• ssssss

    Regler kring vistelsetid på dagis?

    Har en fundering ang vistelsetid för barn i Sthlm kommun. Om man arbetar 100% och betalar heltidstaxa har man ju "rätt" att ha sitt barn på dagis under arbetstid+restid. Men om man jobbar 75% (6h/dag) och är föräldrarledig 25% (2h/dag)hur länge har man då rätt att ha barnet på dagis? Får man ha barnet på dagis mer än "75%" dvs 30h/vecka om man betalar heltidstaxa? För deltidstaxan gäller ju bara för MAX 30h/vecka, och den ekvationen går ju inte ihop om man inte arbetar på dagiset i fråga (och därmed inte har någon pendlingstid) Någon som vet?

  • Svar på tråden Regler kring vistelsetid på dagis?
  • Frontline

    Det dom inte vet om på dagiset bryr dom sig inte om...

    Jag jobbar ständig natt och har satt en tid att jag hämtar barnen klockan 16
    men oftast vaknar jag typ runt 13 och inte rusar jag dit för att hämta barnen, jag pysslar hemma och fixar så att maten är klar sen hämtar jag på utsatt tid..

    Det händer att jag sover vissa dagar till 15.40 så därför har jag en tid till klockan 16..


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Kerubmamman
    Frontline skrev 2016-12-09 00:03:08 följande:
    Det dom inte vet om på dagiset bryr dom sig inte om...

    Jag jobbar ständig natt och har satt en tid att jag hämtar barnen klockan 16
    men oftast vaknar jag typ runt 13 och inte rusar jag dit för att hämta barnen, jag pysslar hemma och fixar så att maten är klar sen hämtar jag på utsatt tid..

    Det händer att jag sover vissa dagar till 15.40 så därför har jag en tid till klockan 16..
    Ja, det är sant. Men om man tar ut FP så riskerar man att åka dit för bidragsfusk.  
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • ssssss
    Kerubmamman skrev 2016-12-08 23:56:06 följande:

    Du har rätt till 30 timmar plus restid. 


    Ok, tack, men 30h plus lunchtid antar jag? En normal "arbetsdag" för mig nu är 9h då jag har 1h lunchrast. Det borde gälla deltidsanställda också? Tror inte att arbetstidslagen reglerar exakt hur lång lunchrasten måste vara men efter 5 h är det lag på att den anställde ska ha rast med möjlighet till mat och vila.
  • Kerubmamman
    ssssss skrev 2016-12-09 02:04:53 följande:
    Ok, tack, men 30h plus lunchtid antar jag? En normal "arbetsdag" för mig nu är 9h då jag har 1h lunchrast. Det borde gälla deltidsanställda också? Tror inte att arbetstidslagen reglerar exakt hur lång lunchrasten måste vara men efter 5 h är det lag på att den anställde ska ha rast med möjlighet till mat och vila.
    Ja självklart ska du ha lunch. 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Mrs Green

    Om du jobbar (oavsett hur mycket) och betalar heltidstaxa får du ha så hur många timmar du vill.

  • ssssss

    Pratade m Sthlm stad idag och de sa MAX 30h/vecka, inget extra för lunch och pendling. När jag frågade om man skulle teleportera sig mellan dagis/jobb samt strida mot arbettidslagen sa han bara att de brukar rekommendera föräldrarlediga som jobbar deltid att gå ned ännu mer i tid så man hinner hämta (?!) Hamnade lite i chock och sa inte så mycket mer. Verkar ju vansinnigt knäppt, allt eller inget liksom. Nå, det får bli heltid för mig om inte förslaget att föräldrarlediga får ha barnen på heltid går igenom på måndag. Jobbar man däremot bara deltid utan att även vara f-ledig så får man ha barnen på dagis heltid om man betalar heltidstaxa. Men det är inget alternativ pga förlorad pension, sgi, minskad vabb och f-peng till barnet vi väntar i vår.

  • Seven Costanza
    ssssss skrev 2016-12-09 20:15:57 följande:

    Pratade m Sthlm stad idag och de sa MAX 30h/vecka, inget extra för lunch och pendling. När jag frågade om man skulle teleportera sig mellan dagis/jobb samt strida mot arbettidslagen sa han bara att de brukar rekommendera föräldrarlediga som jobbar deltid att gå ned ännu mer i tid så man hinner hämta (?!) Hamnade lite i chock och sa inte så mycket mer. Verkar ju vansinnigt knäppt, allt eller inget liksom. Nå, det får bli heltid för mig om inte förslaget att föräldrarlediga får ha barnen på heltid går igenom på måndag. Jobbar man däremot bara deltid utan att även vara f-ledig så får man ha barnen på dagis heltid om man betalar heltidstaxa. Men det är inget alternativ pga förlorad pension, sgi, minskad vabb och f-peng till barnet vi väntar i vår.


    Men gränsen på 30h/v är ju BARNETS maximala vistelsetid för att föräldern ska få betala deltidstaxa, inte att den som ARBETAR max 30h/v får betala för deltid, utan då ska man ju arbeta såpass lite att arbete + lunch + restid ändå bara blir max 30h/v på förskola för barnet. Om du arbetar 30h/v pch har lunch och restid utöver det så måste du ju naturligtvis betala för heltid och får då ha barnet där så mkt du vill.
  • ssssss
    Seven Costanza skrev 2016-12-09 21:56:32 följande:

    Men gränsen på 30h/v är ju BARNETS maximala vistelsetid för att föräldern ska få betala deltidstaxa, inte att den som ARBETAR max 30h/v får betala för deltid, utan då ska man ju arbeta såpass lite att arbete + lunch + restid ändå bara blir max 30h/v på förskola för barnet. Om du arbetar 30h/v pch har lunch och restid utöver det så måste du ju naturligtvis betala för heltid och får då ha barnet där så mkt du vill.


    Jag trodde också det, men det får man inte om man tar ut föräldrarledighet under den tiden man inte jobbar. Man får det däremot om man "bara" jobbar deltid utan f-ledighet. Oavsett hur mycket eller lite f-ledighet man tar ut så har man bara rätt till att ha barnet på deltid, Max 30h/vecka,
  • Seven Costanza
    ssssss skrev 2016-12-09 22:03:29 följande:

    Jag trodde också det, men det får man inte om man tar ut föräldrarledighet under den tiden man inte jobbar. Man får det däremot om man "bara" jobbar deltid utan f-ledighet. Oavsett hur mycket eller lite f-ledighet man tar ut så har man bara rätt till att ha barnet på deltid, Max 30h/vecka,


    Nu undrar jag om ni inte missförstod varandra på något sätt. Naturligtvis måste du får ha barnet på fsk under din arbetstid + lunch + restid de dagar du arbetar, så är det i alla kommuner oavsett om man är delvis föräldraledig eller inte. Jag hade ringt dem igen och bett att få tala med personens överordnade om du får samma svar igen, det låter inte rätt.
Svar på tråden Regler kring vistelsetid på dagis?