• MilliV

    Vänskap man+kvinna=falskt

    Är det verkligen omöjligt att älska en kvinna som en vän utan att hon ska bli livrädd för att man ska förvänta sig en relation eller sex?

    Har precis mer eller mindre sagt tack och hej till en kvinna som efter 1.5 års umgänge där vi varit fantastiskt bra vänner och kunna prata direkt om allt. I början blev jag förälskad i henne men insåg att det inte skulle fungera så jag försökte vara en god vän, men efter en diskussion om hennes f.d. man (bedragen och skild sen 5 år tillbaka), erfarenhet av pojkvänner mm där det var tydligt att hon inte vågar släppa män nära sig så påpekade jag det uppenbara, då brast något och hon började dra sig undan.
    Till slut gick det inte att umgås vilket jag tycker är såååååååå sorgligt. 
    Hur gör man nu?
    Skrev av mig på en blogg som jag även tipsade henne om bara för att beskriva vad jag känner och har känt under hösten. Kanske blev det lite för mycket men det var väl även terapi för min del (notesfromthemiddleages.wordpress.com/)
    ja, livet är inte enkelt - men kan vi inte försöka vara vänner åtminstone?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-01-16 23:27
    Har kvinnor i 40-årsåldern som är skilda någon slags press på sig att hitta den rätta men ställer krav som ingen matchar? Har hört talas om dejtingsajtberoenden där man aldrig blir riktigt nöjd då den perfekta partner finns ett klick bort...eller nästa...eller nästa.

  • Svar på tråden Vänskap man+kvinna=falskt
  • Anonym (Kvinnamedsvar)

    Mitt svar drar kanske iväg från vad du egentligen är ute efter för svar.
    Men genom mina år har jag upplevt att det är väldigt svårt att ha en nära vänskapsrelation med motsatta könet. Trist, men det blir alltid förvirring och oklarheter. Tillslut blir det svårt att skilja på vad det är för kärlek man egentligen känner för varandra.

  • MEE83

    Det går enligt mig, jag räknar en tjej som en av mina 4 närmaste vänner(räknar inte in min sambo då), det är till viss del en annan typ av vänskap än med mina 3 "main dudes", men det har aldrig varit några komplikationer rent känslomässigt, då har vi även delat bostad under en period, hon har sett och hört mig i alla tänkbara situationer och känslotillstånd. Stackars sate. Tungan ute

    Visst har det funnits tillfällen då jag tänkt att hon varit t ex svartsjuk, hon har varit sjukt kritisk ibland när det gäller tjejer jag varit intresserad av eller träffat, men samtidigt har hon funkat som en wingwoman vid mer än ett tillfälle. Hon och min sambo(6 år tillsammans), är nog fan nästan tajtare än jag och min vän vid det här laget, dom har utvecklat en väldigt stark vänskap med tiden och hon är även en av min sambos bästa vänner nu skulle jag våga påstå.

  • EmberEyes

    Mina 4 närmaste vänner är män. Av de 8-10 personerna som jag umgås med regelbundet är totalt 2 kvinnor. Har aldrig haft problem med det. Tycker snarare att det är svårt att hitta kvinnor som jag 'klickar' med och kan utveckla en djupare relation med än att snacka skit över en fika.

Svar på tråden Vänskap man+kvinna=falskt