• Elderberry

    Min helix piercing är 1,6 mm, hittar bara 1,2 mm smycken...

    Rubriken sammanfattar väl problemet, piercades för ett tag sedan med 1,2 mm tjocklek, vid bytet till en kortare stav hade piercaren inget kort 1,2 mm smycke, så det blev en som var 1,6 mm. Jag brydde mig inte nämnvärt just då men gillade det större utseendet på 1,6 mm.

    Nu har min piercing varit fullt läkt i flera månader men jag har fortfarande inte köpt några nya smycken, jag hittar inga ~5 mm 1,6 mm smycken på internet (på sidor jag litar på och som inte är väldigt dyra) och jag har heller inte sett någon "fysisk" affär som säljer den här typen av smycken

    Jag skulle ju kunna köpa 1,2 mm smycken, men jag antar att mitt hål kommer gå ner till den storleken då, kanske inte spelar någon roll, men jag är ändå osäker på vad jag vill göra.

    Någon som har några tips? Hur hade ni gjort?

  • Svar på tråden Min helix piercing är 1,6 mm, hittar bara 1,2 mm smycken...
  • Elderberry

    Jag börjar luta mot att gå ner i storlek och köra på 1,2 mm, känns som den lättaste lösningen.

  • nokitus

    Jag handlar alla mina piercingsmycken på crazyfactory.com billigt är det också....annars borde en vanlig smyckesaffär nog ha 1,6 mm piercingsmycken....för det är ju en ganska vanlig storlek. Jag har någongång( jag är slarvig som bara.vad och tappar bort mina smycken stup i kvarten) köpt på vanlig smyckesaffär, betydligt dyrare då förståss.

  • i-o

    Håltagningar krymper inte nämnvärt, man får kvar ett stycke demolerad kropp... Lite som när överviktiga tränar bort fettet och blir kvar med en stor skinnpåse som kan skapa alla möjliga problem i efterhand.
    Inget av det speciellt klädsamt. Jag jämställer det lite med att tatuera en swastika i pannan.
    Fascineras man av att töja saker kan man kika på Suri-folket i Afrika t.ex. mycket underliga seder finns det, inga av de är funktionsfrämjande.
    Värsta exemplen hör till de som töjt hål i munhålan... de går runt och dreglar resten av livet utan att vara efterblivna eller olycksdrabbade.

    Men för att svara på din fråga. Håll dig till det du redan har och var nöjd med det.

    Annars kan du ju alltid tatuera örat svart för att skapa en kontrast mot resten av utseendet för det är ju kontrasten som eftersträvas med de flesta utsmyckningar av den där arten.

  • Elderberry
    nokitus skrev 2017-01-14 21:35:15 följande:
    Jag handlar alla mina piercingsmycken på crazyfactory.com billigt är det också....annars borde en vanlig smyckesaffär nog ha 1,6 mm piercingsmycken....för det är ju en ganska vanlig storlek. Jag har någongång( jag är slarvig som bara.vad och tappar bort mina smycken stup i kvarten) köpt på vanlig smyckesaffär, betydligt dyrare då förståss.
    Av någon anledning har jag inte hittat en enda affär med roligare smycken här på ön (Gotland), bara en sån jag redan har (labret med platt baksida) eller en simpel ring med en kula på. Tack för länken, jag ska kolla runt lite på hemsidan :) Hur lång tid tar det innan det kommer fram om man köper något?
  • Elderberry
    i-o skrev 2017-01-14 21:42:21 följande:
    Håltagningar krymper inte nämnvärt, man får kvar ett stycke demolerad kropp... Lite som när överviktiga tränar bort fettet och blir kvar med en stor skinnpåse som kan skapa alla möjliga problem i efterhand.
    Inget av det speciellt klädsamt. Jag jämställer det lite med att tatuera en swastika i pannan.
    Fascineras man av att töja saker kan man kika på Suri-folket i Afrika t.ex. mycket underliga seder finns det, inga av de är funktionsfrämjande.
    Värsta exemplen hör till de som töjt hål i munhålan... de går runt och dreglar resten av livet utan att vara efterblivna eller olycksdrabbade.

