Inlägg från: Anonym (TS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (TS)

    Män och preventivmedel

    Män: Tycker ni att det hänger på kvinnor att skydda sig/er?  
    Jag har fått uppfattningen om att (inte alla men många) män ogillar kondom för att den inte "ger samma känsla" men är ni medvetna om biverkningarna från hormonella preventivmedel som många verkar tycka är OK att kvinnor ska stå ut med för att ni (inte alla) inte kan tänka er använda kondom? 
    Eller anser ni att då det är kvinnan som får ta konsekvenserna om något går snett så är det kvinnan som ska ta allt ansvar för skydd? 
    Slutligen: om det kom ut ett fungerande preventivmedel för män, skulle just du då ta det (läs: trots biverkningar)?

    (Och med biverkningar menar jag samma som kvinnor kan få, alltså t.ex:
    känslomässig labilitet, migrän, skelettsmärta, vätskande bröst, förstoppning, vätskeansamling, gaser, nedstämdhet, illamående, minskad/ökad sexlust, minskad/ökad vikt, håravfall, kräkningar, sömnlöshet, vätskande bröst, ont i ryggen, akne, etc. ) 

  • Svar på tråden Män och preventivmedel
  • Anonym (TS)
    välj användarnamn skrev 2016-12-05 16:52:37 följande:

    Jag brukar ha en kondom nära till hands utifall att tjejen vill ha det, om man är på dejt följer den med, eller på fest någonstans, för man vet aldrig vad som händer.


    Tjejen får bestämma, men oftast har dem p-piller och brukar inte vilja använda kondom.


    Intressant!  Och om det fanns preventivmedel (t.ex manliga p-piller eller p-stav) för män, hur hade du ställt dig till det? 
  • Anonym (TS)
    MEE83 skrev 2016-12-05 17:07:25 följande:

    Om mannen inte vill använda kondom, men kvinnan ändå vill ha skyddat sex, så hänger det på hon att skydda sig själv eller avböja.

    Samma premisser gäller naturligtvis för män, vill inte kvinnan använda något av alla de preventivmedel som finns på marknaden, men mannen ändå vill ha skyddat sex så hänger det på han att skydda sig själv eller avböja.

    Man kan inte påstå att någon tvingas att använda preventivmedel och om en kvinna(eller man) känner sig tvingad att använda preventivmedel mot sin vilja, och trots att hon lider av diverse biverkningar så kanske hon inte har haffat rätt snubbe.

    Angående potentiella konsekvenser av oskyddat sex så är det väl inte så mycket tveksamheter där, skulle sexet generera en graviditet så är det så att det är upp till kvinnan att avgöra om hon vill behålla barnet eller genomgå en abort. Om kvinnan väljer att behålla barnet, så finns det t ex regleringar i föräldrabalken när det gäller bland annat underhållsbidrag.

    Kondomer suger.


    Om mannen inte vill använda kondom så är han ju villig att göra henne gravid? Rent logiskt sett?

    Men ja, det är ju sant att om den ena inte vill skydda sig så får den andra tänka över riskerna och själv ev ta ansvar. Jag tycker dock det är konstigt att många män inte verkar tänka på hur mycket enklare det är att använda kondom jämfört med att få ett oönskat barn eller kvinnans alternativ (abort som är psykiskt svårt och kan leda till att bli steril, eller bieffekter från hormonella preventivmedel), är det inte enklare att bara "slänga på mössan"?
  • Anonym (TS)
    MEE83 skrev 2016-12-05 18:13:16 följande:
    Ja, mannen är, eller bör vara, villig att ta den risken ja.

    Jag är en ganska så hårdnackad kondomhatare, och min sambo lider inte heller av några biverkningar pga det preventivmedel hon(vi) använder.

    Jag var rätt duktig med kondomanvändandet när jag var i yngre(15-20 typ), mest pga att jag hade typ HIV nojja, brukade plocka på mig ett paket i veckan typ(nej, alla användes inte, hehe), kliniken låg vägg i vägg med den gymnasieskola jag gick på, sedan dess har det gått stadigt utför på den fronten, men jag har ju varit tvungen att använda kondomer ganska ofta under de perioder jag varit singel, då det varit ett "krav" från en del tjejer jag fått äran att besudla. Tungan uteMen jag har tagit ovanstående risk också, med i stort sett okända tjejer när tillfälle givits. En så oansvarig risktagare är jag(när det gäller detta). Solig

    Jo, att använda kondom är naturligtvis väldigt mycket enklare än att bli farsa, Mitt föräldraskap var helt oplanerat, nu var det ju dock min sambo som blev gravid, så det är ju en viss skillnad mot ett worst case scenario, t ex sporadiskt sex med en tjej man inte känner så väl, eller inte alls, men trots de relativt goda omständigheterna så var det ju en chock, minst sagt, men man(iaf jag) hinner smälta det, och istället för otur, så ser jag det snarare som tur nu, Älskar vårat busfrö som fan.

