• Hessy

    Skaffa barn med häst?

    Hur funkar det att ha hästar`och barn`?'

    Har börjat planera barn och det enda som stoppar mig är hästarna, de är mitt allt och att sälja finns inte på frågan. Har två hästar men en familj som hjälper mig väldigt mycket nu också. 
    Hur tidigt kan man börja rida? och hur tidigt kan man ta med barnet till stallet? kan man ha den i barnvagnen när den är några månader och rida samtidigt? förlåt för sjuka frågor men undrar verkligen hur ni med häst och barn gör!  Självklart kommer pappan vara hemma mycket men tänker typ på dagarna när man åker ut för att bara rida  eller bara fixa :) Självklart skulle jag aldrig lämna mitt barn ensam/ hungrit/gråtande osv..:)

  • Svar på tråden Skaffa barn med häst?
  • lillan72

    Jag blir lite konfunderad av rubriken, syftningsfel. Fick en bild av en kentaur framför mig...
    För övrigt har jag inga råd att ge dig. Gick en halv termin på ridskola som barn så hästkunskaper har jag noll. Hoppas du får svar från mer initierade.

  • Jill 79

    Ha med barnet i stallet kan man ha från start. Men du kan ju inte lämna barnet i stallet och typ rida ut. Men om barnet sover i sin vagn kan du ju ställa vagnen på ett säkert ställe bredvid ridbanan. Då ha du ju koll om bebisen vaknar och är ledsen. Jag har haft med mitt första barn mycket när han var bebis. Det viktigaste är säkerheten. Att alltid ställa barnvagnen där den inte kan bli översprungnen om det kommer en löshäst. Jag brukade alltid säga in vagnen i en tombox medan jag nickade och fixade med hästarna.

  • stormfågel

    Det kan nog bara du och din partner svara på tillsammans.

    Det är ju i princip ingen skillnad på att ha häst och någon annan väldigt tidskrävande hobby, mer än kanske att hästen aldrig kan bortprioriteras.

    Har man barn så behöver de ju såklart tillsyn, och jag skulle inte utgå från att de funkar att ha med dem i stallet, mer än korta stunder. I vagnen när de är spädbarn kan det ju funka, men sen blir de ju rörliga och då finns det ju mycket som är farligt där (absolut att barnet kan trivas då men då måste ju fokus vara på barnet och inte på hästskötsel).

    Sen när de är något äldre kan man inte förutsätta att de vill spendera många timmar i stallet.

    Men det finns ju många personer som har tidkrävande hobbys men där partnern tar det största ansvaret med barnen. Så det kan ju gå! Men prata ihop er innan.

  • Jill 79

    Rida skulle jag börja med försiktigt efter ett par veckor. Jag har en bekant som tävlingsred ett par dagar efter förlossningen. Inte att rekommendera då hon fick livmodersframfall.

  • Jill 79

    Tömköra och longera kan du ju göra utan problem sista tiden som gravid och första veckorna efter förlossningen.

  • Hryssa

    Vi har hästar (och andra djur) på gården och jag räknar med att det kommer gå utmärkt även när barnet har kommit. Dels får jag passa på när sambon är hemma och ska jag promenera, tömköra, pyssla osv så kan barnet följa med i bärsjalen/barnvagn.


    De går på lösdrift/stort bete under sommarhalvåret så det är ganska lättskött.


    Jag har vänner som har sålt hästarna förebyggande när de är gravida och det förstår jag inte.

  • stormfågel
    Hryssa skrev 2017-01-20 09:23:06 följande:

    Vi har hästar (och andra djur) på gården och jag räknar med att det kommer gå utmärkt även när barnet har kommit. Dels får jag passa på när sambon är hemma och ska jag promenera, tömköra, pyssla osv så kan barnet följa med i bärsjalen/barnvagn.


    De går på lösdrift/stort bete under sommarhalvåret så det är ganska lättskött.


    Jag har vänner som har sålt hästarna förebyggande när de är gravida och det förstår jag inte.


    Jag tänker att det kanske lättare om man har hästarna på egen gård. Då kan man ju mycket enklare smita ut en kort stund, och när baren är lite äldre kan de ju leka med vad de vill och komma springande om det är något fast man grejar i stallet.

    Frågan är väl om man vill ha en partner som åker ifrån hemmet varje kväll för att hålla på min sin hobby. Det skulle inte jag vilja. 
  • Tyvelstrå

    Var lite försiktig med ridningen efter förlossningen. Bäckenbotten måste vara stark annars riskerar du framfall. Så knip på!

    Ett litet barn kan inte lämnas ensam i vagnen för att föräldrarna vill ut och rida. I ett ridhus eller paddock däremot skulle kunna funka.

    Du får nog se hurdant barnet är. Mitt ena barn hade varit nöjd i vagnen. Mitt andra skrek så fort man la henne ifrån sig det första året. Man vet inte i förväg vilken sort man får.

  • Hessy
    Jill 79 skrev 2017-01-20 09:17:13 följande:

    Ha med barnet i stallet kan man ha från start. Men du kan ju inte lämna barnet i stallet och typ rida ut. Men om barnet sover i sin vagn kan du ju ställa vagnen på ett säkert ställe bredvid ridbanan. Då ha du ju koll om bebisen vaknar och är ledsen. Jag har haft med mitt första barn mycket när han var bebis. Det viktigaste är säkerheten. Att alltid ställa barnvagnen där den inte kan bli översprungnen om det kommer en löshäst. Jag brukade alltid säga in vagnen i en tombox medan jag nickade och fixade med hästarna.


    Självklart måste de vara säkert":) och mamma är arbetslös/arbetsskadad så hon fixar alltid åt hästarna på dagarna och har mycket tid till att hjälpa till. Är tävlingsryttare så vill vara ifrån det så kort tid som möljligt=)
  • i-o

    För att göra en återkoppling till trådrubriken. Hästar och människor är inte genetiskt kompatibla. Skulle bli konstiga barn där. :D

  • K med lilla E
    Lia4 skrev 2017-01-20 09:20:16 följande:

    Haha vilken rolig rubrik :D..


    Underbar SkålSolig
  • kattis1982

    självklart kan man kombinera barn och häst. själv red jag först efter efterkontrollen vid 6 veckor med båda barnen. mina barn har alltid vart med mig i stallet. antinegn i vagn eller bärsele. men sen dom kunde gå har dem vart med på det viset har haft med dem vid träningar och det har fungerat bra. vid tävlingar med men då måste jag ha en annan vuxen som kan hålla koll på dem med mig.

  • vikkey
    lillan72 skrev 2017-01-20 09:14:54 följande:

    Jag blir lite konfunderad av rubriken, syftningsfel. Fick en bild av en kentaur framför mig...

    För övrigt har jag inga råd att ge dig. Gick en halv termin på ridskola som barn så hästkunskaper har jag noll. Hoppas du får svar från mer initierade.


    Åh, jag fick samma bild. :D
Svar på tråden Skaffa barn med häst?