• Hanna-Davids mamma

    Ni med barn som legat på sjukhus-hur var er sjukhusvistelse?

    Jag jobbar inom vården och har ett visst sparat kapital. Dessutom har jag vänner och familjemedlemmar vars barn drabbats av svåra sjukdomar. Jag har länge önskat göra något för att förgylla dessa barns vardag på sjukhuset.

    Jag har under många år tänkt starta ett projekt för att hjälpa familjer med allvarligt sjuka barn som vistas en längre tid på sjukhus. ??Om du har varit i den här situationen skulle jag uppskatta om du tog dig tid att berätta lite om hur du upplevde sjukhusvistelsen med ditt barn. Jag menar inte just det medicinska utan mer runt omkring. Berätta bara det du känner dig bekväm med att dela med dig av.??

    Hur gammalt var barnet och hur länge var ni i lagda? Vilket år var det och vilken sjukhus? Fanns det sysselsättning/aktiviteter för barnen? Var det något som saknades? Har du någon idé på hur man skulle kunna förbättra vistelsen för barnen/familjerna??Var det något som ni upplevde som speciellt bra/värdefullt under vårdtiden som ni skulle önska att andra sjuka barn kunde få uppleva?

  • Svar på tråden Ni med barn som legat på sjukhus-hur var er sjukhusvistelse?
  • Linda2barnsmamma

    När våran äldsta dotter var 8 veckor gammal skulle hon opereras för övre magmunnen (hennes pappa opererades för samma när han var 3 veckor ) . Hon kräktes oavbrutet och fick i sig endast 200 ml per dygn.

    När hon var 6 veckor vägde hon bara strax över 3500 g. Tack vare vår BVC tjej så gick det fort.

    Fick en tid i Linköping på universitetssjukhuset. Underbar personal. Vårat rum var lika stort som vårat vardagsrum. Jättefint.

    Akriciteter kan ja inte skriva så mycket om , men fanns dvd på rummet och man kunde låna filmer.

    Även ett gemensamt kök , även det var väldigt fint.

    Flickan opererades kl 23 på kvällen och kom tillbaka till oss ca 04.00. Kl 11.00 dagen efter blev det operation igen då inre stygnen sprack (tarminnehållet trycktes ut genom operationshålet) . Lite tumultartat men tack vare personalen så klarade vi oss bra under tiden av oro.

    Natten efter operation var vi självklart väldigt trötta , under tiden vi sov hade personalen tagit med vår flicka till deras personalrum så vi fick sova. Så rara tjejer. Och vi är så tacksamma för all den hjälp vi fick där.

    Vi var där 5-6 dagar. Kommer inte riktigt ihåg. Men hela upplevelsen kändes jätte bra :) idag är hon 7 år och inga komplikationer eller problem efter det. En glad och lycklig tjej

  • Hanna-Davids mamma
    Linda2barnsmamma skrev 2017-01-15 08:33:25 följande:

    När våran äldsta dotter var 8 veckor gammal skulle hon opereras för övre magmunnen (hennes pappa opererades för samma när han var 3 veckor ) . Hon kräktes oavbrutet och fick i sig endast 200 ml per dygn.

    När hon var 6 veckor vägde hon bara strax över 3500 g. Tack vare vår BVC tjej så gick det fort.

    Fick en tid i Linköping på universitetssjukhuset. Underbar personal. Vårat rum var lika stort som vårat vardagsrum. Jättefint.

    Akriciteter kan ja inte skriva så mycket om , men fanns dvd på rummet och man kunde låna filmer.

    Även ett gemensamt kök , även det var väldigt fint.

    Flickan opererades kl 23 på kvällen och kom tillbaka till oss ca 04.00. Kl 11.00 dagen efter blev det operation igen då inre stygnen sprack (tarminnehållet trycktes ut genom operationshålet) . Lite tumultartat men tack vare personalen så klarade vi oss bra under tiden av oro.

    Natten efter operation var vi självklart väldigt trötta , under tiden vi sov hade personalen tagit med vår flicka till deras personalrum så vi fick sova. Så rara tjejer. Och vi är så tacksamma för all den hjälp vi fick där.

    Vi var där 5-6 dagar. Kommer inte riktigt ihåg. Men hela upplevelsen kändes jätte bra :) idag är hon 7 år och inga komplikationer eller problem efter det. En glad och lycklig tjej


    Oj vad traumatiskt att styngnen sprack! Fick ni någon hjälp att bearbeta det hela efteråt- hade det behövts? Vad skönt att er dotter mår bra idag!
  • Linda2barnsmamma
    Hanna-Davids mamma skrev 2017-01-15 15:57:36 följande:

    Oj vad traumatiskt att styngnen sprack! Fick ni någon hjälp att bearbeta det hela efteråt- hade det behövts? Vad skönt att er dotter mår bra idag!


    Ja de va ett jobbigt dygn. Det hela började med en så opersonlig sköterska , säkert den ända som va nonchalant på hela sjukhuset , kom in och kolla på "svullnaden" . (Ja själv är undersköterska så jag kan lite om svullnader ). Säger till sköterskan att det ej ser bra ut , medan hon då kontrar med att det är normalt efter en operation..

    Ja SJÄLVKLART är det normalt att det blir svullet , men som en pingisboll? ! Nä o på det hade hon massa smycken och klocka , och där ska hon pilla i min flickas nyopererade sår. Nej hon fick ett val att gå därifrån el så skulle ja få henne sparkad och krävde att operationsläkaren skulle komma och kolla.

    Läkaren va inne i ca 20 sek och for sedan iväg med flickan. Det blev akut. Så sövas och opereras igen..

