• Mikaelayasar

    Vart kan jag vända mig????

    Hej!

    Jag är mamma till en liten pojke på ett år. Jag har varit mammaledig strax innan födseln på min son. Är hemma på heltid och vet inte riktigt när jag vågar släppa taget och gå tillbaka till jobbet. Men det är inte det som är största problemet, utan problemet är min relation till min sons pappa. Vi har bråkat hur mycket som helst sen min son föddes. (Jag vet att det är ganska vanligt att i början som småbarnsförälder kan bråka med varandra en hel del.) Men vi har verkligen gått över gränsen båda två! Vi har sagt och gjort saker som man knappt gör mot sin fiende! Idag har vi noll respekt för varandra och tål inte alls varandra. Vi bor i hans lägenhet (jag har ingen lägenhet) och han har flertal gånger packat mina saker och bett mig dra åt helvete! Saken är den att jag inte har någonstans att bo? Jag har verkligen INGEN jag kan vända mig till. Enda anledningen att jag är kvar är pga min son. Hade jag varit själv så skulle jag kunna hyra ett litet rum hos någon eller liknande, men det funkar inte så med ett litet barn som behöver så mycket kärlek och trygghet just nu. Hans pappa verkar inte tänka så långt när han säger åt mig att sticka med barnet och alla saker. Jag får ca 2000-3000kr i mån och att checka in på hotell är uteslutet. Har inte råd! Snälla ge mig tips och råd. Jag har kollat lite överallt vart jag kan vända mig och det verkar inte finnas så mycket för ensamstående mammor som har det tufft.

    Tacksam för svar. ????????


    5
  • Svar på tråden Vart kan jag vända mig????
  • Carambolan

    När ska pappan vara föräldraledig då? Så fort du går tillbaka till jobbet borde det vara lättare för dig att få en lägenhet!

  • Anonym (Va)

    Börja jobba och sätt sonen i förskolan, om inte pappan vill vara föräldraledig.

  • Anonym (Män är svin!)

    Om han inte vill hjälpa dig så kan han bidra med stöd och se till att betala underhållsstöd. En kvinna ska inte göra allt. När ska pantade männen förstå det?!?!??

  • Mikaelayasar
    Carambolan skrev 2017-01-06 16:03:48 följande:

    När ska pappan vara föräldraledig då? Så fort du går tillbaka till jobbet borde det vara lättare för dig att få en lägenhet!


    Han vill inte vara pappaledig. Eller rättare sagt, han klarar inte av det! Jag har märkt när jag bett honom om hjälp med att sätta på byxor på sonen, då blir han lättirriterad och lägger ner honom i soffan och vrålar "JAG KLARAR INTE AV DET HÄR! JAG HAR INTE PAYKET FÖR DET. FATTAR INTE DU DET JÄVLA F*TTA?!?" Han har haft honom som längst EN timme. Då tog jag ett bad och våran son sov under den tiden.

    Så helt ärligt, jag vågar inte släppa taget om min son hos en person som inte har tålamodet att dra på ett par byxo på en bebis som gör lite motstånd. Han sätter sig själv alltid först. Våran son har på senaste blivit pappig (tyvärr) och brukar klänga runt hans ben och ropa "pappa". Då fräser han åt mig och säger "ta bort honom jag måste till balkongen och röka, fattar inte du det?".

    Jag ångrar inte min son, men jag förbannar den dagen som jag träffade hans pappa på. Jag har aldrig mått såhär hemskt i hela mitt liv. I ETT år har jag gått runt med en klump i halsen och ber högre makter att hjälpa mig och min son. Vill bara fly härifrån, bort från honom. Men jag har återigen ingenstans att ta vägen. Jag har bett honom flertal gånger att ge mig hela vårdnaden och på så sätt kanske jag får mer hjälp men han vägrar.
  • Carambolan

    Förskola då? Är din son ett år gammal så kommer du inte att få försörjningsstöd utan att stå till arbetsmarknadens förfogande, och då krävs att du har ordnad barnomsorg. Nån särskilt hjälp för ensamstående mammor med sunkiga partners finns tyvärr inte.

  • Anonym (G)

    Var det ett gemensamt beslut att skaffa barn? Han låter inte så mogen för det tyvärr. Det är illa om han stöter bort sonen när han söker bekräftelse och uppmärksamhet. Gör han verkligen ingenting med sonen?

    Har ni pratat om separation när ni båda är lugna och sansade, dvs inte är upprörda?

    Om inte så kanske det är dags nu? Tyärr så finns inte så mycket att göra annat än det som andra skriver här: du får börja jobba och lämna sonen på förskolan så att du kan hitta ett annat boende. Du och pappan får samarbeta om detta då, se till att det blir ett bra avslut mellan er två och komma överens om sonens och pappans fortsatta umgänge. Pappan bör kanske också skriva över lite dagar på dig om han inte vill vara föräldraledig.

  • Anonym (G)

    Angående att släppa taget och börja jobba igen: det är bara att planera in det. När dagen kommer så blir du redo. Så var det i alla fall för min del. Man ställer liksom in sig. Det är inte så farligt som det kanske känns just här och nu. Det är väl i så fall värre att bo i en otrygg miljö än att börja jobba igen?

Svar på tråden Vart kan jag vända mig????