• BergOchDalbanan1985

    Vi som är gravida med första barnet efter IVF, BF sommar/höst 2017

    Hej,

    Någon mer som är gravid med första barnet efter IVF och vill följas åt?

    Lite kort om min väg till plusset:

    Jag och min man har försökt att få ett plus i 1,5 år. Gjorde utredning i våras som inte visade något. Mao oförklarligt barnlösa. Påbörjade IVF i september, korta metoden, fick ut 26 ägg och riskerade att bli överstimulerad så det blev totalfrys. Fick 7 blastocyster till frysen och hade första FET 1/12 som nu gett plus :) äntligen

    Har BF 16/8 och vul 3/1. Nu börjar oron för missfall komma. Har inte heller några symptom mer än haft molvärk, som gått över, samt aningens ömma bröst. Längtar efter att få ett tecken på graviditeten nu :)

    Är 31 år och bor i Stockholm :)

  • Svar på tråden Vi som är gravida med första barnet efter IVF, BF sommar/höst 2017
  • Vårivfresa

    Hej!

    Jag och min man påbörjade vår ivf-resa i oktober i fjol med utredning. I maj sa vår privata läkare rätt ut att vi inte kan få barn på egen hand. I juni fick vi vår ivf-remiss godkänd och betald av landstinget. Under september började jag med spray och i oktober spruta och i slutet av oktober gjorde vi själva ivf i Umeå.

    Vi trodde aldrig att det skulle gå men nu är vi i vecka 10 (9+3) och bf 18/7-17!

  • BergOchDalbanan1985
    Vårivfresa skrev 2016-12-17 13:15:11 följande:

    Hej!

    Jag och min man påbörjade vår ivf-resa i oktober i fjol med utredning. I maj sa vår privata läkare rätt ut att vi inte kan få barn på egen hand. I juni fick vi vår ivf-remiss godkänd och betald av landstinget. Under september började jag med spray och i oktober spruta och i slutet av oktober gjorde vi själva ivf i Umeå.

    Vi trodde aldrig att det skulle gå men nu är vi i vecka 10 (9+3) och bf 18/7-17!


    Vad roligt :) stort grattis.

    Har du några symptom? Och i så fall när i graviditeten kom de?
  • chbw

    Får jag hoppa med?

    Vi började försöka augusti 2014. På grund av min endometrios fick vi påbörja utredning februari 2015. Visat sig att jag även har pcos och autoimmun hypotyreos. När mina värden var stabila (hösten 2015) fick vi påbörja ägglossningsstimulering, då jag vägde ca 4kg för mkt för ivf, på grund av min sköldkörtel extremt svårt att gå ner i vikt. Efter 6 stimuleringar fick vi göra 3 stimuleringar med inseminationer och därefter skedde mirakel och jag blev godkänd för ivf. Vi påbörjade i början av oktober, äggplock 24/10 (otroligt vidrigt pga smärtstillandet inte hjlälpte) o återföring av 3dagars den 27/10. Fick även 4st 3dagars och en 5dagara till frysen! På ruvardag 7 fick jag svagt svagt plus som sedan ökade! I 6+4 såg och hörde vi hjärtat slå för första gången och i tisdags var jag på gynakuten pga har haft så ont, speciellt i höger äggstock men det vsr inga nya cystor utan teoligen växtvärk och endometriosen som bråkar, men ingrt farligt för vår bäbis. Bubblan mätte då 2.5 cm och hade fina hjärtslag! Idag är vi i v10 (9+5) och på torsdag (10+3) är det dags för inskrivning, 9/1 (13+0) har vi nästa ultraljud, istället för kub och BF är 17/17-17 <3 Bubblan är vårt första barn och vår första graviditet. Jag har hittills känt av mild till svår molvärk, illamående, humörsvängningar, ömma bröst (och bröstvårtor!!), får mardrömmar och konstiga drömmar, lite svullen, supertrött.

    25 år här och från Stockholm :)

  • Vårivfresa
    BergOchDalbanan1985 skrev 2016-12-17 14:13:08 följande:
    Vad roligt :) stort grattis.

    Har du några symptom? Och i så fall när i graviditeten kom de?
    Tack detsamma! :) vet inte om mina smilisar syns när man skriver via mobilen hehe

    Jag hade molande känsla ganska tidigt och otroligt ömmande bröst men bra precis när vi gick in i v7-8 kom allt annat! Illamående, yrsel och all energi försvann! Har varit hemma i snart 3 veckor och är sjukskriven till den 16/1, hoppas verkligen att illamåendet har lagt sig och att energin är någorlunda tillbaka tills dess!

    Jo, glömde skriva att jag också är 31!
  • Vårivfresa
    chbw skrev 2016-12-17 14:52:46 följande:

    Får jag hoppa med?

    Vi började försöka augusti 2014. På grund av min endometrios fick vi påbörja utredning februari 2015. Visat sig att jag även har pcos och autoimmun hypotyreos. När mina värden var stabila (hösten 2015) fick vi påbörja ägglossningsstimulering, då jag vägde ca 4kg för mkt för ivf, på grund av min sköldkörtel extremt svårt att gå ner i vikt. Efter 6 stimuleringar fick vi göra 3 stimuleringar med inseminationer och därefter skedde mirakel och jag blev godkänd för ivf. Vi påbörjade i början av oktober, äggplock 24/10 (otroligt vidrigt pga smärtstillandet inte hjlälpte) o återföring av 3dagars den 27/10. Fick även 4st 3dagars och en 5dagara till frysen! På ruvardag 7 fick jag svagt svagt plus som sedan ökade! I 6+4 såg och hörde vi hjärtat slå för första gången och i tisdags var jag på gynakuten pga har haft så ont, speciellt i höger äggstock men det vsr inga nya cystor utan teoligen växtvärk och endometriosen som bråkar, men ingrt farligt för vår bäbis. Bubblan mätte då 2.5 cm och hade fina hjärtslag! Idag är vi i v10 (9+5) och på torsdag (10+3) är det dags för inskrivning, 9/1 (13+0) har vi nästa ultraljud, istället för kub och BF är 17/17-17 <3 Bubblan är vårt första barn och vår första graviditet. Jag har hittills känt av mild till svår molvärk, illamående, humörsvängningar, ömma bröst (och bröstvårtor!!), får mardrömmar och konstiga drömmar, lite svullen, supertrött.

