• eg90

    Är detta endometrios?

    Hej!

    Jag är 26 år gammal och har i snart två år försökt bli gravid utan att ha lyckats. Inte fått missfall eller något.

    När jag får min mens så har jag väldigt ont de två första dagarna.
    Smärtan sitter i livmodern, till höger typ äggstock samt i buken. Varierande ställen.
    Ibland kan smärtan vara så stark att jag blir som paralyserad, kopplar bort allt och är ett med smärtan. Blir lätt illamående.

    När jag har äl så känner jag av den väldigt tydligt på endera höger eller vänster sida i magen. Är oftast väldigt intensiv smärta som varar några timmar.

    Har mina misstankar på att jag har endometrios och planerar att söka hjälp för detta i början på det nya året.

    Hur går man tillväga, ska man först kontakta vårdcentral och sedan kvinnoklinik eller kan man kontakta kvinnokliniken direkt?

    Bor i Umeå, om det finns någon här som bor i Umeå så hör gärna av er.

  • Svar på tråden Är detta endometrios?
  • jina

    Jag bor i Umeå och har varit på Kvinnokliniken på undersökning för Endometrios. Man ringer dem och förklarar läget och hamnar då på en väntelista, tar sedan ca 3 månader innan man får en tid. På undersökningen ställer de frågor, gör vanlig gynundersökning och vaginalt ultraljud för att se om de hittar chokladcystor på äggstockarna. Den jag var hos sa dock att man bara ser det via ultraljudet på vissa, så om man verkligen insisterar och har goda orsaker att tro att man har endometrios, så kan man be om en titthålsundersökning via naveln under nedsövning. Oavsett om man har det eller inte är dock ofta rekommendationen p-piller/mini-piller alt. hormonspiral för att slippa besvären.

Svar på tråden Är detta endometrios?