• Anonym (undrar)

    har pengar men inget jobb, köpa lägenhet?

    Jag är arbetslös med ett barn under 5 år o ärvde rätt mycket pengar nyligen. jag vill köpa lägenhet till mig o flickan men måste man ha fast jobb för o få köpa? en kompis sa att bostadsföreningen måste godkänna en o om jag då inte har jobb kanske dom inte godkänner trots att jag har pengar att betala avgiften med. Nån som vet hur det ligger till?

  • Svar på tråden har pengar men inget jobb, köpa lägenhet?
  • Anonym (undrar)

    Jag har inga skulder heller för jag betalade av allt direkt jag fick pengar o har inget kvar o betala på om det spelar roll??

  • Anonym (Sandra)

    Det kan säkert variera.
    Dels beror det självklart på hur mycket pengar det är. Du ska ju ha råd att köpa lägenheten och sedan betala avgift men även leva av dessa pengar.

    Har du varit arbetslös länge? Varför är du arbetslös? Vad har du för utbildning? Vad tänker du göra åt din situation, är du "nöjd" arbetslös eller kämpar du verkligen för att få ett jobb? Kommer du börja studera om du inte får ett jobb snart osv? 

  • Anonym (brf)
    Anonym (undrar) skrev 2017-01-15 12:09:03 följande:

    Jag har inga skulder heller för jag betalade av allt direkt jag fick pengar o har inget kvar o betala på om det spelar roll??


    Knivig. Jag tror detta är olika mellan BRF:er. Bästa sättet är att fråga styrelsen. Men normalt går inte BRF några utdrag. Dom går på att en bank godkännt ett lån. Då är dom nöjda. Men här finns inga lån. Kanske vill dom att du har någon garant för just att avgiften kommer in varje månad. Kolla
  • Anonym (undrar)
    Anonym (Sandra) skrev 2017-01-15 12:11:55 följande:

    Det kan säkert variera.
    Dels beror det självklart på hur mycket pengar det är. Du ska ju ha råd att köpa lägenheten och sedan betala avgift men även leva av dessa pengar.

    Har du varit arbetslös länge? Varför är du arbetslös? Vad har du för utbildning? Vad tänker du göra åt din situation, är du "nöjd" arbetslös eller kämpar du verkligen för att få ett jobb? Kommer du börja studera om du inte får ett jobb snart osv? 


    Är det frågor bostadsföreningen kommer ställa menar du? 
  • Anonym (undrar)
    Anonym (brf) skrev 2017-01-15 12:15:18 följande:
    Knivig. Jag tror detta är olika mellan BRF:er. Bästa sättet är att fråga styrelsen. Men normalt går inte BRF några utdrag. Dom går på att en bank godkännt ett lån. Då är dom nöjda. Men här finns inga lån. Kanske vill dom att du har någon garant för just att avgiften kommer in varje månad. Kolla
    men lånar alla alltid när dom ska köpa bostad även om dom har råd att betala allt??
  • Anonym (undrar)

    jag tittar på 2or som har en månadsavgift på under 3000 om det spelar nån roll, då hade jag haft lägre hyra än jag har nu!

  • Anonym (F)

    Du skriver att du är arbetslös. Då har du väl inkomst i form av a-kassa?

  • Anonym (undrar)
    Anonym (F) skrev 2017-01-15 12:43:40 följande:

    Du skriver att du är arbetslös. Då har du väl inkomst i form av a-kassa?


    ja men det får man ju inte för alltid o vem vet om jag hittar jobb
  • Anonym (-***-)

    Det finns människor som lever på sitt kapital och inte jobbar som helt klart får köpa lägenheter, det är mest en fråga om att du ska ha råd att bo där.

    Så om du ärvt 2 miljoner och köper en lägenhet för 1 miljon så har du ju gått om kapital att leva och betala månadsavgiften för. Då borde det inte vara ett problem.

    Sedan kanske du har en liten inkomst, typ a-kassa, underhåll och barnbidrag som gör att kapitalet du har räcker längre.

  • Anonym (undrar)
    Anonym (F) skrev 2017-01-15 12:43:40 följande:

    Du skriver att du är arbetslös. Då har du väl inkomst i form av a-kassa?


    jag klarar mig nog et par år om jag lever upp resten av pengarna men min fråga är om föreningar brukar godkänna en som inte har fast jobb??
Svar på tråden har pengar men inget jobb, köpa lägenhet?