Inlägg från: Anonym (En hon som säger man) |Visa alla inlägg
  • Anonym (En hon som säger man)

    En hen som säger en?

    Kortfattat.

    Säger du "hen" istället för t ex personen, han eller ho, eller den?

    Säger du "en" istället för "man" i t ex en mening som denna: "Det kan man göra", alternativt "Det kan en göra".

    Om du är en "hen" som säger "en", varför gör du det?

    Jag tror att fler använder "hen" än "en" men vill höra allas åsikter även om jag har svårast att förstå "en-sägarna".

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-12-20 17:09
    Kanske skulle utelämnat ordet "hen" då det är lite väl uttjatat.
    Det där "En-användandet" däremot begriper jag verkligen inte!

  • Svar på tråden En hen som säger en?
  • Anonym (En hon som säger man)
    Dixie skrev 2016-12-20 17:04:32 följande:

    Om jag inte vet könet kan jag säga hen, en istället för man har jag nog aldrig sagt.


    Kanske skulle utelämnat ordet "hen" då det är lite väl uttjatat.
    Det där "En-användandet" däremot begriper jag verkligen inte!
  • Anonym (En hon som säger man)
    Famous skrev 2016-12-20 17:06:27 följande:

    Gillar inte ordet hen så säger han och hon

    Det kan man göra ( såklart?!) en låter .... bonnigt? Eller iaf väldigt konstigt :)


    Det där med "en" är såvitt jag förstått vanligt i feministiska kretsar.
    De vägrar säga "man" bara för att... det är ett ord som också betyder "man" som i en man, en karl. Så dumt.
  • Anonym (En hon som säger man)
    Anonym (mk) skrev 2016-12-20 17:10:59 följande:

    De där med "en" är en relativt ny företeelse som förstås kommit i kölvatten av "hen". Jag skriver och säger inget av det.

    Jag är lärare i svenska och försöker lära studenterna att skriva objektivt. Det innebär inte att "en" är det, utan det är bara en ersättning för "man" och att man inte vill att det ska låta maskulint. 

    "en" däremot leder bara tankarna till gamla pilsnerfilmer på dialekt, haha. 
    "En har det bra här i stugan" 


    Haha, ja exakt så tänker jag också!
  • Anonym (En hon som säger man)
    Anx123456 skrev 2016-12-20 18:02:02 följande:

    Är ni knäppa? Ickebinära människor med pronomenet hen finns också! Även om du inte gillar att använda ordet eller inte?

    Hur hade du känt om jag felkönat dig hela tiden? Om du varit en hon men ALLA hade användt pronomen han till dig? Hur hade du känt dig? Och nej, kön innebär inte vilket könsorgan du föddes med utan hur du känner dig på insidan.

    Ickebinära ifrågasätter sin egen existens för folk inte använder de rätta termer om dem.

    Och en får man väl säga om man vill, vem är ni och lägga någon värdering i detta?

    Acceptera och respektera!
    Ja det finns två könsorgan kuk och fitta. Men vi alla känner oss olika och har fastat mellan eller vill inte tillhöra de normativa könen, man och kvinna.


    Först säger jag att du kan läsa mitt tillägg i ts, det där med hen har diskuterats så mycket redan att det kanske räcker att diskutera "en" för min del. Tyvärr kan man inte redigera i sina texter-

    Knäpp vet jag inte om jag är, inte enligt mig själv såklart. De andra i tråden får uttala sig om sig själva. Är alla som inte håller med dig knäppa?

    Du får ursäkta mig men jag har svårt att ta åt mig det där nya med alla grupper som dykt upp  på senare tid.
    Ickebinär är för mig ett modernt påhitt. Man är antingen man eller kvinna. Ja, eller transsexuell då men då har man ju idag möjlighet att korrigera naturens misstag... om det nu är det som det handlar om. Men även dessa är han eller hon.

    Anser du att man inte ska gruppera nyfödda som pojkar och flickor heller? Eftersom de inte har någon talan i frågan?

    Ordet felköna är också nymodert påhitt, jag kan inte se allvarligt på en diskussion med dessa ord i. Jag får t o m rödmarkering av mitt rättstavningsprogram när jag skriver det. Hen likaså.

    Om jag känner mig som en traktor, kallar du mig för den då? Om jag känner mig kränkt annars?

  • Anonym (En hon som säger man)
    Anx123456 skrev 2016-12-20 18:02:02 följande:

    Är ni knäppa? Ickebinära människor med pronomenet hen finns också! Även om du inte gillar att använda ordet eller inte?

    Hur hade du känt om jag felkönat dig hela tiden? Om du varit en hon men ALLA hade användt pronomen han till dig? Hur hade du känt dig? Och nej, kön innebär inte vilket könsorgan du föddes med utan hur du känner dig på insidan.

    Ickebinära ifrågasätter sin egen existens för folk inte använder de rätta termer om dem.

    Och en får man väl säga om man vill, vem är ni och lägga någon värdering i detta?

