• Crazycatlady123

    Tips/råd vid flytt och utekatter blir innekatter

    Jag har nyligen skilt mig och sålt huset jag haft med mitt ex och ska nu köpa en lägenhet och kommer inte ha möjlighet att ha katterna ute längre.

    Jag har 3 katter, varav den ena varit utekatt i hela sitt liv, de andra två har varit innekatter men har båda fått gå ut de senaste åren. Jag är orolig för hur detta kommer påverka mina älskade missar som jag inte alls vill göra mig av med... Från villa med trädgård till en liten lägenhet utan balkong. Livet blir inte alltid som man planerat.

    Tips på hur jag kan få det att funka? Vad kan jag göra om det inte fungerar? Ska man omplacera alla eller bara någon katt om de börjar må dåligt?

  • Svar på tråden Tips/råd vid flytt och utekatter blir innekatter
  • nokitus

    Detta är min egen åsikt, jag förstår om andra har annan åsikt, men detta är min.

    Man kan inte göra om en utekatt till en innekatt. Det känns lite som att stänga en van utekatt in i ett fängelse om man håller den inne. Jag har in min utekatt just nu av den anledningen att han är skadad. Men han längtar ut, och jag skulle aldrig tvinga honom bli en innekatt igen( han har varit det). Katter är dessutom väldigt envisa, så risken finns ju att dom kommer att börja försöka smita ut. Nej. Jag skulle aldrig rekommendera det.

    Lycka till!!

  • sairda

    Om du verkligen älskar dina katter så adoptera hellre bort dina dem till en kärleksfull familj som har hus så dom kan fortsätta vara ute. Katter som fått va ute och haft frihet kommer må så otroligt dåligt att plötsligt stängas in och för dem är det ingen vanesak utan dom kommer må konstant dåligt, inte alla men det handlar ofta om katter som inte trivts ute som inte bryr sig att bli innekatter . Jag vet att det inte är vad du vill höra och det är sjukt svårt men gör beslutet du vet i hjärtat är rätt för dina små älsklingar. Lycka till <3

  • Dexter dot com

    Testa att ta med dom till lägenheten men var beredd att det inte kommer fungera. Min erfarenhet är att har dom varit ute är det väldigt få katter som nöjer sig med ett inneliv. Visst kan du aktivera dom med promenader i sele, leka med dom inne, berika miljön med klätterträd osv men det går tyvärr inte att jämföra med ett aktivt uteliv. Sen är ju frågan om du har tid att promenera 3 katter innan och efter jobb, det kommer ju ta väldigt mycket tid.

  • Glinda från Oz

    Att det inte går att göra om en inne katt till en utekatt är en av de största myterna vad gäller katter. För det absolut mesta går det utmärkt. Jag har försökt göra om drygt 100 katter till innekatter (jag hjälper hemlösa katter) och har bara stött på fyra fall där det inte har gått.

    Katter gillar att klättra och vara högt upp så köp gärna ett takhögt klösträd eller köp hyllor och sätt upp på olika höjd så katten kan hoppa mellan dem.

  • Domesticgoddess

    Håller med Glinda från Oz.

    Jag flyttade från hus till lägenhet med min tidigare katt, det gick alldeles utmärkt. Hade honom dessutom i sommarstugan där han fick vara ute och flyttade tillbaka till lägenheten varje höst. Lite dämpad var han i några dagar men sedan lika glad och pigg som vanligt.

    Berika lägenheten så mycket du kan, riktigt höga klätterställningar, flera mysiga sovplatser osv. Jag både hoppas och tror att det kommer att gå bra!

Svar på tråden Tips/råd vid flytt och utekatter blir innekatter