• Jesisy

    Könstest Bikarbonat/Chinese gender chart

    Hej alla gravida!

    Jag har bf 28 maj-17 och är så himla nyfiken på vilket kön bebis har. Hade RUL i tisdags men hade oturen att få en stressad och oengagerad bm som varken gav oss bild på "hen" eller ville leta efter kön. 
    Därför har jag läst på typ alla "kännetecken flicka/pojke" sajter och det känns som att de flesta "myter" har en sanningshalt på 50% ungefär ;) 

    Däremot är jag lite nyfiken på bikarbonat testet främst då det finns en vetenskaplig tanke bakom det. 
    För er som inte vet så handlar det om att man kissar i en mugg (helst plastmugg) och det ska vara dagens första morgonurin.  
    Sedan lägger man i 2 tsk bikarbonat i en annan mugg. Efter det häller du försiktigt i ditt urin i bikarbonaten (ungefär ca det dubbla av vad du bikarbonat). 
    Om det brusar och skummar/bubblar så är det pojke, händer ingenting så är det en flicka. Flickresultat kan även innebära en eller två bubblor men inget fräsande/brusande.
    OBS: testet ska helst göras efter v.11 (jag har gjort det från v.18 och framåt). 

    Jag har gjort detta test 4 morgnar och fått samma resultat varje gång-flicka. Hade så gärna velat se om det stämmer :) 

    Så därför undrar jag om det finns gravida där ute som vet vilket kön dom väntar och vilket resultat ni fick med bikarbonaten! :) 

    Har även testat kinesiska kalendern men det verkar finnas mer än 3 varianter där ute och jag får olika resultat på varje och det stämmer ca 50/50 med mina vänner också. Har dock hittat en amerikansk sida: chinesegenderchart.info som räknar ut din rätta "lunarålder" (vad det nu är hehe). Men det stämde med mamma (mig och min bror) samt mig och min son. Enligt den väntar jag också en flicka...:)

    Sååå, hur ser det ut för alla ni preggos (som vet kön eller kommer att ta reda på det) där ute i landet!? Skrattande

    -Funkade bikarbonaten? 

    -Chinese gender chart? 

    Hit me!

     

  • Svar på tråden Könstest Bikarbonat/Chinese gender chart
  • babydreams

    Bikarbonattestet känner jag personligen ingen som har gjort. Könstabellen funkade för mina två väninnor, men inte för min syster på båda av hennes barn och inte heller min svägerska på ena barnet. Tror nog det mest är slumpen om jag ska vara ärlig, man ska ta alla såna där tester med en nypa salt :) om det stämmer känns det ju som om att det funkar, men tror faktiskt inte det gör det.. är bara en kul grej enligt mig

  • Jesisy
    babydreams skrev 2017-01-13 13:34:55 följande:

    Bikarbonattestet känner jag personligen ingen som har gjort. Könstabellen funkade för mina två väninnor, men inte för min syster på båda av hennes barn och inte heller min svägerska på ena barnet. Tror nog det mest är slumpen om jag ska vara ärlig, man ska ta alla såna där tester med en nypa salt :) om det stämmer känns det ju som om att det funkar, men tror faktiskt inte det gör det.. är bara en kul grej enligt mig


    Jo säkert är det så med framförallt kinesiska kalendern, då den har minst 3 olika varianter hehe. Men de som ligger ute på svenska sajter utgår man från sin "vanliga" ålder och inte "lunaråldern" som kineserna själva utgår från och det var när jag testade den som det verkade stämma som bäst. 

    Men hursomhelst är det främst bikarbonattestet som jag är mest nyfiken på då detta är vetenskapligt. Väntar man en kille har man mer syra i urinet (män som blandar urin med bikarbonat får fräsande resultat samtidigt som det inte händer något för ogravida kvinnor). Rätt intressant.
  • babydreams

    Ja för mig hände det absolut ingenting heller när jag testade häromdagen. Känner på mig starkt att det är en flicka redan och min sambo sa det redan från dag 1 att han tror det är en dotter vi ska få. Min mamma känner också på sig det! Så ska bli spännande om vi + testet har rätt :)

    Ska även testa det några fler gånger och se om det blir samma resultat då, hehe!

