• Elliethexir

    Vårdslöst bidragsbrott?

    Jag gjorde ett riktigt klantigt misstag när jag och min sambo fyllde i ansökan om bostadsbidrag - jag glömde att ta med tillgångar jag har. Insåg det 3-4 månader senare, och vi har nu fått bostadsbidrag som vi (jag) inte skulle ha. Jag ringde själv till Försäkringskassan och gjorde en ändringsanmälan, och förklarade läget för en vänlig kvinna. Hon menade att jag skulle bli återbetalningsskyldig, men att det inte skulle bli några ytterligare påföljder. Frågan är nu, kan jag lita på att detta stämmer? Jag har inte alls svårt att se att de skulle kunna se det som vårdslöst bidragsbrott, då jag tog emot pengar jag inte hade rätt till pga att jag lämnade felaktiga uppgifter.

    Vad tror ni, vågar jag lita på att det bara blir återbetalning?

  • Svar på tråden Vårdslöst bidragsbrott?
  • Kjell2
    Elliethexir skrev 2017-01-24 14:02:05 följande:

    Jag gjorde ett riktigt klantigt misstag när jag och min sambo fyllde i ansökan om bostadsbidrag - jag glömde att ta med tillgångar jag har. Insåg det 3-4 månader senare, och vi har nu fått bostadsbidrag som vi (jag) inte skulle ha. Jag ringde själv till Försäkringskassan och gjorde en ändringsanmälan, och förklarade läget för en vänlig kvinna. Hon menade att jag skulle bli återbetalningsskyldig, men att det inte skulle bli några ytterligare påföljder. Frågan är nu, kan jag lita på att detta stämmer? Jag har inte alls svårt att se att de skulle kunna se det som vårdslöst bidragsbrott, då jag tog emot pengar jag inte hade rätt till pga att jag lämnade felaktiga uppgifter.

    Vad tror ni, vågar jag lita på att det bara blir återbetalning?


    Nej, men med största sannolikhet.
  • Nyfikna72

    Varför skulle det bli nåt annat? Du har ju ändrat själv till och med. Misstag kan alla göra och steget till brottslig handling lär nog vara ganska stort.

  • Elliethexir
    Eveelina89 skrev 2017-01-24 20:51:27 följande:

    Har varit med om samma, vi blev bara återbetalningsskyldiga.


    Hur länge sedan var det? Blev ni alls kontaktade av polis, eller fick ni bara in en återbetalningsblankett och sedan var det över? Skönt att höra att det gick bra för er i alla fall!
  • Elliethexir
    Nyfikna72 skrev 2017-01-25 13:59:44 följande:

    Varför skulle de blanda in polis?


    För att de är tvungna att polisanmäla allt som skulle kunna vara ett bidragsbrott, och i och med att jag lämnade fel uppgifter pga slarv så skulle det kunna argumenteras att jag gjort mig skyldig till vad som kallas "vårdslöst bidragsbrott"
  • Elliethexir
    Nyfikna72 skrev 2017-01-25 15:12:58 följande:

    Det ska nog till lite mer än så innan de ringer polisen iallafall.............


    Jag hoppas på det.. Tack!
  • Nyfikna72

    Man måste ju se till proportionerna också, det handlar om ett fåtal månader, du har själv noterat felet och du ska betala tillbaks. Hade det däremot handlat om långa perioder med stora summor och de upptäckt det i en kontroll och att du uppenbart ljugit för att få ut pengarna hade nog saken varit annorlunda.

  • Eveelina89
    Elliethexir skrev 2017-01-25 12:32:45 följande:
    Hur länge sedan var det? Blev ni alls kontaktade av polis, eller fick ni bara in en återbetalningsblankett och sedan var det över? Skönt att höra att det gick bra för er i alla fall!
    Ja de va ju 7år sedan , vi fixade bara en avbetalningsplan :)
    Blev inte kontaktad av någon annan :)
  • Elliethexir
    Eveelina89 skrev 2017-01-25 20:44:45 följande:

    Ja de va ju 7år sedan , vi fixade bara en avbetalningsplan :)

    Blev inte kontaktad av någon annan :)


    Okej! Tack för att du delar med dig :) nu känner jag mig lite lugnare
  • scarface111

    Hey! I have been through the same situation actually. I realised a mistake and want to tell them. But would they sue me even though I said the mistake?

    What happened in your case afterwards? and what was the amount of the whole money that you get too much?

    Please I really need some answer for those.

Svar på tråden Vårdslöst bidragsbrott?