• Iza2011

    Stor mage v.10 = tvillingar?

    Hej.

    Min sambo har tvillingar i släkten och jag är så orolig att jag väntar två!
    Vi har planerat bröllop till sommaren och jag kommer då vara i 7e månaden.
    Det går ju bra tänker jag, om det inte är tvillingar!
    Då kommer jag ju knappt kunna röra mig (blev ohyggligt stor i slutet av min förra graviditet) och det kommer inte alls kännas bra. Vill ju njuta av mitt bröllop...

    Detta är 8e graviditeten men andra gången den gått bra (hittills) Är i vecka 9+2 idag så risken är fortfarande överhängande att det går fel...

    Ni som har tvillingar men även n i andra som känner för att svara/dela med er, var ni markant mycket större så här tidigt? Jag kan inte dölja magen längre och det säger en del...

    Givetvis kommer jag inte ångra om det är tvillingar men är ändå orolig och nervös...
    Ska på KUB i vecka 12+3 så då får jag veta men det känns så långt tills dess!

    Vad finns det för specifika tidiga tecken på om man väntar två?
    Har mycket tarmrörelser men det kan väl inte vara fosterrörelser så här tidigt?!
    Har mått otroligt illa (inget alls vid första) och är såå trött och har ont i ischias och i ryggslutet.
    Är en person som måste KÄMPA för att bibehålla vikten vanligtvis men nu har jag gått upp 2.8 kg sedan jag plussade...

    Vill gärna ha synpunkter, tips och råd!

  • Svar på tråden Stor mage v.10 = tvillingar?
  • Anonym (Bm)

    På vilket sätt menar du att din sambo skulle kunna öka dina chanser till tvillingar?

  • Anonym föräldraledig

    Att din partner har tvillingar i släkten påverkar inte er risk att få tvillingar eftersom det endast är mamman som kan påverka om det släpps två ägg eller inte, så den faktorn behöver du inte oro dig för. :)
    I övrigt så brukar tvillinggraviditeter ge mer symptom tidigt, men det är väldigt generellt eftersom varje graviditet är unik. :)

  • Iza2011
    Anonym föräldraledig skrev 2017-01-24 12:04:28 följande:

    Att din partner har tvillingar i släkten påverkar inte er risk att få tvillingar eftersom det endast är mamman som kan påverka om det släpps två ägg eller inte, så den faktorn behöver du inte oro dig för. :)
    I övrigt så brukar tvillinggraviditeter ge mer symptom tidigt, men det är väldigt generellt eftersom varje graviditet är unik. :)


    Tack, det lugnade mig en del att det beror på mamman och inte pappan om tvillingar ska "gå vidare i släkten" Glad
  • Leeandra

    Det första tecknet på att jag väntade två var det extremt starka teststrecket på stickan, mycket starkare än kontrollstrecket. Mage fick jag inte tidigare, men efter v. 13 växte den till sig ordentligt. Mådde inte mer illa med två än med mina enlingar heller. Det är klart att det alltid kan bli enäggstvillingar som ska vara en genetisk slump dock, men sannolikheten säger väl att det förmodligen är en, .

  • Jag är bara jag

    Jag väntade bara en, men hade väl synlig mage v.9 redan. Enbart mammabyxor från v.14. 5:e graviditeten (dock första barnet), men första illamåendet.

  • Dumbledore

    Äh, jag misstänkte inte ett jota förrän rul i vecka 19. Var inte större än förväntat vid andra barnet, det dröjde till vecka 17 innan någon utomstående såg det. Efter rul växte dock magen snabbt, men den som inte visste att jag bar två kunde inte gissa det på storleken på magen. Så även om du skulle vänta tvillingar så kan det mycket väl gå bra att gifta sig sent.

    Jag hade inga extrastarka symptom heller.

  • LFF

    Som sagts ovan, att din partner har tvillingar i sin släkt påverkar inte dig. Men, ålder och tidigare graviditeter (både lyckade och misslyckade) läste jag (när jag väntade tvillingar) var en faktor till att äggstockarna släpper fler ägg. 

    I övrigt hade inte jag en tanke på att det skulle ligga två där i magen när jag, av andra orsaker, gjorde VUL i v7+3. Jag har aldrig mått så bra som när jag var gravid. Inget illamående, inga foglossningar, inga problem alls. 

  • LFF
    Iza2011 skrev 2017-01-24 12:12:08 följande:
    Tack, det lugnade mig en del att det beror på mamman och inte pappan om tvillingar ska "gå vidare i släkten" Glad
    Pappan kan ge tvillinggener till era eventuella döttrar. Men om du släpper två ägg eller inte kan han inte påverka :D
  • Anonym (Js)

    Min pappa är tvilling. Två av pappas bröder har fått tvillingar. Och min bror har fått tvillingar. Alla är enäggstvillingar. Så visst kan d gå i släkten. Men tvåäggs beror ju givetvis på mamman.

  • Dumbledore
    Anonym (Js) skrev 2017-01-29 06:17:46 följande:

    Min pappa är tvilling. Två av pappas bröder har fått tvillingar. Och min bror har fått tvillingar. Alla är enäggstvillingar. Så visst kan d gå i släkten. Men tvåäggs beror ju givetvis på mamman.


    Enäggstvillingar är inte ärftligt, så det har ingenting med saken att göra.
  • modsey
    Dumbledore skrev 2017-01-29 12:33:30 följande:

    Enäggstvillingar är inte ärftligt, så det har ingenting med saken att göra.