    Acceptera och respektera!
    Ja det finns två könsorgan kuk och fitta. Men vi alla känner oss olika och har fastat mellan eller vill inte tillhöra de normativa könen, man och kvinna.


    Vad anser du om att använda "en" istället för "man"?
  • Anonym (En hon som säger man)
    Anonym (eh?) skrev 2016-12-20 18:42:53 följande:
    Alltså, vaddå "uttjatat", är väl inte mer uttjatat än han eller hon, eller den, vi, oss, du, jag osv. Det är ju ett personligt pronomen som tillkommit för det fanns ett hål i svenska språket. Nya ord tillkommer hela tiden för att fylla hål i språket om språket inte räcker till för att kommunicera på bästa sätt. 
    Diskussionen om hen är uttjatad.
    Vill man använda det så gör man det annars gör man som jag, skippar det.
  • Anonym (En hon som säger man)
    Anonym (Så är det) skrev 2016-12-20 18:46:42 följande:

    "En" istället för "man" är enligt min erfarenhet främst en markör för att personen identifierar sig som (vänster)feminist och är i ung-och-arg-fasen av sitt liv.
    Men kan säkert också användas av personer som ser sig som "hen" rent gender-mässigt.

    På samma sätt som att skriva "MENA-folk" är en markör för att vara tvättäkta rasist eller möjligen bara lite smådum och rösta SD.

    Eller på samma sätt som att kalla sig själv för "mamma" om man har hund eller katt är en markör för att vara ett verklighetsfrånvänt ufo som tror på alternativmedicin och spågummor. 

    Det är folk själva som ger mig mina fördomar, sluta vara så sabla förutsägbara om ni inte gillar etiketterna ni får.


    Jag tror du har ganska rätt i din slutsats om ordet "en". Ganska, men inte helt.

    Angående MENA håller jag inte med, det är ett uttryck jag hört användas från alla håll just för att då vet alla vilken grupp det handlar om.

    Resten skriver jag under på men det vågar jag inte säga högt då en av mina äldsta vänner, varit vänner sedan barnsben, är just en sån som tror på alternativmedicin, klunkar silvervatten och besöker olika medium då och då. Men så här anonymt så... ja, jag håller med.
  • Anonym (En hon som säger man)
    Anonym (en) skrev 2016-12-20 18:49:10 följande:

    Tycker "en" låter finare än "man". Jämför med engelskans "one". Att det låter bonnigt i ovan givna exempel beror ju på innehållet snarare än att "en" är i meningen. Blir alltid imponerad av folk som kan säga "en" flytande i tal (när det inte är något dialektalt utan inlärt).


    Tycker du att det är bättre ju för att det låter bättre eller beror det på det där feministiska att "man" likställs med det manliga könet?

    Jag tycker det låter  bonnigt och lite "efter" om man säger så.
  • Anonym (En hon som säger man)
    Anonym (en) skrev 2016-12-20 18:50:12 följande:

    Stör mig däremot på folk som använder pronomen som substansiv, på det sättet du, TS, gör både i rubriken och i ditt "användarnamn". Rätt hade varit att skrivit "en person som säger en" eller "en tjej som säger man".


    Det var enbart för att markera var jag står i frågan.
    Jag uttrycker mig inte så i vardagligt tal.
  • Anonym (En hon som säger man)
    Anonym (eh?) skrev 2016-12-20 18:52:25 följande:
    HAHAH varför starta en tråd om det då? 

    Så himla löjligt att de som vägrar använda det och stör sig något enormt på det är de som propsar på att fortsätta dra upp diskussionen. Det är inte folk som använder ordet som de använder alla andra vardagliga ord tillgängliga dem som drar upp dessa diskussioner. Använde det inte då, ingen bryr sig. Vi andra kommer fortsätta använda det för det är helt enkelt ett bra ord i många sammanhang och bra för många personer, har du så svårt för en sådan liten förändring så får det vara för dig. Och gärna hållas för dig själv. Håller med, diskussionen är definitivt uttjatad. 
    När du slutat skratta kan du läsa resten av min ts.
  • Anonym (En hon som säger man)
    Aniiee skrev 2016-12-20 19:03:49 följande:

    "En" istället för "man" är ju dels politik för en del, och dels dialektalt. Jag har en tendens att blanda, för jag har "en-dialekter" med mig. Jag försöker dessutom sära på "man" som i "personer i allmänhet" (man kan göra så) och "en" som i "jag" (det brukar en (dvs "jag") göra).

    mvh icke-binär utan mycket till övers för "hen"


    Tack för ett bra svar!

    Det dialektala "en" har jag inga som helst åsikter om.


  • Anonym (En hon som säger man)
    Anonym (eh?) skrev 2016-12-20 19:06:20 följande:
    Du menar ditt tillägg i efterhand eller? Nah, I'm good! Ha så kul i diskussionen du startat som du känner är uttjatad ;) 
    Nej, jag menar detta:

    Säger du "en" istället för "man" i t ex en mening som denna: "Det kan man göra", alternativt "Det kan en göra".