    Men för att svara på din fråga. Håll dig till det du redan har och var nöjd med det.

    Annars kan du ju alltid tatuera örat svart för att skapa en kontrast mot resten av utseendet för det är ju kontrasten som eftersträvas med de flesta utsmyckningar av den där arten.
    Intressant Men nja, jag kommer nog behålla mitt öra i vanlig färg och jag tror inte hålet kommer ändra utseende nämnvärt om jag väljer att gå ner i storlek.
  • nokitus
    Elderberry skrev 2017-01-14 21:49:46 följande:

    Av någon anledning har jag inte hittat en enda affär med roligare smycken här på ön (Gotland), bara en sån jag redan har (labret med platt baksida) eller en simpel ring med en kula på. Tack för länken, jag ska kolla runt lite på hemsidan :) Hur lång tid tar det innan det kommer fram om man köper något?


    Det brukar ta runt en vecka..rekommenderar verkligen sidan.
  • Elderberry
    nokitus skrev 2017-01-14 22:30:25 följande:
    Det brukar ta runt en vecka..rekommenderar verkligen sidan.
    Tack ska du ha, det var ju snabbt nog för mig iaf! De har många fina smycken, alla "färdiga" smycken förutom ringarna som jag kollat på hittills har varit 1,2 mm dock.

    De där "balls and replacement ends" som är för internally threaded kanske alla passar i en 1,6 mm "internally threaded labret pin"? Det hade ju varit nice. Jag vet faktiskt inte hur det är, har alla internally threaded stavarna samma storlek på skruv-funktionen? Vet inte hur jag ska formulera frågan
  • i-o
    Elderberry skrev 2017-01-14 21:51:43 följande:
    Intressant Men nja, jag kommer nog behålla mitt öra i vanlig färg och jag tror inte hålet kommer ändra utseende nämnvärt om jag väljer att gå ner i storlek.
    Jag framkom kanske som lite cynisk och bitter där.

    Menade mer att det kanske glappar, vilket skulle kunna vara störande tänker jag. Men kan du skapa två sådana glapp bredvid varandra kanske man kan göra så det plingar lite när man rör på sig liksom? Det vore ganska skoj.
  • Elderberry
    i-o skrev 2017-01-14 22:47:11 följande:
    Jag framkom kanske som lite cynisk och bitter där.

    Menade mer att det kanske glappar, vilket skulle kunna vara störande tänker jag. Men kan du skapa två sådana glapp bredvid varandra kanske man kan göra så det plingar lite när man rör på sig liksom? Det vore ganska skoj.
    Plingande örhängen har jag haft, både störande och festligt på nåt vis. Jag kommer nog inte ha en till piercing så pass nära den där dock.

    Jag har hört att just piercingar som är i brosk, om rätt nya, "krymper" rätt fort, så det kanske inte skulle märkas alls, men vad vet jag.
  • Elderberry
    Elderberry skrev 2017-01-14 22:40:03 följande:
    Tack ska du ha, det var ju snabbt nog för mig iaf! De har många fina smycken, alla "färdiga" smycken förutom ringarna som jag kollat på hittills har varit 1,2 mm dock.

    De där "balls and replacement ends" som är för internally threaded kanske alla passar i en 1,6 mm "internally threaded labret pin"? Det hade ju varit nice. Jag vet faktiskt inte hur det är, har alla internally threaded stavarna samma storlek på skruv-funktionen? Vet inte hur jag ska formulera frågan smile2.gif
    såg på sidan nu att det står i vilka de passar, jag är visst lite seg idag! Synd att de inte passar i alla.
  • i-o
    Elderberry skrev 2017-01-14 22:53:18 följande:
    Jag har hört att just piercingar som är i brosk, om rätt nya, "krymper" rätt fort, så det kanske inte skulle märkas alls, men vad vet jag.
    Önskar jag tagit ett hål i örat istället för läppen. Mitt ärr efter kanylen ser förjävligt ut rent ut sagt. Det är tur att jag inte är så snygg ändå så det jämnar ut sig. :D
  • nokitus
    Elderberry skrev 2017-01-14 22:40:03 följande:

    Tack ska du ha, det var ju snabbt nog för mig iaf! De har många fina smycken, alla "färdiga" smycken förutom ringarna som jag kollat på hittills har varit 1,2 mm dock.

