• Anonym (Jo)

    Abort imorgon (v.6)

    Hej! Har nyligen blivit gravid med min pojkvän som jag varit tillsammans med i ca 2 månader. Av många anledningar, b.la att jag fortfarande går i gymnasiet och att vi inte har någon gemensam bostad och vi är inte redo så ska "vi" göra en abort. Fick välja mellan att genomföra den på sjukhus eller hemma men efter många timmars funderande sen igår så har jag kommit fram till att göra den på sjukhus. Igår var jag där och gjorde VUL och fick ta den första tabletten Mifegyne. Då jag var osäker om jag ville vara hemma eller på sjukhus så fick jag med mig alla tabletter hem. De smärtstillande jag fick var 1 Alvedon Forte (1g), 1 Ipren (400mg) & 2 Tradolan ( á 50 mg/st).

    Har i vanliga fall väldigt hemska menssmärtor då jag kräks och har någon gång svimmat. Har inte känt av något från mifegyne tabletten ännu (gått ganska precis 1dygn) men är otroligt orolig inför morgondagen. Ni som ätit den kombinationen av smärtstillande, har den hjälpt er att genomlida smärtan? Vid mensvärk så klarar jag mig vanligtvis med 1 Ipren 400mg. Jag hoppas verkligen det går bra imorgon.. är helt skakis :(

  • Svar på tråden Abort imorgon (v.6)
  • Anonym (helt ok)

    Hej! 

    Jag gjorde en medicinsk abort i vecka 6 i våras. Jag är iofs mycket äldre än du (35+) och har fött två barn. Hur som helst så fick jag Panodil och diklofenak att ta och det behövdes inget mer än så. Jag var rädd att det skulle göra jätteont men det kändes faktiskt inte speciellt mycket alls. Mest lite molande värk emellanåt och när jag satt och fikade så kände jag plötsligt som att det kom ut en stor klump och sen var det över. Det blödde inte speciellt mycket heller. Dock har jag förstått att det kan vara väldigt olika från person till person. 

    Lycka till!

  • Anonym (Johanna)

    Jag gjorde en innan sommaren och precis som dig var jag såå nervös! Smärtan var inte alls som jag trodde, kändes som en väldigt lätt mensvärk (men som hon sa innan så är det ju väldigt olika från person till person) det jag tyckte var jobbigast var väl blödningen när den kom igång. Men smärtmässigt så var det inte ett dugg illa för mig. Var också i v 6!

  • Carambolan
    Anonym (helt ok) skrev 2017-01-17 09:03:47 följande:

    Hej! 

    Jag gjorde en medicinsk abort i vecka 6 i våras. Jag är iofs mycket äldre än du (35+) och har fött två barn. Hur som helst så fick jag Panodil och diklofenak att ta och det behövdes inget mer än så. Jag var rädd att det skulle göra jätteont men det kändes faktiskt inte speciellt mycket alls. Mest lite molande värk emellanåt och när jag satt och fikade så kände jag plötsligt som att det kom ut en stor klump och sen var det över. Det blödde inte speciellt mycket heller. Dock har jag förstått att det kan vara väldigt olika från person till person. 

    Lycka till!


    Jag har exakt samma upplevelse, men gjorde aborten i vecka 9. Det var otroligt mycket mindre smärta och mindre blod än jag hade väntat mig.

    Hoppas att det går lika enkelt för dig TS!
  • Anonym (Uo)

    Jag gjorde också abort i vecka 6. Och på sjukhus. Dock så fick jag bara en "kramp" som höll på i cirka 5 min, det var det värsta jag varit med om, kunde i se, började svettades och smärtan gick liksom ut till tårna. Efter De 5 minuterna både jag prima igen

  • Anonym (lilja)

    Har också gjort en abort fast i v 8. Fick samma mediciner som du fått och ville vara hemma. Låg och vilade med hanterbara smärtor från och till hela dagen.

