• Anonym (M)

    Är det ett sexualbrott?

    Är det ett brott att komma med ett sexuellt förslag till någon? Om man inte har avsikt att kränka eller tillföra någon psykisk skada utan bara vill erbjuda någon ett sexuellt umgänge. Hur ska man formulera sig för att inte göra sig skyldig till ett brott?

    Och är det ett brott att göra ett uttalande offentligt eller till andra att man har en önskan om sexuellt umgänge med en namngiven person eller om det på annat sätt framgår eller blir uppenbart vilken person det handlar om? Kan även detta bero på hur informationen framställs? Jag förutsätter även här att man inte haft syfte att kränka eller skada och att man inte använder ett grovt språk

  • Svar på tråden Är det ett sexualbrott?
  • Anonym (M)
    Anonym (Ja) skrev 2017-01-17 22:44:02 följande:

    Sexuella trakasserier är olagligt ja.


    frågan är om det räknas som trakasserier och varför

    i de fall jag har läst om så grundas definitionen på att det måste finnas ett uppsåt att kränka personens sexuella integritet
  • Robert 832

    Nej, sexuella förslag är inte olagliga. Tvärtom uppmuntras sådant, att det ska vara uttalat och överenskommet.

    Ett tag funderade jag också på hur fan sexuella relationer ens skulle gå till om man inte får fråga nån rakt ut men det pratas ändå om en samtyckeslag som säger att båda parter måste vara överens och ha svarat ja. :/

    Inkonsekvent smörja egentligen. Föreslå vad du vill men ha i beaktande att nej är nej, tjata inte så är det inte trakasseri och så framstår du inte som desperat heller.

  • Anonym (M)
    Robert 832 skrev 2017-01-17 23:12:36 följande:

    Nej, sexuella förslag är inte olagliga. Tvärtom uppmuntras sådant, att det ska vara uttalat och överenskommet.

    Ett tag funderade jag också på hur fan sexuella relationer ens skulle gå till om man inte får fråga nån rakt ut men det pratas ändå om en samtyckeslag som säger att båda parter måste vara överens och ha svarat ja. :/

    Inkonsekvent smörja egentligen. Föreslå vad du vill men ha i beaktande att nej är nej, tjata inte så är det inte trakasseri och så framstår du inte som desperat heller.


    tack, har du något råd om hur man kan uttrycka förslaget så att det inte blir kränkande?
  • Anonym (Kille)
    Anonym (M) skrev 2017-01-17 23:05:31 följande:

    frågan är om det räknas som trakasserier och varför

    i de fall jag har läst om så grundas definitionen på att det måste finnas ett uppsåt att kränka personens sexuella integritet


    Så du menar att om man är makalöst trög (t.ex. pga kraftigt nedsatt iq), och helt enkelt inte har uppsåt att kränka/ inte förstår att man trakasserar en kvinna, så är det inte straffbart att 24/7 stalka en kvinna och ständigt komma med oönskade sexuella inviter?

    Det är möjligt att det står så i lagboken, men även om det är så, så är ju uppsåt något som är svårbevisat/svårt att bevisa att ett visst beteende saknat uppsåt. Jag kan därmed tänka mig att praxis snarare är att en person blir dömd för trakasserier, om det t.ex. sker vid upprepade tillfällen med mera.

    Om du är någorlunda smidig behöver du nog inte oroa dig för att bli dömd för sexuella trakasserier, för att du frågar en tjej om sex...
  • Robert 832
    Anonym (M) skrev 2017-01-18 00:01:09 följande:
    tack, har du något råd om hur man kan uttrycka förslaget så att det inte blir kränkande?

    Hm, personligen brukar jag skriva något i stil med:


    "Hej, vi har setts ett tag nu och jag tycker det finns en viss kemi mellan oss som jag har svårt att ignorera. Jag finner dig väldigt attraktiv och tycker när vi umgås att det känns som att intresset är ömsesidigt. Skulle gärna lära känna dig bättre (även fysiskt ;) ) för att se vad det utvecklas till."

    Iomd har inga löften utbytts men en antydan om att det inte bara handlar om mekaniskt sex.  Att man finner den andra speciell samtidigt som man på ett artigt sätt inflikar en antydan om sex.

  • Pentagram

    Kontext är viktigt. Det lär ju knappast ses som trakasseri om du föreslår sex för någon du stått och småflörtat med på krogen, men det kan definitivt ses som trakasseri om du slänger fram förslaget till en främling på bussen...

  • Anonym (Kanin)

    Om en random person jag aldrig pratat med, eller är en ytlig bekant skulle föreslå sexuella aktiviteter skulle jag känna mig fruktansvärt kränkt och obekväm.

  • Anonym (krävs mer)

    Att någon uppträder creepy i en enskild situation, frågar lite plumpt om man vill knulla eller så kan absolut kännas kränkande och besvärande.

    Är dock ganska övertygad om att detta inte räcker för att betraktas som trakasserier.. 
    Om hen fortsätter trots att man tackar nej och ber om att få bli lämnad i fred kan det säkert närma sig gränsen dock..

    Vore småintressant att få mer sakligt svar från någon som är insatt i juridiken runt detta.

  • 100kgpappa

    I min värld så ingår det i begreppet trakasserier att det är en upprepad företeelse.

    Däremot kanske det kan rubriceras som sexuellt ofredande...

    Men som tidigare nämnts, situationen avgör.

Svar på tråden Är det ett sexualbrott?