• Aniiee

    Bokälskare sökes :-)

    Klickerträna skrev 2017-01-04 01:21:39 följande:

    Min leverans har ännu inte dykt upp. Har tjatat så min sambos öron blöder
    Imorgon MÅSTE de levereras.
    Och jag tror att jag börjar med den svenska översättningen av Changeling - Tankeläsaren. Den ska vara en bra första fantasybok.


    Changeling är bra.

    Jag har börjat läsa Nightrunners serie) igen. Jag är sååååå tjatig. Även Last Herald-Mage (serie) och Stone Prince (första i en serie, men gillar eg inte resten av serien direkt) ligger och väntar.

    Sedan ska jag inköpa sista delen av Dragon Age-böckerna också. Drar ut på det.
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Aniiee
    Klickerträna skrev 2017-01-04 01:27:53 följande:
    Oj, ser att Nightrunner består av 7 böcker. Hade en lätt avskräckande effekt må jag säga
    I slutet av året kanske jag vågar överväga det!
    Sju riktigt bra böcker. De är inte så långa heller. Men ärligt kan de vara lite svårlästa ibland. High fantasy, det blir så ibland, med kostiga namn, osv. OM du vill ge dig på dem så var lugn. I princip är de uppbyggda så här: Bok 1 och 2 är i par. Bok 3 är egen. Bok 4 och 5 är i par. Bok 6 och 7 är båda egna. Du kan alltså läsa/släppa serien i omgångar (man måste dock läsa dem i ordning). Boken Glimpses kan man också läsa, den har berättelser före/mellan böckerna.

    Annars kan man läsa Tamir Triad av samma författare som Nightrunners. Utspelar sig i samma värld, men X antal år tidigare (tror att det är 600 år.. kanske). Super.

    Överväg Last Herald-Mage istället och det avskräcker med många böcker. Bara 3 böcker, och den är också "lättsläppt" mellan delarna, då det är ganska stora tidshopp mellan. Dock behöver man näsdukar.....
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Aniiee
    Klickerträna skrev 2017-01-04 01:27:53 följande:
    Oj, ser att Nightrunner består av 7 böcker. Hade en lätt avskräckande effekt må jag säga
    I slutet av året kanske jag vågar överväga det!
    Oh, förresten, om du vill ha hyfsat lättläst fantasy så rekommenderar jag VERKLIGEN Percy Jackson-böckerna av Rick Riordan.

    En annan favoritserie är Demon Wars Saga av RA Salvatore. Men den är också lång. 

    Annars, lite left field, kan man läsa Yona of the Dawn, Full Metal Alchemist, Negima eller någon annan fantasy-manga.
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Aniiee

    Jag ska börja läsa vinnarna och de flesta nomineringar av förra årets Goodreads Awards. Om jag får tag i dem.


    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Aniiee
    Klickerträna skrev 2017-01-16 19:31:20 följande:

    Läste ut Sju minuter efter midnatt (A monster calls) igår. Den var lite gråtig, som väntat. För mig var den nog en 3,5:a av 5.

    Denna vecka planerar jag att börja på Dödsritten av Maggie Stiefvater.

    2/12 avklarade än så länge. Tidsmässigt ligger jag bra till


    Good work.

    Jag har dragit fram årets första läslista ur bokhyllorna (varje år läser jag om lite favoritböcker ur hyllan) Blev lite barnböcker, lite manga, lite fantasy och lite klassiker. Så nu har jag 18 böcker/bokserier att slappa med. Väntar även med spänning på bokrean, även om jag vet att det inte brukar vara så mycket att hänga i julgranen.
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Aniiee
    Klickerträna skrev 2017-01-22 13:49:40 följande:

    Jag är inne på min tredje, men nu går det trögt. Får pusha mig lite, så jag kommer in i handlingen för den är nog intressant bara tempot ökar lite. Beställa hem nya fina böcker är av någon anledning mycket enklare än att avverka dem


    Isn't that always the way..... =P
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion på g. Hittils 35. Bara 65 kvar.
  • Aniiee
    Zadre skrev 2017-01-22 13:46:06 följande:

