• Fröken W

    Barn och rökning

    Hej!

    Dagen innan julafton brukar vi alltid vara hos min farmor på uppesittarkväll. Det brukar vara en trevlig em/kväll som jag gärna vill fortsätta med. Men jag är lite orolig, farmor röker nämligen inomhus dock inte när vi är där men röklukten sitter ju i väggar och möbler och vi har en bebis som kommer vara nästan 3 månader. Vet att risken för plötslig spädbarnsdöd ökar iom rökning hos föräldrarna. Jag skulle helst vilja att vi är hemma hos oss eller hos mina föräldrar istället men farmor är gammal och älskar att få fixa och förbereda inför den här uppesittarkvällen, typ årets höjdpunkt för henne, så det är svårt att få henne att gå med på detta (vi har försökt tidigare år av andra anledningar). Jag tänker absolut inte utsätta mitt barn för fara, i värsta fall får vi stanna hemma i år eller möjligtvis bara åka dit på en snabbfika, men vill gärna höra era tankar. Har en tid hos BVC nästa vecka så tänkte fråga där också.

    1. Är enstaka besök hos någon som röker inomhus farligt för en 3 månaders bebis?

    2. Hur skulle ni gjort med era barn?

  • Svar på tråden Barn och rökning
  • Tjejen5858

    Luktar de mkt där inne så hade jag avstått.. Jag är själv rökare och röker i jobbe bilen som sen sonen åker i till dagis, röker aldrig när han är med och sköter de snyggt så det inte stinker..

  • elyse

    Jag hade åkt dit. En kväll gör inte mycket. I jämförelse så får bebisen säkert i sig mer smuts och diverse ofina partiklar en vanlig barnvagnspromenad.

  • Gizmo

    Jag hatar cigarrettlukt så jag hade aldrig åkt dit!
    (Barnet tar dock ingen skada av att lukta rök).

  • 1234568

    Barnet dör inte av lukten. Inte heller av några timmar i en lokal där det röks. Men jag förstår problemet, och att du ointe vill utsätta en liten en för det.

    Men be farmor att inte röka inne under dagen, och att hon vädrar någon timme innan ni kommer. Tror det räcker för att det ska vara en "rökfriare känsla" :)

  • Charlotte N
    Tjejen5858 skrev 2016-12-08 01:08:37 följande:

    Luktar de mkt där inne så hade jag avstått.. Jag är själv rökare och röker i jobbe bilen som sen sonen åker i till dagis, röker aldrig när han är med och sköter de snyggt så det inte stinker..


    LOVAR att det stinker. Bara du som inte känner det.
  • Topcom
    Tjejen5858 skrev 2016-12-08 01:08:37 följande:

    Luktar de mkt där inne så hade jag avstått.. Jag är själv rökare och röker i jobbe bilen som sen sonen åker i till dagis, röker aldrig när han är med och sköter de snyggt så det inte stinker..


    Det luktar jättetydligt för en icke rökare om någon som har rökt är i närheten. Hur mycket man än tvättar händer och hetstuggar tuggummi. Trodde inte heller det luktade när jag själv rökte, sen slutade jag och oj vad uppenbart det var när någon rökare var nära, även om hen inte rökte just då
  • Gizmo
    Topcom skrev 2016-12-08 08:41:54 följande:
    Det luktar jättetydligt för en icke rökare om någon som har rökt är i närheten. Hur mycket man än tvättar händer och hetstuggar tuggummi. Trodde inte heller det luktade när jag själv rökte, sen slutade jag och oj vad uppenbart det var när någon rökare var nära, även om hen inte rökte just då
    Precis! Har varit rökare i många år och har nu varit rökfri i 9 år! 
  • Tjejen5858
    Charlotte N skrev 2016-12-08 08:36:10 följande:

    LOVAR att det stinker. Bara du som inte känner det.


    Lovar att det inte gör de.. Gubben gnäller varje gång jag varit ute men känner inget i bilen. Många icke rökare är förvånade att den inte luktar.. man måste sköta de snyggt som sagt..vissa sorter luktar mer än andra också.
  • maratontjejen

    Min svärmor har varit rökare större delen av sitt 65-åriga liv. Hon slutade för cirka 2 år sidan. Men, hela huset stinker rök ändå. Det är som du säger, det sitter i väggarna, möblerna, gardinerna. Även deras bil stinker. Jag åker aldrig dit för att det stinker.

Svar på tråden Barn och rökning