• Pripps Vichy

    För oss med nervproblem. Mjölk är oerhört bra, kaffe är farligt!

    Har man problem med panikångest eller har svaga nerver, ska man INTE dricka kaffe. Koffeinet och garvsyran i kaffet, som å ena sidan gör dig pigg och uppåt, förvärrar även panikångest (triggar igång) och är farligt för folk med svaga nerver.

    Har man panikångest ska man däremot dricka mycket mjölk. Eftersom mjölk innehåller tryptofan och gör dig lugn (lugnare).

    Sedan jag slutade dricka kaffe och mera mjölk har jag idag nästan inga problem med panikångest.Din kropp är en kemisk fabrik och därför bör du tänka på vad du konsumerar..

  • Svar på tråden För oss med nervproblem. Mjölk är oerhört bra, kaffe är farligt!
  • Fnollet

    Tack! Det visste jag inte.

    Är det koffeinet eller garvsyran i kaffet som triggar panikångest? Eller kombinationen? Och funkar det med laktosfri mjölk?

    Jag är rätt kaffeberoende, så kan inte abstinensen trigga igång panikångest?

  • Pripps Vichy
    Fnollet skrev 2017-01-19 18:13:25 följande:

    Tack! Det visste jag inte.

    Är det koffeinet eller garvsyran i kaffet som triggar panikångest? Eller kombinationen? Och funkar det med laktosfri mjölk?

    Jag är rätt kaffeberoende, så kan inte abstinensen trigga igång panikångest?


    Kombinationen. Hade kaffet kommit till Sverige idag hade det räknats som knark. Det har liknande effekt som Amfetamin.

    Vilken mjölk som helst duger bra. Upptäckte att om jag dricker en mugg kaffe och blir nervös av det, så stillar det sig om jag efteråt dricker två stora glas mjölk. Grönt the och framförallt kamomillthe hjälper också bra.

    Jag hade ett helvete med kaffeabstinensen i början. Men efter några veckor hade jag vant mig av med kaffet. Kaffe sägs vara nyttigt ur många aspekter, men det är definitivt inte bra för oss som har problem med nerverna..

  • Fnollet
    Pripps Vichy skrev 2017-01-19 18:27:38 följande:

    Kombinationen. Hade kaffet kommit till Sverige idag hade det räknats som knark. Det har liknande effekt som Amfetamin.

    Vilken mjölk som helst duger bra. Upptäckte att om jag dricker en mugg kaffe och blir nervös av det, så stillar det sig om jag efteråt dricker två stora glas mjölk. Grönt the och framförallt kamomillthe hjälper också bra.

    Jag hade ett helvete med kaffeabstinensen i början. Men efter några veckor hade jag vant mig av med kaffet. Kaffe sägs vara nyttigt ur många aspekter, men det är definitivt inte bra för oss som har problem med nerverna..


    Tack för tipsen, ska se till att alltid ha mjölk hemma och försöka dricka the istället för kaffe :)

    Hur funkar det med energidryck och sånt? Får man dricka det?
  • Pripps Vichy
    Fnollet skrev 2017-01-19 18:41:58 följande:
    Tack för tipsen, ska se till att alltid ha mjölk hemma och försöka dricka the istället för kaffe :)

    Hur funkar det med energidryck och sånt? Får man dricka det?
    Energidryck innehåller ju också koffein, så jag rekommenderar det inte. Men jag är osäker där eftersom jag själv inte vågar prova (har aldrig druckit energidryck), så kan eg. inte uttala mig. Men jag undviker det just pga koffeinet och taurinet, det sistnämnda sägs heller inte vara speciellt hälsosamt..

  • Fnollet
    Pripps Vichy skrev 2017-01-20 12:43:25 följande:

    Energidryck innehåller ju också koffein, så jag rekommenderar det inte. Men jag är osäker där eftersom jag själv inte vågar prova (har aldrig druckit energidryck), så kan eg. inte uttala mig. Men jag undviker det just pga koffeinet och taurinet, det sistnämnda sägs heller inte vara speciellt hälsosamt..


    Ok tack :)
  • Pripps Vichy
    Fnollet skrev 2017-01-20 13:17:37 följande:
    Ok tack :)
    Lider du av panikångest själv?

  • cosinus
    Fnollet skrev 2017-01-19 18:41:58 följande:
    Tack för tipsen, ska se till att alltid ha mjölk hemma och försöka dricka the istället för kaffe :)

    Hur funkar det med energidryck och sånt? Får man dricka det?
    Du kan ju också välja koffein-fritt kaffe. Hjälper väl inte mot galvsyran men iaf mot koffeinet.

    Jag klarar inte av kaffe de dagar jag är mest stresskänslig och andra dagar går 2-3 koppar bra. Älskar kaffe men mår definitivt inte alltid bra av det. Men då går jag över på koffein-fritt och det funkar mycket bättre.