    25 år här och från Stockholm :)


    Stort grattis :)

    Jag har pco och fått medicin för det men min mage tycker inte alls om den!

    Va roligt att vi gjorde uttag och insättning på samma dagar!
  • Mulelen
    Vårivfresa skrev 2016-12-17 17:25:17 följande:
    Tack detsamma! :) vet inte om mina smilisar syns när man skriver via mobilen hehe

    Jag hade molande känsla ganska tidigt och otroligt ömmande bröst men bra precis när vi gick in i v7-8 kom allt annat! Illamående, yrsel och all energi försvann! Har varit hemma i snart 3 veckor och är sjukskriven till den 16/1, hoppas verkligen att illamåendet har lagt sig och att energin är någorlunda tillbaka tills dess!

    Jo, glömde skriva att jag också är 31!
    Bor du i Umeå? :) jag har också gjort ivf i Umeå, bf 4/4. Haft två missfall innan. Men nu efter två år verkar det äntligen vara vår tur!
  • Vårivfresa
    Mulelen skrev 2016-12-17 17:55:20 följande:
    Bor du i Umeå? :) jag har också gjort ivf i Umeå, bf 4/4. Haft två missfall innan. Men nu efter två år verkar det äntligen vara vår tur!
    Nä, jag bor utanför Sundsvall :/ Vi har försökt i över 4 år och haft två missfall men peppar peppar håller det i sig nu.. Hur upplevde du kliniken i Umeå?

    Jag ska hålla alla tummar för er! :)
  • BergOchDalbanan1985
    Vårivfresa skrev 2016-12-17 17:25:17 följande:

    Tack detsamma! :) vet inte om mina smilisar syns när man skriver via mobilen hehe

    Jag hade molande känsla ganska tidigt och otroligt ömmande bröst men bra precis när vi gick in i v7-8 kom allt annat! Illamående, yrsel och all energi försvann! Har varit hemma i snart 3 veckor och är sjukskriven till den 16/1, hoppas verkligen att illamåendet har lagt sig och att energin är någorlunda tillbaka tills dess!

    Jo, glömde skriva att jag också är 31!


    Men usch stackare att må så dåligt :( så du mådde bra fram tills v7 alltså?
  • BergOchDalbanan1985
    chbw skrev 2016-12-17 14:52:46 följande:

    Får jag hoppa med?

    Vi började försöka augusti 2014. På grund av min endometrios fick vi påbörja utredning februari 2015. Visat sig att jag även har pcos och autoimmun hypotyreos. När mina värden var stabila (hösten 2015) fick vi påbörja ägglossningsstimulering, då jag vägde ca 4kg för mkt för ivf, på grund av min sköldkörtel extremt svårt att gå ner i vikt. Efter 6 stimuleringar fick vi göra 3 stimuleringar med inseminationer och därefter skedde mirakel och jag blev godkänd för ivf. Vi påbörjade i början av oktober, äggplock 24/10 (otroligt vidrigt pga smärtstillandet inte hjlälpte) o återföring av 3dagars den 27/10. Fick även 4st 3dagars och en 5dagara till frysen! På ruvardag 7 fick jag svagt svagt plus som sedan ökade! I 6+4 såg och hörde vi hjärtat slå för första gången och i tisdags var jag på gynakuten pga har haft så ont, speciellt i höger äggstock men det vsr inga nya cystor utan teoligen växtvärk och endometriosen som bråkar, men ingrt farligt för vår bäbis. Bubblan mätte då 2.5 cm och hade fina hjärtslag! Idag är vi i v10 (9+5) och på torsdag (10+3) är det dags för inskrivning, 9/1 (13+0) har vi nästa ultraljud, istället för kub och BF är 17/17-17 <3 Bubblan är vårt första barn och vår första graviditet. Jag har hittills känt av mild till svår molvärk, illamående, humörsvängningar, ömma bröst (och bröstvårtor!!), får mardrömmar och konstiga drömmar, lite svullen, supertrött.

    25 år här och från Stockholm :)


    Grattis till graviditeten :) så härligt att ha kommit till v10 och sett hjärtslag redan. Jag lääääängtar.

    Växtvärken du hade, kändes det som molvärk som vid mens, eller var det någon annan typ av smärta?

    Jag känner ibland ner mot ljumskarns/strax ovanför några slags stick som varav bara någon sekund. Har du haft ngt liknande?
  • Mulelen
    Vårivfresa skrev 2016-12-17 18:21:52 följande:
    Nä, jag bor utanför Sundsvall :/ Vi har försökt i över 4 år och haft två missfall men peppar peppar håller det i sig nu.. Hur upplevde du kliniken i Umeå?

    Jag ska hålla alla tummar för er! :)
    Åh! Jättefina och bra människor. Lugna och pedagogiska även om själva äggplocket var det värsta jag varit med om. Sån sjuk smärta! Själv då? Synd du inte bor här!
Svar på tråden Vi som är gravida med första barnet efter IVF, BF sommar/höst 2017