• bmom

    Var detta ett missfall?

    Jag misstänker att jag råkat ut för ett tidigt missfall. Slutade med p-piller efter sommaren och vi har försökt bli gravida i ca 3 månader. Haft mens två gånger som kommit regelbundet. 1,5 vecka efter senaste mensen började jag få rosa/bruna flytningar. Hade det till och från i 4 veckor. Vissa dagar var det knappt något alls, andra dagar lite mer men aldrig som riktig mens i varken färg eller mängd. Färgen har varierat från väldigt ljust rosa till brunrött.

    Då jag läst att man kan blöda lite i början av graviditet och hade haft ovanligt ömma bröst så tog jag ett gravtest i måndags. Det visade positivt, ett svagt men tydligt streck. Direkt efter testet kom mer blod, fortfarande inte sån färg som det brukar vara utan ljust rödbrunt. Blödde liiite mer måndag och tisdag och tisdags fastnade något på tampongen när jag tog ut den. En avlång klump. Ingen blodklump utan mer som en smal, lång kycklingfilé eller hur jag ska beskriva det... Jag googlade på bilder på tidigt missfall och vissa bilder var likt det jag just sett.

    Brösten har helt slutat ömma men jag blöder fortfarande. Inte lika mycket som vid mens men ändå mer än bara flytningar. Dock kommer det bara när jag kissar/torkar mig eller har tampong. Så det är inte så som många beskriver blödningarna vid missfall att det "forsar" ur mig eller så. Färgen är fortfarande ljust rödbrun och det fastnar lite små och sega mörkbruna klumpar på tampongen ibland.

    Har ringt och pratat med en BM och hon sa att det lät som jag fått ett tidigt missfall, att det var vanligt och att kroppen oftast sköter det själv, att ofta vet man inte ens om att man får det. Hon sa att det lät som att det var hinnsäcken (tror jag) som kom ut i tisdags. Hon sa att jag inte behövde komma in på akut gynundersökning, troligtvis pga jag varken har ont, feber eller blöder jättemycket. Så jag uppfattade det som att jag inte behöver göra något speciellt utan att kroppen sköter det. Hon sa dock att jag kan boka en gynundersökning om jag känner att jag vill. Kanske för att få missfallet bekräftat.

    Jag känner inte att jag i dagsläget har behov av att bli undersökt. Det verkar som att kroppen sköter detta själv och jag mår inte dåligt på något sätt annat än att flytningarna/blödningarna som hållit på till och från i fyra veckor såklart är lite påfrestande mest psykiskt. Jag vill mest gå vidare nu, blicka framåt och så snart som möjligt kunna börja försöka igen.

    Det jag vill höra med er om är om ni tror att det här var ett missfall? Om ni har erfarenheter av något liknande? Jag kan väl helt släppa tanken på att jag skulle vara gravid med tanke på att det börjat komma ut "saker" och brösten slutat ömma i samband med det?

    Om det är ett tidigt missfall, är det normalt att småblöda såhär länge? Ska jag lugnt vänta ut blödningen utan att oroa mig?

  • Svar på tråden Var detta ett missfall?
  • bmom

    Barnmorskan jag pratade med sa att det kunde börjat som en graviditetsblödning och sen att det kanske blev missfall och blödde pga det. 

  • Hallonfrossa

    Har du tagit något mer test?

    Är de blankt nu kan du ju bortse från att du fortfarande är gravid, när jag fick mitt MF så började jag små blöda och det kom klumpar precis som du säger, fick 1-2 veckor på digitalt men efter 2 dagar var alla test helt blanka.

    Beklagar om detta nu är fallet.

    Hoppas på bättre lycka nästa försök <3

Svar på tråden Var detta ett missfall?