    Hade sköterskan bara lyssnat så hade det inte blivit akut. Så istället för en simpel operation så blev det två narkoser och två operationer inom loppet av 48 tim. För en liten flicka på 8 veckor. Nej fy.

    Annars var allt kanon där :) pratat har vi inte behövt göra så mycket då vi va kvar 4 dagar efter operationen . Dom flesta av personal förstog min irritation och ja var inte den första som klagat på den sköterskan.
  • Anonym (Minna)

    Jag har varit med min 2-åring på sjukhus och låg inne 2 veckor. Jag hade önskat att det fanns bättre utrymme i rummet för att båda vi föräldrar hade kunnat sova över. Nu fick det inte plats med två stora sängar. Angående sängarna hade jag önskat att det fanns möjlighet att på något sätt ordna sängar som var bredare. Barnet ville ligga nära, var ledsen och sökte trygghet, men i de smala sjukhussängarna gick det inte annat än att ha barnet i famnen - och då sov ju inte den föräldern alls. Sängarna gick inte att sätta ihop på ett riktigt säkert sätt, det blev glipa och grop emellan... 

    Det fanns jättebra lekterapi och stort rum för det, samt lekrum på avdelningen. Men ibland var dottern jättetrött och då hade jag önskat att det fanns en lånevagn eller korg där man kunde lasta på leksaker och låna in till rummet. 

  • helyllet
    Mitt yngsta barn låg sitt första år på sjukhus pga extremt prematur födsel. Därefter har det varit kortare perioder och just nu planeras några större ingrepp som kommer leda till några perioder av sjukhusvistelse, kanske sammanlagt 1-2 månader nu under våren. Jag upplever att det funnits mycket bra hjälp omkring oss, däremot har situationen för hemmavarande syskon varit mycket tung. Där skulle det verkligen behövas insatser!

    Bredare sängar hade vi också gärna haft, speciellt vid kortare inläggningar!
  • Anonym (G)

    När vi låg inne på barnakutens avdelning ett par dagar pga infektion så saknades det bl a babymobiler. De som fanns var trasiga och många var mycket gamla. Leksaker i allrummet var också slitna och gamla, en del misstänkte jag var av gammal mjukplast också. Vill du göra en insats, hör med avdelningen på ditt sjukhus och se vad för leksaker som saknas eller behöver bytas ut - för de små som för de stora.

  • HippHipp

    Jag har legat inne med mitt ena barn på Astrid Lindgrens sjukhus 2 ggr, vardera ca 1 vecka. Fina upplevelser, i synnerhet den fantastiska personalen ?????????.

    Jag tycker tipsen om bredare säng och mobil leklåda är jättebra. Min dotter behövde mycket tröst så jag kunde i princip aldrig ligga i min säng och vila, hon vaknade och var rädd och ledsen om jag inte satt bredvid och höll handen. Hade jag legat bredvid hade hin blivit tryggare och jag kanske kunnat sova lite.

    Eftersom hon genomgick operationer som gjorde att hon inte kunde ta sig ut till lekrum så hade det varit bra att kunna ta in på rummet- och eftersom hon var ordentligt orörlig och bara kunde röra en arm så kanske lite enklare spel etc.

  • daimstrut

    Lekrum med förskollärare några timmar om dan- mycket uppskattat! Värdelösa extrasängar till föräldrar och framförallt dåliga kuddar!

  • JoelBus

    Hej.

    Vi har legat en del på sjukhus med vår dotter som idag är snart 2 år. Hon föddes med en missbildning som kallas Pierre Robins Sekvens (google it). Det gjorde att vi fick ligga inne i 2 veckor när hon föddes och sedan har hon opererats 4 ggr och då har vi legat inne ca. 3 dygn varje gång.

    Något som hade varit mycket värt för oss var att vi hade fått sova kvar på sjukhuset båda två. Nu har min man fått sova på patienthotellet. När man har ett så litet barn som opereras så kan det vara skönt att få vara tillsammans. Sedan hade det varit guld värt om det hade funnits tv med många kanaler på alla rum. Man är typ bara på rummet och tiden går väldigt sakta.

    Annars är vi så nöjda med allting. Speciell all personal. Vi har blivit så bra bemött alla gånger. På alla 3 olika sjukhus vi legat på.

  • Linda2barnsmamma
    JoelBus skrev 2017-01-16 12:47:58 följande:

    Hej.

    Vi har legat en del på sjukhus med vår dotter som idag är snart 2 år. Hon föddes med en missbildning som kallas Pierre Robins Sekvens (google it). Det gjorde att vi fick ligga inne i 2 veckor när hon föddes och sedan har hon opererats 4 ggr och då har vi legat inne ca. 3 dygn varje gång.

    Något som hade varit mycket värt för oss var att vi hade fått sova kvar på sjukhuset båda två. Nu har min man fått sova på patienthotellet. När man har ett så litet barn som opereras så kan det vara skönt att få vara tillsammans. Sedan hade det varit guld värt om det hade funnits tv med många kanaler på alla rum. Man är typ bara på rummet och tiden går väldigt sakta.

    Annars är vi så nöjda med allting. Speciell all personal. Vi har blivit så bra bemött alla gånger. På alla 3 olika sjukhus vi legat på.


    Hur mår hon idag? Det är inte roligt när ens barn är sjuka och måste genomgå massa operationer . Men ja hoppas hon mår bra idag :)

    Linköpings sjukhus var väldigt bra. Där hade vi en säng som satt fast i väggen man fällde ut och en sjukhussäng . Även en separat vagga till flickan. TV och dvd fanns på rummet , så det var guld värt när man blir kvar ett tag :)

    Men det kanske är som alla ställen , i mån om plats. Ja vet inte. :)
Svar på tråden Ni med barn som legat på sjukhus-hur var er sjukhusvistelse?