    Sen vissa dagar kan vanligt kaffe verkligen trigga igång stress och lite ångest men jag vet ju att det ger sig på 2-3 timmar och vad det beror på så då är det klart enklare hantera.
  • Fnollet
    Pripps Vichy skrev 2017-01-20 18:40:51 följande:

    Lider du av panikångest själv?


    Ja, tyvärr gör jag det :/ så finns det tips för att förebygga ett "anfall" tas det tacksamt emot :) det är fruktansvärt att få ett anfall i offentlig miljö, då blir det som en ond cirkel för mig då jag kan få panikångest av rädslan att få panikångest nästa gång jag vistas på samma ställe. Så alla tips mottages tacksamt :)
  • kaleidoskop88

    Sjukt spännande att läsa om någon mer som funkar som jag... Får alltid ångest av både energidryck o kaffe, men alla bara tror att det är inbillning haha. Oftast kommer det på kvällen några timmar efter. Jag är väldigt känslig för koffein över lag - en halv kopp gör att jag måste springa o kissa i flera timmar och får lätt hjärtklappning (har iofs takykardi från början men ändå). Kul att läsa att det inte bara är jag! Får prova mer mjölk på kvällar...

  • Aniiee

    Jag har några matvaror som jag har märkt lindrar ångest.

    Mjölk
    Sparris
    Blåbär
    Citrusfrukter
    Kalkon (?!?)
    Avokado
    Grovt bröd (igen ?!?)
    Basilika (särskilt thai)
    oooooooch
    Mörk choklad/kakao (mjölk + kakao..... need I say more? En rågmacka med kalkonpålägg till.)

    Inget som jag vet är vetenskapligt belagt och hjälper säkert inte om man har svår ångest, men hjälper mig i alla fall, när jag är "på det humöret".


    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion på g. Hittils 35. Bara 65 kvar.
  • Pripps Vichy
    kaleidoskop88 skrev 2017-01-21 22:50:50 följande:

    Sjukt spännande att läsa om någon mer som funkar som jag... Får alltid ångest av både energidryck o kaffe, men alla bara tror att det är inbillning haha. Oftast kommer det på kvällen några timmar efter. Jag är väldigt känslig för koffein över lag - en halv kopp gör att jag måste springa o kissa i flera timmar och får lätt hjärtklappning (har iofs takykardi från början men ändå). Kul att läsa att det inte bara är jag! Får prova mer mjölk på kvällar...


    Det är nog många som är som oss, men många är inte direkt medvetna om hur kaffet påverkar dem. Svensson dricker kaffe på morgonen för att piggna till och kunna tänka klarare, men tar inte med i beräkningen att det sätter igång nervsystemet så att han måste springa på muggen, ökar stress, oro och ångest m.m. Folk tänker inte helt enkelt. Bara kortsiktigt: "Aah vad gott det ska bli med en mugg kaffe".


  • Progressiv

    Blir man uppåt av mjölk? Annars är det inget för mig.

  • Pripps Vichy
    Progressiv skrev 2017-01-22 06:42:03 följande:

    Blir man uppåt av mjölk? Annars är det inget för mig.


    Det här är en tråd för oss med panikångest. Nej, jag sa ju att mjölk är lugnande, läs  så slipper du ställa dumma frågor. Vill du ha "vaket" så är det upp till dig,

  • Progressiv
    Pripps Vichy skrev 2017-01-22 06:58:57 följande:

    Det här är en tråd för oss med panikångest. Nej, jag sa ju att mjölk är lugnande, läs  så slipper du ställa dumma frågor. Vill du ha "vaket" så är det upp till dig,


    Som jag trodde. Fortsätter nog med kaffe ett tag till.

    För övrigt är din ton allt annat än trevlig.
  • Pripps Vichy
    Progressiv skrev 2017-01-22 07:07:15 följande:
    Som jag trodde. Fortsätter nog med kaffe ett tag till.

    För övrigt är din ton allt annat än trevlig.
    Har sett dig i lite olika debatter och tycker inte du tillför så mycket mer än fattiga one-liners. Om du inte har panikångest eller lider av det, varför frågar du då om råd i denna tråd? Ingen har väl hindrat dig att dricka kaffe, jag upplyser bara om att panikångest kan triggas igång av koffeinet och garvsyran i kaffet, och att många med panikångest upplever att det är så. Men om DU inte lider av det så är det ju bara tur för dig. I annat fall kan du läsa på lite om vad PÅ innebär.

  • Rödtjärnens Anna

    För mig är det tvärt om, jag använder en kopp kaffe för att komma ur en panikångestattack. Det fungerar alltid. Kanske skulle det fungera med t.ex te. Men just att dricka varm och förhoppningsvis kunna sitta ner hjälper iallafall mig. Använder samma metod i jobbet med äldre dementa. Är de för oroliga, brukar har bjuda på en kaffetår och de blir lugna.

