• alesig

    Vi väntar tvillingar :) Många frågor och funderingar :)

    Hej :)

    Som rubriken lyder så väntar vi tvillingar. Det känns helt fantastiskt samtidigt som det skapar en viss oro. Jag bor i norrland och i den kommun jag bor i gör man alltid planerat kejsarsnitt då man väntar tvillingar. Om jag ska föda vaginalt måste jag åka 13 mil. Jag vill föda i min hemkommun därav kommer det att bli kejsarsnitt. Ni som gjorde kejsarsnitt hur var er första tid? I föregående fråga spelar det ingen roll om ni gjorde kejsarsnitt med ett eller två barn :) Ni med tvillingar: Tips och råd? Hur länge var pappan hemma med er? Hur gick det då han återgick till jobbet/studier? Vilken vecka kom era skatter? Var det planerat eller födde ni vaginalt? Kan även tillägga att detta blir mina första barn :))) Många frågor och önskar gärna massa svar då jag anser att jag kan få de allra bästa svaren av ni som varit med om detta :)

  • Svar på tråden Vi väntar tvillingar :) Många frågor och funderingar :)
  • Pedalen

    Hej och grattis!

    Vilken konstig policy med kejsarsnitt per automatik, har aldrig hört det förut! Mina tvillingar föddes vaginalt efter igångsättning i v 37 så vad gäller kejsarsnitt har jag inga råd tyvärr.
    Jag och sambon var hemma på heltid i tre månader, vilket var lite i underkant. Efter tre månader började han jobba tre dagar i veckan, och fortsatte så i ett år. Vi hade en treåring när tvillingarna kom.

  • alesig
    Pedalen skrev 2017-01-13 07:25:48 följande:

    Hej och grattis!

    Vilken konstig policy med kejsarsnitt per automatik, har aldrig hört det förut! Mina tvillingar föddes vaginalt efter igångsättning i v 37 så vad gäller kejsarsnitt har jag inga råd tyvärr.

    Jag och sambon var hemma på heltid i tre månader, vilket var lite i underkant. Efter tre månader började han jobba tre dagar i veckan, och fortsatte så i ett år. Vi hade en treåring när tvillingarna kom.


    Tack :)))

    Ja, jag fick höra detta av en kompis släkting som jobbar på vårt BB. Ska höra med min BM ang detta på måndag då vi ska dit :) Jag tycker det känns lite jobbigt att pappan ej får vara hemma mer än 2 veckor då man fått tvillingar. 2 veckor brukar ju vara med ett barn då tycker man ju att han borde få 2 veckor till. Det hade gjort sååå mycket! Vi kanske ligger på BB ca en vecka då har han en vecka hemma. Det stressar och irriterar mig. Känns som jag sulle vilja ha honom hemma längre.
  • Alexi

    Ts ni får ju fler föräldradagar just för att ni får tvillingar och syftet med det är väl just att ni ska kunna vara hemma en längre period båda två.

  • tvåsmåunderverk

    Grattis! :)

    Mina tvillingar föddes med kejsarsnitt för 3 år sedan! Tycker snittet gick bra! Var akutsnitt men hade inga problem efteråt! Dom föddes kl 22.56 och 22.58 på kvällen och redan morgonen efter kunde jag gå :) hade aldrig ont! Dom föddes i vecka 35+4 så vi stannade på neo i 14 dagar då flickan var liten och hade problem med andningen. Min sambo var hemma en månad med oss sen började han jobba och det gick toppenbra! :) rutiner är A och O! Min sambo har jobbat borta i veckorna mycket sen dom varit små och det har funkat bra för mig! När dom var 2 år fick dom en lillasyster, även det har gått bra! Går allt som det ska kommer ett till syskon i september! :)

    Vill du fråga något får du gärna göra det! :D

  • Pedalen
    alesig skrev 2017-01-13 08:05:22 följande:
    Tack :)))