    De där "balls and replacement ends" som är för internally threaded kanske alla passar i en 1,6 mm "internally threaded labret pin"? Det hade ju varit nice. Jag vet faktiskt inte hur det är, har alla internally threaded stavarna samma storlek på skruv-funktionen? Vet inte hur jag ska formulera frågan


    Jag plockar ju alltid ihop mina egna smycken, och nu har jag inte en helix, men domdär kulorna och sånt kan man välja gängstorlek på..
  • Elderberry
    i-o skrev 2017-01-14 23:00:21 följande:
    Önskar jag tagit ett hål i örat istället för läppen. Mitt ärr efter kanylen ser förjävligt ut rent ut sagt. Det är tur att jag inte är så snygg ändå så det jämnar ut sig. :D
    Ajdå, jo, det är väl risken man tar när man tar hål någon stans, har inga i ansiktet eftersom jag har varit lite tveksam till om jag skulle passa i det, ärr har jag dock ändå efter acne, så det kanske skulle passa in
  • Elderberry
    nokitus skrev 2017-01-14 23:00:32 följande:
    Jag plockar ju alltid ihop mina egna smycken, och nu har jag inte en helix, men domdär kulorna och sånt kan man välja gängstorlek på..
    Okej, tack ska du ha :)
  • i-o
    Elderberry skrev 2017-01-14 23:03:17 följande:
    Ajdå, jo, det är väl risken man tar när man tar hål någon stans, har inga i ansiktet eftersom jag har varit lite tveksam till om jag skulle passa i det, ärr har jag dock ändå efter acne, så det kanske skulle passa in
    Det var ju ingen egen idé i mitt fall utan ett hondjurs påfund. Fast det är iofs inte det enda ärr som de små liven lämnar efter sig, många osynliga också.
  • EnAnonumius
    nokitus skrev 2017-01-14 21:35:15 följande:
    Jag handlar alla mina piercingsmycken på crazyfactory.com billigt är det också....annars borde en vanlig smyckesaffär nog ha 1,6 mm piercingsmycken....för det är ju en ganska vanlig storlek. Jag har någongång( jag är slarvig som bara.vad och tappar bort mina smycken stup i kvarten) köpt på vanlig smyckesaffär, betydligt dyrare då förståss.
    Det finns ett stort fel med den sidan du länkade till. Ett elakt stort fel till och med.
    Hur skall man kunna välja.. Skrikandes

    Den ligger definitivt bland mina bokmärken ialf.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Elderberry

    Tyvärr så hittar jag mycket fler smycken som jag gillar bland de som är 1,2 mm, även på crazy-factory.com , så synd! Får fundera lite, att gå ner en storlek vore ju inte så hemskt, hm.

  • Rymdmoln
    Elderberry skrev 2017-01-15 09:36:09 följande:

    Tyvärr så hittar jag mycket fler smycken som jag gillar bland de som är 1,2 mm, även på crazy-factory.com , så synd! Får fundera lite, att gå ner en storlek vore ju inte så hemskt, hm.


    Att gå ner i storlek är oftast inga problem. Har själv gjort det många gånger, när det är brosk krymper det väldigt lätt!

    Tycker du ska byta. Och skulle du ångra dig sen så går det faktiskt att sätta i en större storlek, det bultar lite i någon timme men sen är det som vanligt. :)
  • Elderberry
    Rymdmoln skrev 2017-01-15 23:00:35 följande:
    Att gå ner i storlek är oftast inga problem. Har själv gjort det många gånger, när det är brosk krymper det väldigt lätt!
    Tycker du ska byta. Och skulle du ångra dig sen så går det faktiskt att sätta i en större storlek, det bultar lite i någon timme men sen är det som vanligt. :)
    Tror det får bli så :)
Svar på tråden Min helix piercing är 1,6 mm, hittar bara 1,2 mm smycken...