    Mjölk är för mig uteslutet pga allergi, men har provat andra livsmedel med trypotofan ex. banan och tycker inte att det hjälper mot inre stress och panik. Har även haft perioder då jag inte druckit kaffe och jag känner ingen skillnad.

  • Pripps Vichy
    Rödtjärnens Anna skrev 2017-01-22 10:27:29 följande:

    För mig är det tvärt om, jag använder en kopp kaffe för att komma ur en panikångestattack. Det fungerar alltid. Kanske skulle det fungera med t.ex te. Men just att dricka varm och förhoppningsvis kunna sitta ner hjälper iallafall mig. Använder samma metod i jobbet med äldre dementa. Är de för oroliga, brukar har bjuda på en kaffetår och de blir lugna.

    Mjölk är för mig uteslutet pga allergi, men har provat andra livsmedel med trypotofan ex. banan och tycker inte att det hjälper mot inre stress och panik. Har även haft perioder då jag inte druckit kaffe och jag känner ingen skillnad.


    Då är det uppenbart att våra kroppar och psyken fungerar olika och reagerar olika på olika ämnen. Jag kan faktiskt dra mig till minnes en gång då jag faktiskt blev lugnare av kaffet, men då var jag utarbetad efter att ha huggit ved hela dagen, trött och törstig. Jag tror kaffet kan fylla en funktion om man har ett fysiskt ansträngande jobb, iom att det inte blir lika mycket överenergi och adrenalin över för att stressa upp sig när man är utmattad. Men det är bara min teori.

    Själv kan jag knappt ens dricka en mugg kaffe förrän eländet sätter igång.

    Innan, när jag inte förstod bättre, dämpade jag kaffe-effekten med alkohol. Det hjälpte, men sen ville man inte sluta dricka när man blivit lugn och lite lullig.

  • Fnollet
    Aniiee skrev 2017-01-21 23:10:42 följande:

    Jag har några matvaror som jag har märkt lindrar ångest.

    Mjölk

    Sparris

    Blåbär

    Citrusfrukter

    Kalkon (?!?)

    Avokado

    Grovt bröd (igen ?!?)

    Basilika (särskilt thai)

    oooooooch

    Mörk choklad/kakao (mjölk + kakao..... need I say more? En rågmacka med kalkonpålägg till.)

    Inget som jag vet är vetenskapligt belagt och hjälper säkert inte om man har svår ångest, men hjälper mig i alla fall, när jag är "på det humöret".


    Tack för tipsen :) ska prova dem när jag har ångest :)

    Faktiskt när jag tänker efter så var jag på middagsbjudning igår hos min sambos väns familj som jag aldrig möt tidigare så höll jag på att få rejäl panikångest. Jag var så fruktansvärt nära att börja gråta och hyperventilera, jag trodde verkligen att det var kört och att dessa för mig nya människor skulle få se den sidan av mig som jag helst inte vill att någon ska se. Oavsett så fick jag en bit tårta med grädde och blåbär som jag sakta åt, och efter jag ätit färdigt kände jag mig faktiskt lugnare. Blåbär och grädden kanske funkar på mig :) Jag är verkligen så glad att kvällen inte slutade i katastrof, för då hade jag nog inte vågat träffa dem igen av skam :(

    Hur gör ni andra när panikångest kommer krypande? Speciellt om ni är ute eller hemma hos någon annan?
  • Fnollet
    cosinus skrev 2017-01-20 18:48:23 följande:

    Du kan ju också välja koffein-fritt kaffe. Hjälper väl inte mot galvsyran men iaf mot koffeinet.

    Jag klarar inte av kaffe de dagar jag är mest stresskänslig och andra dagar går 2-3 koppar bra. Älskar kaffe men mår definitivt inte alltid bra av det. Men då går jag över på koffein-fritt och det funkar mycket bättre.

    Sen vissa dagar kan vanligt kaffe verkligen trigga igång stress och lite ångest men jag vet ju att det ger sig på 2-3 timmar och vad det beror på så då är det klart enklare hantera.


    Ja, tack för tipset :) kan ju använda det i avvänjingssyfte :) var får man föresten tag i det? Vanliga affärer?
  • cosinus
    Fnollet skrev 2017-01-22 14:02:37 följande:
    Ja, tack för tipset :) kan ju använda det i avvänjingssyfte :) var får man föresten tag i det? Vanliga affärer?
    Japp vanliga affärer, vid vanliga kaffet. Brukar finnas ett eller två märken
Svar på tråden För oss med nervproblem. Mjölk är oerhört bra, kaffe är farligt!