    Ja, jag fick höra detta av en kompis släkting som jobbar på vårt BB. Ska höra med min BM ang detta på måndag då vi ska dit :) Jag tycker det känns lite jobbigt att pappan ej får vara hemma mer än 2 veckor då man fått tvillingar. 2 veckor brukar ju vara med ett barn då tycker man ju att han borde få 2 veckor till. Det hade gjort sååå mycket! Vi kanske ligger på BB ca en vecka då har han en vecka hemma. Det stressar och irriterar mig. Känns som jag sulle vilja ha honom hemma längre.
    Han får tio dagar per barn, så han får vara hemma i fyra veckor om han tar ut hela dagar. Sen får ni lite extra fl-dagar, så ni kan vara hemma båda en lite längre tid. Man behöver det i början!
  • Poppy75

    Grattis till tvillingarna! 

    Jag tillhör den minoritet där det blev komplikationer. 
    Våra tvillingar kom i vecka 29. Jag blev heltidssjukskriven i vecka 25 och inlagd för observation i vecka 27.
    Vi fick tillbringa ett par månader på neo första tiden. Det var en jobbig men också väldigt speciell och fin tid. Nu har jag två friska killar på snart tre. 

    När vi var inskrivna på neo vabbade vi båda två så då gick inga föräldradagar. Vi blev utskrivna när pojkarna var 40 veckor korrigerat. 
     Vi var hemma i två månader tillsammans och sen jobbade min man i två veckor innan han hade semester i en månad. De två veckorna var skitjobbiga att vara ensam hemma, månaden efter fungerade det bra. Då var killarna tre månader korrigerat.
    Om man har möjlighet så är det skönt att vara två när tvillingarna börjar gå, det blir mycket spring då. Än så länge tycker jag att den lättaste tiden var när tvillingarna var 8 månader fram till att de började gå.

    Jag hade ganska ont av kejsarsnittet men bara i ett par dagar, det blev fort mycket bättre. Man får inte lyfta tungt efter snittet så bära matkassar mm får din man fixa. 

    Lycka till och jag hoppas att jag inte har skrämt upp dig. De allra flesta får en helt vanlig graviditet och även om de kommer tidigt brukar det gå bra då också.

  • alesig
    Alexi skrev 2017-01-13 08:09:36 följande:

    Ts ni får ju fler föräldradagar just för att ni får tvillingar och syftet med det är väl just att ni ska kunna vara hemma en längre period båda två.


    Jo men dom extra dagarna är ett hån!!! 45 dagar VAR!
  • alesig
    Pedalen skrev 2017-01-13 09:36:16 följande:

    Han får tio dagar per barn, så han får vara hemma i fyra veckor om han tar ut hela dagar. Sen får ni lite extra fl-dagar, så ni kan vara hemma båda en lite längre tid. Man behöver det i början!


    Nej, han får bara 10 dagar på två barn. Ett jäkla hån!
  • Alexi
    alesig skrev 2017-01-13 20:06:24 följande:
    Nej, han får bara 10 dagar på två barn. Ett jäkla hån!
    Innan du gnäller och påstår att något är ett hån, läs på lite...

    Vi har fått tvillingar ? får vi fler än 10 dagar då?
    Ja, du får alltid ersättning för 10 dagar per barn. Vid tvillingfödsel får du 20 dagar, vid trillingfödsel 30 dagar, och så vidare.
  • Alexi
    Alexi skrev 2017-01-13 20:39:10 följande:
    Innan du gnäller och påstår att något är ett hån, läs på lite...

    Vi har fått tvillingar ? får vi fler än 10 dagar då?
    Ja, du får alltid ersättning för 10 dagar per barn. Vid tvillingfödsel får du 20 dagar, vid trillingfödsel 30 dagar, och så vidare.
    Gick tydligen inte att klistra in så snyggt.

    Det är i alla fall en fråga och svar från fks hemsida.
Svar på tråden Vi väntar tvillingar :) Många frågor och funderingar :)