• Fröken W

    Hur lång tid dröjde det för er som ammat innan mensen kom tillbaka efter förlossningen?

    Jag börjar så smått fundera över det här med mens efter graviditet och förlossning. Inte för att jag saknar mensen men intressant att veta när andra fått tillbaka den.

    Jag vet också att amning påverkar så jag önskar endast svar från er som ammat.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur lång tid dröjde det för er som ammat innan mensen kom tillbaka efter förlossningen?
  • Mascaraklumpar

    Sex månader med båda barnen, men med andra barnet försvann den igen efter att jag haft den två gånger. Nu är hon 11 månader och den har fortfarande inte kommit tillbaka. Jag nattamar fortfarande rätt mycket, så det kanske är därför.

  • Carambolan

    18 månader med två av barnen och 12 månader med ett. Nattammade fortfarande men slutade helamma när de var sex månader.

  • minerva123

    9 månader med första, 8 månader med andra (röstade 9 månader). Med båda har mensen kommit tillbaka efter avslutad nattamning.

  • Isola747

    Ca 1 år efter att första föddes (ammade 13 mån) och ca 5 veckor efter att andra föddes (ammade 18 mån)

  • Kim Possible

    Efter två månader med båda, trots helamning. Sög ju rätt fett när man hört att man skulle slippa det så länge man ammade. Lägg till att jag inte ens slapp månadsblödningar under graviditetens första hälft, tack för det liksom. :-/

  • MammAmma

    Runt 12 månader med alla fyra barnen. De helammades 6-8 månader, började ersätta ett mål om dagen med fast föda vid ca 9-10 mån, men delammade allt mellan 16 mån och 2 år 3 mån.

  • tulip79

    3-4 månader efter jag slutat amma dvs drygt ett år efter förlossningarna. Tog lite längre tid andra gången.

  • Guapa

    Tog över 1.5 år. Helammade 6 månader och delammade i ytterligare 5 mån. Hade förvisso en hormonspiral som sattes in på efterkontrollen så det kan ju ha påverkat.

  • Gravitation
    Runt 14 månader, delammade fortfarande då fram till hon var 23 månader.
  • Wooden

    Ca 8 månader. Vet dock inte om det berodde på att jag började äta p-piller vid 6 månader (för att undvika att mensen kom igång under en längre utlandsresa). Jag fick en genombrottsblödning av p-pillren efter 1,5 månad, avbröt kartan, började på ny och fick samma i mitten på den kartan. Så slutade med p-piller igen då eftersom det ändå strulade. Har haft mens sen dess, om än lite oregelbunden. Slutade även amma helt efter drygt 7 månader.

  • Anonym (kort...)

    Jag ammade ganska kort tid - helammade cirka 2 månader och delammade 2-4 månader. 
    med första började jag menstruera medan jag fortfarande ammade någon gång per dag, med andra inom ett par veckor från att jag slutade.

  • Fröken W

    Oj vad det verkar skilja sig från person till person. Jag får väl helt enkelt njuta så länge jag slipper mensen, det är ju inte månadens höjdpunkt direkt :P

    Tack för att ni delar med er!

  • fluu

    Den kom ganska direkt. Någon/några veckor bara. Trots att jag helammade och ammade mycket.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Hur lång tid dröjde det för er som ammat innan mensen kom tillbaka efter förlossningen?