• eg90

    Jag bjuden på bröllop, ej min man

    Hej

    Jag träffade en kompis idag och fick en inbjudan på hennes bröllop.
    Sa att jag gärna kommer men ska kolla med min man först så vi är tillgängliga.
    Då säger hon att inbjudan bara gäller mig, ej min man.

    Hennes motivering: För att de har bjudit 50 pers och har ej råd att bjuda respektive också. 

    Bröllopet ska de ha en kuvertavgift på 350 kr som ska täcka varje persons middag.
    Sedan ska de iväg på två veckors smekmånad till Italien.

    Är det inte kutym att man bjuder partnern också?

    Hon har känt min man i 10 år, vi har varit gifta ett år.

  • Svar på tråden Jag bjuden på bröllop, ej min man
  • Nicco123
    kottelin skrev 2017-01-15 01:43:56 följande:

    Exakt så. 

    Man betalar inte inträde om man blir bjuden, inte i min värld i alla fall.


    Varför känns det som folk har så otroligt starka åsikter om just detta med kuvertavgift? Det är liksom helt fruktansvärt enligt någon och personen skulle ALDRIG gå och någon annan tycker det är helt okej? Känns som det är en struntsak egentligen...

    Är det så att folk är lite bittra på att de bjöd alla på allt på dina bröllop och så får de själva betala kuvertavgift när de går på sina gästers bröllop? Som då kanske kan bli ännu finare och ståtligare för att det finns mer pengar?
  • Nicco123
    Arboga skrev 2017-01-15 02:11:19 följande:

    Jag skulle ALDRIG betala en krona för att gå på ett bröllop.


    Men varför en så stark åsikt? Jag hade förstått om man hade åsikten att "Jag tycker det är tråkigt med kuvertavgift för att nananan och väljer nig att inte gå"... men som du skriver, varför SÅ stark? Skulle du inte gå på ditt barns/bästa vänns eller egen förälders bröllop för att det kostade en liten slant?
  • EnAnonumius
    Nicco123 skrev 2017-01-15 01:54:19 följande:
    Varför känns det som folk har så otroligt starka åsikter om just detta med kuvertavgift? Det är liksom helt fruktansvärt enligt någon och personen skulle ALDRIG gå och någon annan tycker det är helt okej? Känns som det är en struntsak egentligen...

    Är det så att folk är lite bittra på att de bjöd alla på allt på dina bröllop och så får de själva betala kuvertavgift när de går på sina gästers bröllop? Som då kanske kan bli ännu finare och ståtligare för att det finns mer pengar?
    Men du verkar ju inte förstå inlägget du citerade det syns.
    Det är inte att man tar kuvertavgift som är det störande.

    Det är att man använder ordet "BJUDA" och "INBJUDEN" som är det störande OM man nu har valt att använda kuvertavgift. man skall ta ut kuvertavgift.
    "Bjuda" innebär inte att man "tar en avgift för något".

    Eller som "kottelin" så klockrent skrev det:
    "Man betalar inte inträde om man blir bjuden, inte i min värld i alla fall."

    Lär dig innebörden av ordet "bjuda" och "inbjudna" så kanske, du kan äntligen förstå vad som gör att det blir så störande för många.

    Jag tycker det är mer språkligt korrekt att skriva på korten man skickar ut till gästerna om man valt kuvert avgift:
    "Ni är välkomna att _närvara_ vid vårt bröllop kuvertavgift om 250kr utgår".


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Nicco123 skrev 2017-01-15 02:32:04 följande:
    Men varför en så stark åsikt? Jag hade förstått om man hade åsikten att "Jag tycker det är tråkigt med kuvertavgift för att nananan och väljer nig att inte gå"... men som du skriver, varför SÅ stark? Skulle du inte gå på ditt barns/bästa vänns eller egen förälders bröllop för att det kostade en liten slant?
    Sedan när betyder "bjuda"---> "man tar betalt av folk"?
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Arboga
    Nicco123 skrev 2017-01-15 02:32:04 följande:
    Men varför en så stark åsikt? Jag hade förstått om man hade åsikten att "Jag tycker det är tråkigt med kuvertavgift för att nananan och väljer nig att inte gå"... men som du skriver, varför SÅ stark? Skulle du inte gå på ditt barns/bästa vänns eller egen förälders bröllop för att det kostade en liten slant?
    1 Jag har inte dom vännerna som skulle ta betalt på ett bröllop.
    2 Jag skulle aldrig kunna med att bjuda in vänner till nån fest om dom själva skulle få betala det.
    3 Har man inte råd med en bröllopsfest får man gifta sig utan vetskap eller nåt enkelt borgerligt.
  • Tom Araya
    eg90 skrev 2017-01-13 22:15:50 följande:

    Hej

    Jag träffade en kompis idag och fick en inbjudan på hennes bröllop.
    Sa att jag gärna kommer men ska kolla med min man först så vi är tillgängliga.
    Då säger hon att inbjudan bara gäller mig, ej min man.

