• My101

    Behöver råd ang. barnkalas

    Min dotter fyller 7 och går i förskoleklass. Jag har verkligen ingen aning om hur man arrangerar ett sådant. Vad gör man för lekar? Vad bjuder man på? Annat bra att tänka på? Troligtvis bjuder jag alla tjejer i hennes klass så runt 14 st kan det bli. Vi har ganska trångt men jag vill inte anordna något utanför hemmet då jag är själv att hålla i detta.

    Fasat för detta. Tacksam för alla tips. Är två timmar lagom tid att hålla igång kalaset tro? Vad brukar vara uppskattat?

  • Svar på tråden Behöver råd ang. barnkalas
  • AnnaZL

    Ett tips är en variant på hela havet stormar, som går ut på att samarbeta istället för att konkurrera ut varandra. Såg den första gången då ett barn som hade svårt för konkurrens tävlan inte ville vara med på den vanliga varianten.
    En stol mindre än antalet deltagare, ställda i ring. Spela musik, de går runt och skall sätta sig på en stol när musiken tystnar. Då det är en stol mindre får inte alla plats utan en får sätta sig på någon annan. En stol tas bort för varje omgång och de blir svårare och svårare, men också roligare att balansera alla på de stolar som är kvar.
    Väldigt kul att se hur de hjälps åt så alla ska få plats och ingen blir utanför.

  • Carambolan

    Sjuåringar är ganska bra på att klara sig själva. Bjud på någon enkel mat (tacos, korv med bröd, hamburgare eller annan enkel plockmat) eller bara fika i form av tårta eller glassbuffé med massa olika sorters sås och strössel. Ställ fram skålar med chips, popcorn och annat snacks i vardagsrummet.

    Olika former av danslekar är popis hos min sjuåriga tjej. Dansstopp, danstävling, nån app som heter Musically där de gör egna musikvideos. Våra gamla dansspel på Wii brukar också gå varma när hon har kompisar över.


    AnnaZL skrev 2017-01-08 15:02:39 följande:

    Ett tips är en variant på hela havet stormar, som går ut på att samarbeta istället för att konkurrera ut varandra. Såg den första gången då ett barn som hade svårt för konkurrens tävlan inte ville vara med på den vanliga varianten.

    En stol mindre än antalet deltagare, ställda i ring. Spela musik, de går runt och skall sätta sig på en stol när musiken tystnar. Då det är en stol mindre får inte alla plats utan en får sätta sig på någon annan. En stol tas bort för varje omgång och de blir svårare och svårare, men också roligare att balansera alla på de stolar som är kvar.

    Väldigt kul att se hur de hjälps åt så alla ska få plats och ingen blir utanför.


    Off topic, men TACK! :) Min treåring har svamlat en massa om "hela havet stormar fast tvärtom" och försökt beskriva reglerna och jag har inte fattat vad han menar. Det måste vara det här!
  • My101
    AnnaZL skrev 2017-01-08 15:02:39 följande:

    Ett tips är en variant på hela havet stormar, som går ut på att samarbeta istället för att konkurrera ut varandra. Såg den första gången då ett barn som hade svårt för konkurrens tävlan inte ville vara med på den vanliga varianten.
    En stol mindre än antalet deltagare, ställda i ring. Spela musik, de går runt och skall sätta sig på en stol när musiken tystnar. Då det är en stol mindre får inte alla plats utan en får sätta sig på någon annan. En stol tas bort för varje omgång och de blir svårare och svårare, men också roligare att balansera alla på de stolar som är kvar.
    Väldigt kul att se hur de hjälps åt så alla ska få plats och ingen blir utanför.


    Tack för tipset! Kul idé
  • Astarte

    Hej!

    För något år sedan ville min son ha kalas på Busfabriken, men med minst 10 gäster (som var minikrav), tårta och allt skulle det kosta strax över 2000 och det tyckte jag var lite för dyrt, så jag bestämde mig för att ordna själv! Jag hade ingen aning om hur man gör, men jag kom på vartefter.

    Den här boken är jättebra att börja med:
    Bok om barnkalas

    Den har flera olika teman föreslagna så barnet kan välja ett. Sedan finns förslag på dekorationer, passande lekar och kakor att baka (om man gillar det). Min son tog skogstema och alla barnen träffades i skogen med lekar som hade med det att göra. Det blev superlyckat och långt mer omtalat bland barnen än kalas på Busfabriken som nästan börjar bli uttjatat.

    Det var faktiskt jätteroligt att ordna festen tillsammans med sonen. Vi satt tillsammans på kvällarna och planerade alla lekar, bakade kakorna tillsammans, designade inbjudningskort och hade jättekul!

