• Marxh

    Ny kattunge

    Hej! Har skaffat en liten kattunge på 12 veckor, hon är väldigt skygg och rädd just nu och sitter bara och gömmer sig under sängen. Vi får kela med henna och så men så länge det är precis vid sängen. Någon som vet hur man blir av med det beteendet?

  • Svar på tråden Ny kattunge
  • Kebdö1037

    Försök ge henne självförtroende. Locka med leksaker, beröm och godis. Lek mycket med kissen och om möjligt försök "spärra av" sängen så kan den inte gå in där. Lite blyg kommer hon nog vara ett tag men det är mycket att vänja sig vid när hon fått ett helt nytt hem. Lycka till :)

  • Griseknoen35

    Skulle nog säga tvärtom. Ge henne utrymme så kommer hon till er. Låt henne vänja sig vid alla nya ljud och dofter. Hon kommer när hon är redo.

  • Linnis92

    Skulle också säga låt henne vara och ta initiativet själv. Det tar några dagar innan kissen känner sig hemma.

  • Marxh

    Den vågar gå upp i sängen om den är själv mu. Men låter bra som ni säger :) tack

  • viseversa
    Marxh skrev 2017-01-15 21:11:38 följande:

    Hur ska vi göra inatt? Ska vi låta henne sova där under?


    Ja det tycker jag.
  • Mantrasina

    Herregud, det är en liten bäbis som precis tagits från tryggheten med bekanta lukter, ljud och människor för att inte tala om mamma och syskon. Klart att den är rädd och nervös! 


    Det kommer att ta lite tid men det är viktigt att den får bo in sig i sin egen takt annars kan ni få problem med en otrygg katt som har svårt att gå på låda etc. Så låt den vara, se till att den har mat och vatten och om den söker sig till er så belöna med gos.

  • JennieLj

    Jag skulle också säga att ni ska vänta ut den. Förr eller senare kommer den fram.

    Jag har tidigare varit jourhem till endel katter. En av dem var runt tre år och hade under hela sitt liv varit vildkatt (men matats av människor), så han var extremt skygg när han kom till mig. Tog över en månad innan jag ens fick röra honom men efter ett tag blev han världens keligaste. Och han var ett stort matvrak så mat var en stor del i att vinna över honom.

    Är det en kattunge som kommer från trygga förhållanden tror jag dock inte det kommer ta så många dagar innan den kommer fram. Försök vinna över den med mat och lek, samt prata mycket med den. Undvik att klappa eller lyfta den om den visar att den inte vill. 

  • flygrl

    @TS: Ja du har ju fått bra råd & tips redan om och ge lilla kissen tid & utrymme för vänja sig vid sitt nya hem & er. Det kommer säkert bli bara bra ska du se. ;)
    Lycka till & ha så trevligt med den lilla nya familjemedlemmen!

Svar på tråden Ny kattunge