    Där är vetskapen inte helt klar. En tes är faktiskt att pappans spermier kan påverka ägget att dela sig " felaktigt ". Precis som där man sett att kvinnor som gör ivf har en viss ökning att få enäggstvillingar.
  • Dumbledore
    modsey skrev 2017-01-29 12:45:28 följande:

    Där är vetskapen inte helt klar. En tes är faktiskt att pappans spermier kan påverka ägget att dela sig " felaktigt ". Precis som där man sett att kvinnor som gör ivf har en viss ökning att få enäggstvillingar.


    Ja, det forskas på det ja. Men ingenting är klart, om det verkligen är ärftligt eller om det bara är så att vissa mäns spermier kan påverka. Och ivf har ju inte så mycket med ärftlighet att göra.
  • modsey
    Dumbledore skrev 2017-01-29 12:49:10 följande:

    Ja, det forskas på det ja. Men ingenting är klart, om det verkligen är ärftligt eller om det bara är så att vissa mäns spermier kan påverka. Och ivf har ju inte så mycket med ärftlighet att göra.


    Det var ju det jag skrev. En tes.

    Ivf tror man helt enkelt att det kan bero på att man manipulerar med strukturen på ägget. Precis som kanske spermier kan göra
  • Dumbledore
    modsey skrev 2017-01-29 12:58:42 följande:

    Det var ju det jag skrev. En tes.

    Ivf tror man helt enkelt att det kan bero på att man manipulerar med strukturen på ägget. Precis som kanske spermier kan göra


    Ja. Förstår bara inte riktigt vad ivf har med ärftlighet att göra. Frågan var om enäggstvillingar är ärftligt.
  • modsey
    Dumbledore skrev 2017-01-29 13:06:44 följande:

    Ja. Förstår bara inte riktigt vad ivf har med ärftlighet att göra. Frågan var om enäggstvillingar är ärftligt.


    Nä det har inget med ärftlighet att cöra.

    Men kan ha samma förklaring som pappans spermier som kan ändra ägget på så vis. Vid ivf så "rör" man ägget mekaniskt o det är det vissa menar kan förändra ytskicket på ägget så att det delar sig
  • Anonym (tvillingmamma)

    När jag väntade tvillingarna så fick jag inte på mig mina vanliga byxor i v 8.
    Blev snabbt större och inget som gick att dölja.
    Om du är i v 10 m tvillingar kan du känna, lägg dig på rygg och tryck försiktigt så du känner hur långt upp de ligger. V 12 kände jag mina när jag försiktigt kände efter, då låg de vid navelhöjd.

    Om du väntar tvillingar så skull jag rekommendera att antingen tidigarelägga bröllopet eller till efter de kommit. Man är sjukt trött och tung. Vid v30 är du lika stor som en fullgången enling gravid. Mycket kan ske under en tvillinggraviditet och de flesta blir tidigt sjukskrivna.
    Men allt kan gå precis perfekt så man ska inte måla fan på väggen.

    Fråga gärna om det är något du undrar över.

  • Iza2011
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2017-01-29 13:17:09 följande:

    När jag väntade tvillingarna så fick jag inte på mig mina vanliga byxor i v 8.
    Blev snabbt större och inget som gick att dölja.
    Om du är i v 10 m tvillingar kan du känna, lägg dig på rygg och tryck försiktigt så du känner hur långt upp de ligger. V 12 kände jag mina när jag försiktigt kände efter, då låg de vid navelhöjd.

    Om du väntar tvillingar så skull jag rekommendera att antingen tidigarelägga bröllopet eller till efter de kommit. Man är sjukt trött och tung. Vid v30 är du lika stor som en fullgången enling gravid. Mycket kan ske under en tvillinggraviditet och de flesta blir tidigt sjukskrivna.
    Men allt kan gå precis perfekt så man ska inte måla fan på väggen.

    Fråga gärna om det är något du undrar över.


    Tack för ditt svar, det var rakt och informativt Solig
  • Iza2011

    Hejsan alla.
    Bm tyckte magen såg stor ut på besöket i fredags (10+5) så hon ville känna och lyssna.
    Moderkakan slutade ett par centimeter under naveln och vi kunde lätt höra bebis på vänster sida  i höjd med naveln och mina hjärtljud nere i höger ljumske. Men sen hörde vi något på höger sida uppåt naveln som hon inte kunde garantera var mina hjärtljud...
    Är jätte nervös för kan inte se hur vi ska ha råd eller plats med två på en gång?!
    Jaja, får besked om 6 dagar. Försöker att inte tänka på det för mycket men märker att det stressar mig och påverkar mitt humör...

  • LFF
    Iza2011 skrev 2017-02-09 08:32:41 följande:

    Hejsan alla.
    Bm tyckte magen såg stor ut på besöket i fredags (10+5) så hon ville känna och lyssna.
    Moderkakan slutade ett par centimeter under naveln och vi kunde lätt höra bebis på vänster sida  i höjd med naveln och mina hjärtljud nere i höger ljumske. Men sen hörde vi något på höger sida uppåt naveln som hon inte kunde garantera var mina hjärtljud...
    Är jätte nervös för kan inte se hur vi ska ha råd eller plats med två på en gång?!
    Jaja, får besked om 6 dagar. Försöker att inte tänka på det för mycket men märker att det stressar mig och påverkar mitt humör...


    Dett kommer att gå, jag lovar! Vi bodde i en tvåa de första 2 åren och lite till med våra killar. De sov i sina sängar på varsin sida om vår säng. Visst, det var jäkligt skönt att flytta till större för ett år sen, men det gick. Och om man inte har dille på att de ska vara klädda lika dant så är det ju enkelt att fynda billiga kläder på rea och på nätet. På Facebook finns det sidor som helt riktar sig till second hand för tvillingföräldrar. 
Svar på tråden Stor mage v.10 = tvillingar?