    Fler barn vet jag inte om jag vill ha dock, och hade jag varit lite äldre än vad jag är(33, min sambo är 27, våran flicka lite över 2), så är det inte omöjligt att jag hade kunnat tänka mig att genomgå en vasektomi, men vad jag vet så blir fruktsamheten rätt så kraftigt nedsatt om man skulle göra det ogjort, och man vet ju aldrig om man någon gång i framtiden vill bli flerbarnsförälder.
    Även om du riskerar att behöva stå för barnbidrag osv så är det ju ändå inte direkt dig som risken drabbar i första hand, det är ju kvinnan. Är det aldrig oroande att någon av kvinnorna kanske faktiskt blev gravida? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Lothar) skrev 2016-12-05 17:59:50 följande:

    Kondom är alltid vill säga alltid en självklarhet. Har man kommit en bra bit in i en relation så det känns etablerad, ja då kan man såklart ta upp dialogen om alternativa lösningar samt när/hur båda har eller skall testa sig.


    Ja, att testa sig bör ju vara en självklarhet innan man kör utan kondom. Men lite nyfiken på vad du menar med alternativa lösningar? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Tjej) skrev 2016-12-05 19:09:19 följande:

    Om tjejen kan tänka sig bli gravid (få barn eller göra abort) och killen inte vill bli pappa men inte vill ha kondom så tycker jag det är upp till honom att skydda sig. Och inte ta för givet att tjejen har ppiller. Däremot om han frågar om hon har det så ska hon ju vara ärlig. Han bör inte lita på att hon har koll på fertila perioder.

    Dock hatar jag kondom och tjej, känns helt ovärt med sex om man måste ha kondom. Då chansar jag hellre på säkra perioder/avbrutet. Men om killen då säger att han kräver kondom så skippar jag hellre sexet.


    Nej, det är nog tyvärr väldigt vanligt att killen förväntar sig att tjejen tar ansvaret med diverse olika hormoner. Jag tycker inte som denna "kör utan under mindre fertila perioder"-metod låter speciellt smart eller säker, ens för den med mest koll på sin mens, så det är inte någonting jag vill rekommendera varesig män eller kvinnor. 
    Varför hatar du kondom?
  • Anonym (TS)
    Anonym (MJ) skrev 2016-12-06 10:58:10 följande:

    Min fru mådde skit av hormoner och blödde som en gris med kopparspiral, så när alla barnen var gjorda så tog jag ansvaret för att skydda mig så hon slapp. Då jag och hon inte gillar gummi så sterilisera jag mig och det är det bästa jag gjort. Det är mycket bättre och avslappnande sex när man vet att det är säkert att det inte blir barn och ingen mår skit!

    Sen anser jag att det är bådas ansvar att skydda sig mot sjukdomar och graviditet. Sen är det så att ger man sig in i leken så får man leken tåla!


    Skönt med säkerhet, dock så är ju sterilisering inte ett alternativ för alla.
    Ja, håller med om att det är bådas ansvar. Men att ge sig in i leken ska väl inte behöva innebära att behöva stå ut med de bieffekter som många hormonella preventivmedel kan ge? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (MJ) skrev 2016-12-06 13:01:38 följande:
    Nej inte att må skit, det var inte det jag menar, men jag resonerar skämtsamt att om man ska ha ett sexliv så måste man veta om konsekvenserna, det kan bli barn eller sjukdomar. Det är liksom myntets baksida. 
    Preventivmedel har alltid varit ett huvudbry i alla tider och det finns alltid nackdelar med alla! Jag valde sterilisering av den anledningen att jag inte vill ha mer barn, nackdelen är väl då just det att man aldrig kan få mer barn (jo jag har hört om att återställa, frysa in spermier m.m.)
    Problemet med nackdelarna för kvinnor är ju att det kan vara alltifrån lätt illamående till att tappa hår, grov akne, och enormt svåra humörssvängningar som kan låta enkelt men kan förstöra någons liv... Därför jag undrar kring mäns inställning till detta, hur kondomen som man har på enbart under sexet kan tyckas jobbigare än bieffekter som någon står ut med hela tiden. 
  • Anonym (TS)
    100kgpappa skrev 2016-12-06 13:18:10 följande:

    Tycker också kondom är helt värdelöst, och är det så att kvinnan ifråga inte har nått skydd, då har jag hellre andra typer av sex än vaginal penetration.

    Frugan har spiral, och tycker det funkar jättebra. Jag har erbjudit mig att sterilisera mig, men hon vill inte det ännu.


    Har du tittat på eventuella bieffekter på spiralen? Såvitt jag vet kan den både fastna och göra kvinnan steril...  Men summan av kardemumman är att du kan inte tänka dig att skydda dig alls för din fru alltså? 
    Inte irriterat inställt, mer ifrågasättande över hur du kan tycka att kondom är värdelöst medan din fru har fått något inopererat i sitt underliv... 
  • Anonym (TS)
    Haskel skrev 2016-12-06 13:34:49 följande:
    Absolut. För mig som gammal gubbe är det givetvis ett alternativ, som jag nog även gjort, om inte min fru istället valt att göra det.

    Men vasektomi ska knappast ses som ett preventivmedel. Det ska ses som en permanent lösning. Vilket knappast är ett alternativ för killar/män generellt.

    "inga biverkningar" kan också diskuteras, då alla operationer har sina risker.
    Ja, och här diskuterar vi ju saker som skyddar tillfälligt och inte gör så att man förhindras helt och hållet. 
    Och ja, alla operationer har sina risker. Dock tror jag inte att så många operationer har lika många biverkningar som exempelvis p-staven Nexplanon (finns dokumenterat på fass om någon är intresserad) eller biverkningar som är så vanliga, men du får gärna motbevisa mig. 
Svar på tråden Män och preventivmedel