    Mot kvällen lättade det. Gjorde mest ont när graviditeten kom ut. Gillar inte sjukhus så därför valde jag att göra aborten hemma. Skulle göra det hemma igen om jag var i samma situation, tyckte det kändes lugnt och tryggt att inte behöva vara på sjukhus.

    Men alla är ju olika så gör det som känns bäst för dig :)

  • Anonym (Jo)

    Vad skönt att höra att det gått bra för er! Har läst så mycket om de som haft riktigt ont och hoppas verkligen det går lika bra för mig som er. Har ångrat mig om att göra aborten på sjukhuset och vill vara hemma ändå trots allt. Jag ringde till dem och berättade det så nu är det bara att invänta morgondagen. Har laddat med värmekudde också som jag hoppas kan lindra lite :)

  • Anonym (b)
    Anonym (Jo) skrev 2017-01-17 08:28:31 följande:

    Hej! Har nyligen blivit gravid med min pojkvän som jag varit tillsammans med i ca 2 månader. Av många anledningar, b.la att jag fortfarande går i gymnasiet och att vi inte har någon gemensam bostad och vi är inte redo så ska "vi" göra en abort. Fick välja mellan att genomföra den på sjukhus eller hemma men efter många timmars funderande sen igår så har jag kommit fram till att göra den på sjukhus. Igår var jag där och gjorde VUL och fick ta den första tabletten Mifegyne. Då jag var osäker om jag ville vara hemma eller på sjukhus så fick jag med mig alla tabletter hem. De smärtstillande jag fick var 1 Alvedon Forte (1g), 1 Ipren (400mg) & 2 Tradolan ( á 50 mg/st).

    Har i vanliga fall väldigt hemska menssmärtor då jag kräks och har någon gång svimmat. Har inte känt av något från mifegyne tabletten ännu (gått ganska precis 1dygn) men är otroligt orolig inför morgondagen. Ni som ätit den kombinationen av smärtstillande, har den hjälpt er att genomlida smärtan? Vid mensvärk så klarar jag mig vanligtvis med 1 Ipren 400mg. Jag hoppas verkligen det går bra imorgon.. är helt skakis :(


    Gjorde för snart två veckor sedan en medicinsk abort. Jag brukar också ha väldigt kraftiga menssmärtor så ville också göra den på sjukhus för att kunna få bra med smärtstillande om det behövs. För mig tyckte jag det var bra, hade två perioder där jag hade väldigt ont - i den första "omgången" föröskte jag hålla ut, fick en värmekudde och låg med den ett tag. Det var jobbigt, men klarade det igenom. Sen gick det bort en hel del, gick och åt lunch och förberedde mig för att kanske gå hem redan eftersom jag blödde rätt rikligt och hade fått ut mycket klumpar, men då helt plötsligt så kom smärta deluxe tillbaka. Var riktigt jobbigt, så fick då lokalbedövning i livmodertappen. Det var guld värt! Hade knappt något mer ont resten av dagen och kunde gå hem ändå. Svag mensvärk resten av kvällen, men inget mer än så. 

    Så jag skulle personligen rekommendera att du är på sjukhuset, där kan du få stöd och framförallt snabbt få rejäl smärtlindring ifall det börjar göra väldigt ont. Det är så himla himla individuellt hur ont man får, för vissa är det inte värre än en normal mens, vissa bara snäppet värre än så - men hanterbart, för andra gör det väldigt ont. Men är du hemma och du får väldigt ont så blir det jobbigt att ens ta sig till sjukhuset, alternativt måste du lida igenom det hemma. Som sagt, helt omöjligt att veta hur ont du kommer få, men jag är väldigt tacksam att jag var p sjukhuset. Du kan ju ändå packa med lite snacks, dator/telefon/ipad och kolla på serier eller film och annat så att det känns lite bättre att vara på sjukhuset. 