    Synd att in fiffiga avslutning kom på skam.
  • Anonym (En hon som säger man)
    Famous skrev 2016-12-20 19:18:04 följande:
    Men haha Gud så fånigt :D
    Ja oerhört löjligt!
  • Anonym (En hon som säger man)
    Anonym (eh?) skrev 2016-12-20 19:27:16 följande:
    Du glömde citera en bit:
    Anonym (En hon som säger man) skrev 2016-12-20 17:00:56 följande:

    Säger du "hen" istället för t ex personen, han eller ho, eller den?


    Nej, det gjorde jag inte. Jag citerade precis det jag menade, varken mer eller mindre.
    Det var bara det jag ville förtydliga för dig eftersom du inte förstod men det hjälpte visst inte, du förstår inte ändå.


  • Anonym (En hon som säger man)
    Anonym (eh?) skrev 2016-12-20 19:36:34 följande:
    Jag förstår precis vad du menar, men det var ändå en humoristisk ironi att du beklagade dig över att diskussionen om hen var uttjatad när du själv startar en tråd där du i din andra mening drar upp just den diskussionen. Inget att hänga läpp över, jag drog på smilbanden iallafall. 
    Och du begriper inte ändå!
    Jag ger upp, du får inga fler svar.

  • Anonym (En hon som säger man)
    Fggghf skrev 2016-12-20 19:53:55 följande:

    Jag säger hen när jag pratar om en person vars kön är okänt eller om personen vill omtalas som hen.

    Jag säger inte en istället för man. Hen fyller en lucka i språket men en är en ersättning för ett ord som redan finns och i mitt tycke fungerar bra.

    Ett ords etymologi säger inte alltid så mycket om vad det betyder idag. Ordet man betydde från början förmodligen i första hand män, men det gör inte det längre och därför har jag inget problem att använda ordet.

    Däremot nyare ord som ombudsman och justeringsman undviker jag. Där är det onödigt att köna personen i fråga. Jag säger/skriver hellre ombud och justerare.


    Lite kul att du tar upp det där sista!
    Jag är faktiskt ombudsman och kvinna och bryr mig inte alls om just "man" i det.
  • Anonym (En hon som säger man)
    Anonym (.....) skrev 2016-12-21 08:20:49 följande:

    Jag gillar verkligen inte ordet hen. Har aldrig gjort och kommer nog aldrig heller vänja mig vid ordet.

    Enda anledningen jag skulle säga det är om en person tydligt talar om att han/hon vill det. Annars aldrig.

    Har man sagt han och hon i alla år känns det så oerhört fånigt att få in ett nytt ord. Likaså har jag alltid sagt negerbollar. Försöker säga chokladbollar bland folk då jag vet att det provocerar( vilket jag oxå tycker är fånigt) men hemma känns det mest konstigt att säga chokladboll. "Du menar negerboll?" kommer det då.

    Likaså hen. De skulle börja skratta om jag helt plötsligt skulle säga så hemma.

    Mina tonåringar är likadana. Men kanske nästa generation mer naturligt får in de mer "ok" orden?

    Lite OT kanske :)


    Säger som du om undantaget att använda hen. Om någon absolut vill kallas det så.

    Säger också negerbollar till vardags, det gör alla jag känner också. Även mina ungar som är från 17 och uppåt.
    Glömmer aldrig scenen i "Sunes sommar" när pappa Rudolf håller på att säga fel till de svarta killarna i fiket. Haha! "Niggeeeeöööööääää...wienerbröd"! Haha!

    Beställer aldrig negerbollar på fik då jag inte gillar dem så det problemet har jag inte.
  • Anonym (En hon som säger man)
    Anonym (Så är det) skrev 2016-12-21 08:53:31 följande:
    Det provocerar inte, det får dig bara att låta som en lätt trög människa från en byhåla där saker utvecklas långsammare.

    Förr var det enbart beskrivande att kalla barn till ogifta för horungar också, men på något konstigt vis så förstår den absoluta majoriteten idag att ordet med tiden har kommit att ses som nedsättande och därför inte är okej att säga till folk.

    Samma sak med ordet som inleder det kära bakverket.

    Jag tror att det mest korkade argumentet jag nånsin hört är "jamen vadå chokladboll, där är ju ingen choklad i den?"
    Drömmer
    Nähä, och hur mycket människofärs är det i den då, Einstein?

    Finns dussintals gamla kaksorter som heter choklad-nånting och bara innehåller kakao, men mot dumheten kämpar själva gudarna förgäves.
    Fast faktum är att ordet negerboll provocerar många även om du är ett undantag.
    Din kommentar är nog mest till för att försöka trycka till den du citerade men det lyckades visst inte. Drömmer

    Fast nu tycker jag vi lämnar negerbollarna och återgår till frågan om vi ska prata vidare.
Svar på tråden En hen som säger en?