    Två nya böcker lästa. Sigrids Hemlighet av Karin Wahlberg, andra boken i serien om Släkten.
    The Princess Diarist av Carrie Fisher där hon skriver om inspelningen av A New Hope. Gick fort eftersom jag lyssnade på den på jobbet, dock fuskade jag lite och hoppade över flera kapitel där hennes dagbok under inspelningarna lästes upp och jag finner dagböcker föga intessant.
    Har ju satt ett mål för mej på Goodreads att läsa 26 böcker under 2017 och känns lite som fusk att lägga in korta böcker som Fishers mellan 3-5 timmars uppläsningar även om jag garanterat skulle läst ut böckerna lika snabbt om jag läst de själv. Samma sak med de korta Släkten-böckerna. Sigrids Hemlighet är inte ens 350 sidor och på svenska dessutom. Är van att läsa tegelstenar på engelska så korta böcker känns som fusk... X)


    Äh, jag tar med varenda manga-volym jag läser på goodreads. Tar max en timme att läsa ut en manga, och då ska den volymen vara på typ 400 sidor.....
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion på g. Hittils 35. Bara 65 kvar.
  • Aniiee
    Zadre skrev 2017-01-22 14:40:16 följande:
    Jag vet att det kan verka lite larvigt men efersom jag är van att läsa saker som tar några dagar iallafall så tycker jag att när det ska vara en challenge att komma upp i 26 böcker så känns dessa korta grejer som lite fusk. X)
    Har nu köpt och laddar ner en 16-timmarsbok på Audible att lyssna på på jobbet. Nefertiti, handlar om Nefertiti (duh...).
    To each their own. Jag sätter 52 böcker som mål och gör ingen åtskillnad. Skulle säkert kunna sätta 200 också.....

    Nefertiti, den av Michelle Moran? Isf har jag läst de första kapitlena.

    Audible är så förbannat dyrt, annars är det en bra tjänst.
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion på g. Hittils 35. Bara 65 kvar.
  • Aniiee

    Utläst: Uraboku vol 1-2

    Påbörjat: Uraboku vol 3, Luck in the Shadows, The Hunger Games, Magic's Price

    På högen:
    Madicken + Madicken och Junibackens Pims
    Passion-serien
    Lord of the Rings
    Dragon Age-serien
    Harry Potter-serien
    Howl-serien (Howl's moving castle, som den animerade filmen)
    Brannion-serien
    Star Wars: Jedi Apprentice-seren
    Stad-serien

    Ja, jag läser gärna om favoriter. Jag tänkte även börja ta itu med "1001 böcker du måste läsa innan du dör", bestfantasybooks 100top-lista och systersiten bestsciencefictionbooks 100top-lista.


    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion på g. Hittils 51. Bara 49 kvar.
  • Aniiee
    Zadre skrev 2017-02-02 18:22:46 följande:

    Då är nästa bok "lagd" till handlingarna. Lyssnade precis klart på Nefertiti. Gillade den. Var inte överförtjust i uppläsaren men historien var bra.
    Då ska man försöka komma på vad jag ska lyssna på härnäst...


    Brannion-serien kanske? Utspelar sig i ett alternativt, historiskt England/Storbritanninen/Europa. Medeltid, typ. Lite Rosornas Krig över det hela ibland. Lite GoT-vibbar, faktiskt, men det kanske inte är så konstigt. (GoT första boken och Stone Prince, första i Brannion-serien, kom ut ungefär samtidigt....)
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion på g. Hittils 68. Bara 32 kvar.
  • Aniiee

    Jag tänkte köpa Border vol 4 och 5 idag, och upptäckte till min fasa att företaget som säljer dem har tagit bort det enda betalningsaternativet som funkade från Sverige.

    Blä......


    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion på g. Hittils 68. Bara 32 kvar.
  • Aniiee
    Zadre skrev 2017-02-02 20:04:17 följande:
    Googlade på Brannion och hittade ingenting. Vem är författaren?

    Hittade The Heretic Queen på Audible av samma författare som Nefertiti. Blir den härnäst. :)
    Klickerträna skrev 2017-02-02 19:24:22 följande:

    Ja, jag ligger väl rätt bra i fas. Och än bättre med inköpen .

    Har en lång radda böcker på tur, men ack så ont om tid!


    En kopp te, en bekväm soffa och en bok i nån timme är ett perfekt sätt att varva ner innan sängen. Det kanske du hinner? :)
    Äh, det äf för att det bara stavas med ett N. Jag lär mig aldrig det där... Fiona Patton heter författaren, och första delen heter The Stone Prince.
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion på g. Hittils 83. Bara 17 kvar.
Svar på tråden Bokälskare sökes :-)