    En annan sak du kan vara beredd på, de första timmarna efter att jag fått Cytotec så fick jag extrem frossa. Låg med två filtar och två vinterjackor över mig och bara skakade av att jag "frös". Bli inte orolig över det, det är rätt vanligt som en bieffekt och går över efter ett tag. Känns ungefär som man får hög feber, fast utan den där omtöcknaden man kan få med hög feber. 
  • Jn1

    Gjorde en abort för 1,5 år sen, i vecka 7. Fick 2 alvedon och 1 diklofenack, hade fruktansvärt ont ändå så blev erbjuden morfinspruta på sjukhuset, dock tackade jag nej. Fick mer alvedon och diklofenak, och en vetekudde. Fick inte åka hem förrän smärtan var hanterbar. Ville också göra min hemma men är glad att jag gjorde den på sjukhus eftersom dom just har mer smärtlindring att ge om det skulle behövas.

  • LadyLazy

    Hej! Jag gjorde en medicinsk abort någon gång i v5-6 för tre år sedan. Jag fick med mig panodil, diklofenak och morfintablett hem. Eftersom jag aldrig har mensvärk och eftersom barnmorskan inte hade sagt åt mig att det kunde bli riktigt tufft, så trodde jag inte att det skulle göra ont men det var nog det värsta jag varit med om någonsin. Låg och svettades av sammandragningarna. Morfinet hjälpte men jag höll först på att spy upp det. Låg och skakade ett bra tag på badrumsgolvet tills morfinet slog på, och blödde ordentligt i två-tre veckor efter.

    Jag vill inte skrämma upp dig för en abort är helt och hållet kvinnans eget val, men ha en vän/närstående nära tillhands, och ha telefonnummer till Kvinnokliniken redo.

  • Anonym (Jag)

    Jag har gjort tre aborter i mitt liv. Den sista gjorde jag hemma och det gick hur bra som helst. Fick 2 morfintabletter och gick och la mig.

  • Anonym (Vecka 6)

    Jag gjorde en abort i vecka 6 för två år sedan. Gjorde den hemma. Har barn sedan innan. Tyckte inte det var värre än vanlig mensvärk och jag blödde inte så jättemycket heller. Fick andra värktabletter än dig visserligen men tror egentligen inte de var så stor skillnad.

  • Anonym (Jo)

    Tack för alla svar! Är nog bra att läsa både bra och "dåliga" upplevelser. Har hittills haft ytterst lite mensvärk men inget behov av att ta någon värktablett, och börjat blöda lite. Hur tror ni det kommer gå för mig imorgon? Vet att det är omöjligt för er att säga men all pepp man kan få just nu är guldvärd ?

  • Anonym (b)
    Anonym (Jo) skrev 2017-01-17 19:16:41 följande:

    Tack för alla svar! Är nog bra att läsa både bra och "dåliga" upplevelser. Har hittills haft ytterst lite mensvärk men inget behov av att ta någon värktablett, och börjat blöda lite. Hur tror ni det kommer gå för mig imorgon? Vet att det är omöjligt för er att säga men all pepp man kan få just nu är guldvärd ?


    Det är verkligen helt omöjligt att säga. Du får helt enkelt bara vänta och se. Men skulle råda dig att försöka ta dig in till sjukhuset ifall det börjar kännas ohanterbart, så du kan få smärtlindring snabbt. De kan ge dig t.ex. lokalbedövning med 1-2 sprutor i livmoderstappen, den är verkligen helt fantastisk ifall du får väldigt ont. Kan tycka det är bättre än morfin, då om du inte vet hur du reagerar på morfin så kan det vara så att du mår illa av den. 

    Så det är nog mitt bästa tips om du ska göra det hemma. Försök inte vara stark och hålla ut om det känns väldigt jobbigt, åk istället till sjukhuset så du slipper lida. Men bra att du har värmekudde, den tyckte jag hjälpte väldigt mycket! 
Svar på tråden Abort imorgon (v.6)