  • Jesisy
    babydreams skrev 2017-01-13 14:40:15 följande:

    Ja för mig hände det absolut ingenting heller när jag testade häromdagen. Känner på mig starkt att det är en flicka redan och min sambo sa det redan från dag 1 att han tror det är en dotter vi ska få. Min mamma känner också på sig det! Så ska bli spännande om vi + testet har rätt :)

    Ska även testa det några fler gånger och se om det blir samma resultat då, hehe!


    Spännande! När har du bf och ska ni ta reda på könet innan?
  • Weedle17

    Kunde varit jag som skrev detta inlägg! Vi har också bf 28:e maj. Var på RUL för cirka 2 veckor sedan och ville gärna veta vem som växer därinne, barnmorskan försökte visserligen men hon kunde inte se, hon tyckte att det lutade mot flicka då hon såg de tre strecken men navelsträngen låg lite i vägen så det kunde gömma sig en lite snopp där sa hon så hon vågade inte säga något men hon trodde mer på flicka sa hon. 

    Jag är precis som du supernyfiken och har funderat länge på bikarbonattestet och gjorde faktiskt det i dag, dock inte med morgonurin (vet inte hur stor roll det spelar?), detta visade pojke! Ska testa i morgon bitti igen bara för att se om det är någon skillnad.

    Kinesiska kalendern säger pojke (denna har inte stämt på mina två första barn)

    Vi har dock bokat ett 3D-ultraljud om en månad så vi hoppas att få se lite mer då. Vi fick inte några bra bilder på RUL och de andra kidsen är supernyfikna på vad som händer där inne så vi tänkte det kunde vara roligt med en liten filmsnutt i 3D för dem med!

  • liltith

    Har gjort bikarbonattestet denna gång från v 11 och två gånger efter det. Solklar pojk. Var som att hälla upp champagne. På UL såg de en solklar snopp :)

  • crx

    Följer.... spännande! Om jag över huvudtaget är gravid nu så bör det bli en pojke enligt den där kinakalender ^^ jag som önskar mig en dotter!!!! Haha

  • babydreams
    Jesisy skrev 2017-01-13 15:55:11 följande:
    Spännande! När har du bf och ska ni ta reda på könet innan?
    22/7, ja det ska vi :D
  • thweni

    Testade bikarbonat med 2a barnet, bubblade lite och tolkade det som flicka. Det stämde. Kollade även den länken du la i ts, där stämde det med båda (första pojke, andra flicka).

    Är gravid i v.16 med 3e barnet. Gjorde bikarbonattestet som skulle kunna tolkas som flicka. Enligt länken är det en flicka. Enligt mayakalendern är det en flicka. Enligt familjelivs kinesiska kalender (tror jag det var), är det en pojke. Den kalendern har stämt med de andra barnen. Ul 8 februari och ska ta reda på kön. Får vi inte veta på rul så gör det inte så mycket, då jag kommer att göra flertalet tul och kan få reda på det vid ett senare tillfälle.

    Tror egentligen inte på det, men ser det som en rolig grej i väntan på ul. :)

  • babydreams

    Testade idag igen och visade exakt lika resultat som sist, dvs ingen som helst reaktion :) sist tog jag dock urin på dagen men nu direkt på morgonen.

    Det känns som att de som fått pojkresultat ALLTID fått pojkar (iaf de fall jag läst om) men de som fått flickresultat har fått både och (tror dels pga att alla tolkar resultat olika) men oftast flickor. Så blir spännande att se, tror faktiskt på 80% flicka och 20% pojke :)

Svar på tråden Könstest Bikarbonat/Chinese gender chart