    Hennes motivering: För att de har bjudit 50 pers och har ej råd att bjuda respektive också. 

    Bröllopet ska de ha en kuvertavgift på 350 kr som ska täcka varje persons middag.
    Sedan ska de iväg på två veckors smekmånad till Italien.

    Är det inte kutym att man bjuder partnern också?

    Hon har känt min man i 10 år, vi har varit gifta ett år.


    Säg att du och kompisen kan ses på ett fik vid ett annat tillfälle om hon nu föredrar att umgås utan respektive.

    Jag hade absolut inte tackat ja till en så respektlös inbjudan.
  • Tom Araya
    Nicco123 skrev 2017-01-14 00:31:56 följande:

    Men 50 gäster var kanske vad de hade råd med trots att alla betalar för sin egen mat? Om man tänker att 20 av dem kanske är släktingar, då blir det 15 personer var kvar att bjuda för brudparet av sina respektive vänner... och då kanske man vill bjuda fler av sina egna vänner än 7-8 par?

    Nu spekulerar jag ju bara men kan det inte vara något sånt tänk som ligger bakom?

    Annars så kan du väll bara din vän hur dom tänkte när dom gjorde listan så framkommer det säkert någon förklaring som känns mer rimlig.


    Nej, det finns ingen rimlig förklaring. Par ska inte delas på av andra när det gäller socialt umgänge, i synnerhet inte när det gäller bröllopp. Finns begränsningar i utrymme så får man prioritera om vad det gäller vilka man bjuder.

    Vad är det man som värd "ska ha råd med" om alla betalar själva?
  • MadHatter
    Pillijoks skrev 2017-01-14 23:51:44 följande:

    Fast tror du att 350:- per person räcker till ett bröllop? Det är knappast ett fint bröllop isåfall. Jag tycker att folk kan få göra som de vill. Pengar eller presenter och uppskatta en bra fest. Ni kan ju välja att inte komma, men måste ni döma andra som väljer att ta ut en avgift?


    Det är den här typen av argument som jag reagerar på. Har sett dem i alla trådar som handlar om kuvertavgift. Att man får mycker för sina pengar (ofta jämföra med tjusigare restaurangbesök och liknande) amt att man kan låt bli att komma om man inte vill.

    Det låter för mig som många brudpar ser sig som festfixare att de möjliggör för folk de känner att gå på en fin fest om de vill. Det låter också som att gästerna inte är så viktiga eftersom det inte gör något om de inte konmer.

    För mig är det så långt ifrån hur jag ser på bröllop. För mig handlar det om att dela en av livets största händelser med sina nära och kära. Att få dela vigselögonblicket och sedan glädjas och fira tillsammans på ett eller annat sätt. Jag skulle se det som en ära att jag hade personer som ville dela denna upplevelse med mig - en ära för mig. Tar man kuvertavgift (i synnerhet i kombination med de vanligaste argumenten) är det som att man vänder på det och istället tänker sig att det är en ära för gästerna att få delta. (Villet jag baturligtvis kan tycka som gäst, men inte uppskattar sommattityd hos värden).

    Jag skulle aldrig låta bli att komma på ett bröllop i protest mot avgift, men avgift i kombination med denna typ av argument skulle göra att jag inte skulle få dåligt samvete av att tacka nej.

    Jag går ju inte på beöllop för jag har lust att gå på fin middag utan för att dela glädjen med brudparet.

    Syn på present som en inteädesavgift förstår jag inte heller. Skulle någon närstående gifta sig skulle jag ju ge en present aldeles oavsett om jag hade möjlighet att delta på brällopet eller ej.
  • SupersurasunkSara

    Hmm, jag är tveksam till detta med kuvertavgift. 350 kr per person, täcker det verkligen den verkliga kostnaden? Isf finns ingen anledning att inte bjuda respektive också om det inte är så att lokalen de har valt inte är anpassad för fler personer än de har valt att bjuda.

    Kutym är att inte få presenter när man tar ut kuvertavgift som någon skrev. Men det förstår inte alla som tar ut denna avgift därav att det finns de som gnäller på olika forum.

    Om jag blev bjuden på ett bröllop men inte min man och vi båda känt personerna i många år så hade jag nog tvekat att gå. Särskilt om jag fått besked om att kuvertavgiften täcker matkostnaden. Om det däremot var så att kuvertavgiften inte täcker hela matkostnaden och jag vet att brudparet kämpar ekonomiskt så vore det en annan sak.
    Deras bröllopsresa känns lite märklig i sammanhanget men kanske har de valt billigast möjliga och hittat väldigt billiga biljetter/hotell och väljer därför att åka.

Svar på tråden Jag bjuden på bröllop, ej min man