    Jag vill också tipsa om Pinterest där man hittar massor med bilder på detaljer som är lätta att ordna, men ofta gör hela skillnaden. Små, enkla saker som ofta inte kostar något, men ger wow-effekt. På sonens halloweenfest fick jag till exempel tipset att ta tomma toarullar, klippa två hål i dem i form av ögon, lägga i ett ledljus och lägga dem på undangömda platser som under bokhyllan. Sedan ser det ut som massor med ögon som lyser i det i övrigt ganska mörka rummet. Enkelt, gratis och väldigt effektfullt! Bara som exempel på bra detaljer man kan hitta!

    All lycka till - det kommer att gå jättebra!

  • PappaPellerin

    Vilka bra tips du fått redan! Jag vet inte hur bra jag är på tips (och ungar brukar ändå inte vara så kräsna), men efter egna erfarenheter:
    Min dotter älskar att klä ut sig och titta på andras dräkter, så hon har haft ett maskeradkalas (utan något speciellt tema), piratkalas (skattjakt, dödskalletårta), spökfest (hon fyller år nära halloween, men hon har en kompis som hade spökfest mitt i sommaren). När hon fyllde nio hade hon afternoon teaparty (passar ju kanske inte en i förskoleåldern) med te, varm choklad, scones och kakor.

    Angående lekar har danslekar varit himla populärt. Dansstopp och liknande. En gång hittade hon på att hon skulle ha grimastävling, haha. Barnet som gjorde den roligaste grimasen vann ett litet pris.

    Vi bjuder inte alltid på mat, ibland blir det bara fika, men när vi bjudit på mat har tacos varit populärt. En gång ville hon bjuda på köttfärssås, vilket också uppskattades av hennes gäster.
    Vi brukar göra lite söta/häftiga tårtor. Ingenting komplicerat (det sparar vi till släktkalasen, hehe, för att impa lite på släktingarna - skämt åsido) eller dyrt, Hello Kittytårta ville hon ha ett år, vanliga tårtbottnar skurna så att de liknar formen på Hello Kittys huvud, dekorerat med grädde, chokladsås och godis. Hajtårta. Lite chokladbollar och Ballerinakex till.

    Hoppas kalaset går bra, men det är jag säker på att det kommer göra. Glad


    Vi är lika starka som vår starkaste länk.
  • milli79

    Vår tjej fyllde 6år och vi bjöd hem 8 barn. Gjorde våfflor och hade glass/grädde/sylt till vilket blev väldigt populärt. Sen hade vi tänkt att ha någon lek men barnen lekte så bra ändå så vi skippade det. Kalaset var 2h så det kändes ändå som det var kul för dem att få leka med det de ville.

    Hade skattjakt på slutet med lappar på olika saker tex en golvlampa och under den låg en annan lapp på ett bord där en lapp var gömd under osv tillsist kom de till "skatten" dvs godispåsarna. Så det gällde för barnen att lista ut var saken fanns och kolla där pilen var ritad. 

  • macumba

    Som ovan tipsat om så är runt två timmar rätt lagom för ett kalas och det kan vara smart att ha en lek förberedd om inte kalaset skulle ta fart. Skattjakter brukar vara poppis och hinner du inte göra en egen kan du köpa en färdig. Finns med olika teman, åldersgrupper som är lämpliga för olika tillfällen.

    Här hittar du en guide till skattjakter och vad och vem de passar till samt hur lång tid de förväntas ta.
    http://www.grapevine.nu/skattjakt/

  • MajaMaria79

    De sista gångerna har vi bjudit på pizza, har köpt 2-3 familjepizzor bara.

    Sedan är dansstopp och skattjakt alltid populärt. Fiskdamm har av någon anledning alltid varit väldigt omtyckt av våra barn.

    Att pynta med mängder av ballonger och serpentiner upplevs som väldigt festligt och barnet kan fixa lite själv och känna sug delaktig.

    Det här fixar du plättlätt. Det brukar vara en jäkla röra i två timmar men sedan är det över och du har en lycklig 7-åring!

  • My101
    MajaMaria79 skrev 2017-01-20 21:25:13 följande:

    De sista gångerna har vi bjudit på pizza, har köpt 2-3 familjepizzor bara.

    Sedan är dansstopp och skattjakt alltid populärt. Fiskdamm har av någon anledning alltid varit väldigt omtyckt av våra barn.

    Att pynta med mängder av ballonger och serpentiner upplevs som väldigt festligt och barnet kan fixa lite själv och känna sug delaktig.

    Det här fixar du plättlätt. Det brukar vara en jäkla röra i två timmar men sedan är det över och du har en lycklig 7-åring!


    Tack för tips vi får hoppas att det går vägen
Svar på tråden Behöver råd ang. barnkalas