• tystlängtan

    Resa iväg när man har en 7-månaders - amning

    (Jag startade den här tråden på ett annat ställe, men insåg att den kanske passar bättre i kategorin "amning".)

    Jag vet att vissa kommer tycka att jag inte borde skaffat barn alls osv., men ni som inte har något annat att skriva kan lika gärna låta bli att skriva alls.

    Jag har en bebis som för tillfället helammas. När barnet är 7 mån kommer jag åka till USA på jobbresa och är borta i 6-8 dagar. Planen var att jag skulle ha slutat amma helt tills dess då det var ungefär vid den åldern på mitt första barn som jag slutade trivas med amningen, och lämna barnen hemma med sin pappa. Jag börjar dock få "second thoughts" och funderar på alternativa sätt OM det skulle vara så att jag fortfarande trivs med amningen. Det är trots allt så mycket som är bra med att amma och det känns lite jobbigt att tvinga oss att sluta om vi ändå skulle vilja fortsätta.

    Den enklaste lösningen hade varit om hela familjen åkte med, men tyvärr vill inte min man åka med. Han har gjort det vid tre tillfällen med det äldsta barnet och en gång sedan minstingen föddes, men nu vill han verkligen inte mer och jag tänker inte tvinga honom. Då finns det som jag ser det bara två andra tänkbara alternativ:

    1) Försöka pumpa så mycket som möjligt när jag är där och hoppas på att vi kan återuppta amningen när jag kommer hem igen. Någon som har provat eller har någon erfarenhet om hur troligt det är att det skulle fungera?

    2) Ta med bebisen och lämna honom på "daycare" medan jag jobbar. Jobbet erbjuder sådan tjänst, så det är enkelt fixat, men jag känner ganska stor vemodighet kring att lämna bort mitt barn så mycket (ca 4-5 timmar/pass 2 gånger om dagen i 4-6 dagar) till någon varken han eller jag känner. Hade det gällt mitt första barn hade det varit helt uteslutet då han skrek förtvivlat varje gång han blev lämnad till någon annan än mig eller sin pappa (min man), men den här bebisen har varit helt tvärt om och inte någon gång reagerat negativt på att vara hos någon annan än mamma eller pappa. Han är generellt en väldigt nöjd och glad bebis. Det är dock 2,5 månad kvar tills dess och att bebisar ändrar sig mycket under sitt första år är jag såklart medveten om, så att det har varit så hittills behöver förstås inte betyda att det fortfarande är så när jag åker.

    Någon som har några åsikter? Att jag ska åka är redan klart, så det behöver inte diskuteras och att pappan stannar hemma är också redan klart så det behöver heller inte diskuteras. Har ni något helt annat förslag (kan inte komma på vad det skulle kunna vara dock) så är det välkommet. Annars hoppas jag att fokus i diskussionen handlar om de två alternativen som jag tagit upp ovan.

  • Svar på tråden Resa iväg när man har en 7-månaders - amning
  • Almina

    Finns det någon mor-/farförälder, annan släkting eller vän som skulle ha möjlighet att följa med? Om de ännu inte har träffat bebisen "tillräckligt" så kanske det kan hinnas med innan resan?

  • tystlängtan

    Tack för era förslag! Jag känner tyvärr ingen som har möjlighet att åka med (förutom kollegor som själva ska jobba där samtidigt som jag). Om jag kommer på någon så är det förstås ett tänkbart alternativ (men dyrt).

  • kixan

    En etablerad amning bör inte ta skada av ett uppehåll på ca 1 vecka, däremot lär det bli mycket pumpande för dig, så det får du ju vara beredd på. Vill du minimera risken att barnet inte vill ta bröstet sen kan ni försöka undvika att mata med nappflaska för att undvika sugförvirring och använda andra alternativ istället, tex pipmugg utan droppstopp eller liknande. Dessutom är det nog klokt att redan innan fasa in lite ersättning så ni ser att bebisen tål det bra.


    Alternativ två, att ta med bebisen, men lämna hen till främmande personer kanske också funkar, jag vet inte vad jag har tyckt var jobbigast, att vara helt utan bebis i en vecka, eller att få vara med bebis men att hen ska vara med okända delar av dagen. Det alternativet kommer säkert funka fint också, de som har daycare är rimligtvis vana att ta hand om andras bebisar och då behöver ju du inte ha så mycket bekymmer med amningen, då handlar det väl mer om hur mammahjärtat känner. <3


    A -03, F -05, V -10, S -14
Svar på tråden Resa iväg när man har en 7-månaders - amning