• MiaN89

    Tygblöjor - Pocketblöjor tips och råd tack!

    Hej!

    Jag går nu i väntans tider! Snarare bf+3!

    Häromdagen beställde jag hem helt nya Charlie Banana pocketblöjor på REA i storlek Small.

    Jag är helt nöjd med min beställning. Mina funderingar handlar mest om hur jag gör när jag ska tvätta/använda dem:

    1. Innertyget i blöjan är i fleece, hur tvättar jag bort eventuella fläckar från amningsbajs? Galltvål?

    2. Hur tvättar jag blöjan? Vilket tvättmedel? Som inte stoppar fleecetyget så att kisset rinner igenom till inläggen? Och som inte förstör PUL tyget?

    3. Ska inläggen som är i mikrofiber tvättas för sig och själva blöjan för sig?

    4. Ska man boosta med fler inlägg till natten? Det följde med två inlägg i mikrofiber men behöver jag köpa fler inlägg inför natten? Vilket material i så fall?

    5. Behöver blöjorna tvättas före användning med tanke på att det är fleece och mikrofiber? Räknas de som "naturmaterial"?

    6. Finns det några allmänna råd kring pocketblöjor eller vad som är bra att veta kring just Charlie Banana?

    Tack på förhand för alla råd och tips från denna novisa framtida tygblöjsmamman!

  • Svar på tråden Tygblöjor - Pocketblöjor tips och råd tack!
  • Anonym (Tygnörden)
    MiaN89 skrev 2016-12-29 13:57:31 följande:

    Hej!

    Jag går nu i väntans tider! Snarare bf+3!

    Häromdagen beställde jag hem helt nya Charlie Banana pocketblöjor på REA i storlek Small.

    Jag är helt nöjd med min beställning. Mina funderingar handlar mest om hur jag gör när jag ska tvätta/använda dem:

    1. Innertyget i blöjan är i fleece, hur tvättar jag bort eventuella fläckar från amningsbajs? Galltvål?

    Galltvål är toppen till tygblöjor.

    2. Hur tvättar jag blöjan? Vilket tvättmedel? Som inte stoppar fleecetyget så att kisset rinner igenom till inläggen? Och som inte förstör PUL tyget?

    Det ska vara fritt från zeoliter och max 5% tvål.

    3. Ska inläggen som är i mikrofiber tvättas för sig och själva blöjan för sig?

    Nej, allt tvättas tillsammans.

    4. Ska man boosta med fler inlägg till natten? Det följde med två inlägg i mikrofiber men behöver jag köpa fler inlägg inför natten? Vilket material i så fall?

    Det kan vara bra med inlägg, gärna i bambu som absorberar bättre än microfiber. Lilla Lammets bambuinlägg är toppen, mycket prisvärda!

    www.lillalammet.se

    5. Behöver blöjorna tvättas före användning med tanke på att det är fleece och mikrofiber? Räknas de som "naturmaterial"?

    Tvätta alltid saker som ska vara mot babyns hud. Det räknas inte som naturmaterial, men även naturmaterial har spår efter tillverkning. Inlägg absorberar bättre efter tvätt då oljor från tillverkningen försvinner.

    6. Finns det några allmänna råd kring pocketblöjor eller vad som är bra att veta kring just Charlie Banana?

    PUL ska ej torktumlas. Ibland står tvättråd på blöjan tex 30 eller 40°C, men det går bra att tvätta allt i 60°.

    Tack på förhand för alla råd och tips från denna novisa framtida tygblöjsmamman!


    Kan varmt rekommendera gruppen Tygblöjor på Facebook.

    Lycka till ^_^
  • MiaN89
    Anonym (Tygnörden) skrev 2016-12-29 14:15:59 följande:

    Kan varmt rekommendera gruppen Tygblöjor på Facebook.

    Lycka till ^_^


    Tack för tipset men tyvärr av olika anledningar har jag inte Facebook. Däremot är min man med i flera av tygblöjsgrupperna. Därför vänder jag mig hit för att se om någon kan besvara mina frågor här.
  • MiaN89
    Anonym (Tygnörden) skrev 2016-12-29 16:49:44 följande:

    Mina svar är inlagda i citatet.


    Åh tack! Vad dum jag känner mig men såg verkligen inte svaren! :)
  • Anonym (Tygnörden)

    Det var väldigt otydligt, borde ha svarat på annat sätt ^_^ Hoppas du fick svar på några frågor.

Svar på tråden Tygblöjor - Pocketblöjor tips och råd tack!