• erijon

    magsjuka! hjälp!

    Hur minimerar jag risken att magsjukan sprids i familjen??

    Sonen 5,5år har åkt på magsjuka. Inatt vid 04 kräktes han i sängen. Imorse vid 5,30 kräktes han i hinken bredvid sängen. Nyss vid kl 10.15 kräktes han på köksgolvet 2 gånger.

    Har bonusbror (5år) hemma också. Pappa jobbar. Vi andra vill verkligen inte bli sjuka :(

    Tvättar alla kläder och handdukar. Tvättar händer på oss alla OFTA. Skurat badkar, toa, handfat. Vad mer kan vi göra? Jag får panik :(

  • Svar på tråden magsjuka! hjälp!
  • Gravitation

    Vi hade alla magsjuka för 2 veckor sedan, dottern först, sen maken och sist jag. Vi gjorde allt "rätt" men det hjälpte inte. Skurade med klorin med vad hjälpte det....antingen får man det eller klarar man sig, tror jag. Och då spydde dottern bara en enda gång.

  • Fru Ve

    Tror ju tyvärr inte det är så lätt att skydda sig om man bor tillsammans och barnet har kräkts där alla är. Du gör ju det du kan för att hålla rent och så. Har ni flera toaletter så låt den sjuka ha en egen. Tänk att det är besvärligt men inte farligt att få magsjuka, och det går ofta fort över. Jag har haft lite sån panik tidigare då mina barn blivit sjuka men försöker släppa det. Tänker att blir jag sjuk så blir jag. Senaste gångerna har jag t.o.m. klarat mig.

  • cosinus

    Vi brukar försöka att den vuxne som först tar hand om kräket fortsätter (i den mån det är möjligt) bara för att vi förhoppningsvis inte ska däcka samtidigt om det smittar. Det är opraktiskt på riktigt.

    Men sen, tvätta, noga med hygienen, den sjuke får gå på egen toa (går ju dock inte om man inte har minst 2) och den som är sjuk får inte vara och fingra i kyl och skafferi utan vi fixar mat/mellis/frukt.

    Det är intentionen iaf, sen brukar det hålla i sig i ungefär en halv dag, för samtidigt som barnet slutar kräkas brukar jag glömma att det varit sjukt och börja äta upp halva mackor som barnet lämnat, äta upp resten på äpplet o s v. Jag är helt enkelt för lite rädd för magsjuka för att komma ihåg det någon längre tid.

    Men, peppar peppar. Vi brukar numera sällan åka dit hela familjen. Det vände när barnen slutade vilja sitta i knät och kräkas rakt över en som de gjorde när de var små. Då åkte vi nästan alltid dit. Nu är det väldigt sällan och oftast begränsas det till ett barn och möjligen den vuxne som fick ta första kräkan och en vuxen är ju inga problem att isolera någon dag så där stannar det nästan alltid.

  • erijon

    Det som gör mig mest rädd är att behöva stanna hemma från jobbet. Jag jar nyss bart sjuk. Feber, genomförkyld och hosta. Innan dess har båda barnen vart sjuka säkert 3ggt förra månaden med feber. Och så NU.. jag har varken råd eller lust att förklara mig på jobbet om detta :(

  • Fru Ve
    erijon skrev 2016-12-07 07:39:49 följande:

    Det som gör mig mest rädd är att behöva stanna hemma från jobbet. Jag jar nyss bart sjuk. Feber, genomförkyld och hosta. Innan dess har båda barnen vart sjuka säkert 3ggt förra månaden med feber. Och så NU.. jag har varken råd eller lust att förklara mig på jobbet om detta :(


    Ja det är ju stressande och jobbigt detta när både barnen är sjuka och man själv är sjuk. Är hemma och vabbar idag själv med lite dåligt samvete så jag vet hur det känns. Men man kan ju inte göra så mycket åt saken! Jag brukar försöka vara en bra anställd och ställa upp t.ex. genom att byta skift eller göra något annat extra då jag kan, som kompensation....
Svar på tråden magsjuka! hjälp!