• BlackFlyingBird

    Bitskada på marsvins-läpp vid attack, BILD infogad! Ska jag göra något åt såret?

    Precis för några minuter sedan så släppte jag ihop mina två nyinköpta honor till mina 3 äldre honor. Nykomlingen är 11 veckor, och hennes kompis är 10 veckor. De tre äldre är 4 år, 4 år och 2 år.

    Allt gick bra, de luktade på varandra och så vidare. Och sedan kom 4åringen och hälsade på 11 veckors, och då blev det vagga med rumpan och kurra, som de gör när de är arga (11 veckors gjorde det, inte 4åringen). Helt plötsligt så kastade sig 11 veckors mot 4åringen och efter det så stod 4åringen helt stilla ganska länge och verkade lite chockad.

    Jag sa ordet som är kopplat till deras favoritgodis, och då blev det fart på 4åringen och hon blev "normal" igen. Jag plockade upp henne för att kolla så allt stod rätt till och såg då att hon fått ett litet bitsår på underläppen. Inget stort, och det blöder inte, men är ändå livrädd för att 4åringen ska fara illa av det lilla såret.

    Hon äter som sagt normalt igen, både av sitt godis och av höet. Men nu har jag separerat dom igen och ska försöka igen imorgon eller lite senare. De bor i samma C&C, men jag har satt en gallerruta emellan deras olika delar, så att de känner varandras närvaro men än då har lite separat tid i början.

    Jag har bifogat ett foto som ni kan se skadan på.

    Vad tycker ni om det? Låta det vara, eller ska jag tvätta det? Hur gör jag i så fall?

  • Svar på tråden Bitskada på marsvins-läpp vid attack, BILD infogad! Ska jag göra något åt såret?
  • Jasmin Karlsson

    Tvätta med vanligt kranvatten om du kommer åt, skölj. De brukar klara av såna småsår. Om det svullnar upp de närmsta dagarna och/eller rinner var från det bör du uppsöka veterinär.
    Nästa gång du sätter ihop dem- gör det på neutral mark, på golvet där det inte luktar något annat marsvin sedan tidigare. Gör det ofta innan du släpper ihop dem helt. De kan gnabbas lite första dygnen för att etablera rangordningen.

  • BlackFlyingBird
    Jasmin Karlsson skrev 2017-01-01 12:57:49 följande:

    Tvätta med vanligt kranvatten om du kommer åt, skölj. De brukar klara av såna småsår. Om det svullnar upp de närmsta dagarna och/eller rinner var från det bör du uppsöka veterinär.
    Nästa gång du sätter ihop dem- gör det på neutral mark, på golvet där det inte luktar något annat marsvin sedan tidigare. Gör det ofta innan du släpper ihop dem helt. De kan gnabbas lite första dygnen för att etablera rangordningen.


    Okey, ska försöka skölja lite med kranvatten och en liten bomullspinne. Tack för hjälpen!

    Jag satte ihop dom utan problem igår, på golvet, där allt var helt nytt (tunnlar, fleecefiltar osv), så det är därför jag inte riktigt var beredd på detta. Igår fungerade det kanon, och de hade fullt upp med att undersöka allt nytt och vara sådär osäkra. 4åringen som omtalas ovan är älskar tunnlar, så hon hade inte heller något ont mot någon av de nya tjejerna. Men jag gör helt enkelt så att jag släpper ihop dom sedan när de får golvtid, och även imorgon och någon dag framöver, så får jag se vad som händer.
Svar på tråden Bitskada på marsvins-läpp vid attack, BILD infogad! Ska jag göra något åt såret?