• babylo

    Ni som ammat och gett ersättning!

    Undrar mest av nyfikenhet - ni som valt att delamma och blanda in ersättning, tex för ett mål ibland när man är iväg någon gång i veckan eller som kvällsmål för ev lite mer sammanhängande sömn - Hur tidigt har ni börjar med detta?

    Hur har magen reagerat? Vilket märke på ersättning? (Min tjej är fortfarande bara några veckor och har lite känsliga tarmar än så länge) Och upplevde ni någon skillnad? Någon spec flaska att rekommendera?

    Tacksam för alla erfarenheter :)

  • Svar på tråden Ni som ammat och gett ersättning!
  • Knäcken

    Började när sonen va ca 3 veckor. En flaska då och då för att vänja honom, ammade där emellan. Funkade hur bra som helst. Hade Sempers ersättning och mam flaska.

  • Jag är bara jag

    När han var 6 veckor av nöden tvungen p.g.a vikten. Magen har pajat totalt trots NAN HA och kolikflaska. Kräk,fisar,förstoppning...Dessutom hatar han att ammas numer p.g.a tuttförvirring. Hade miljoner gånger hellre fortsatt amma om det räckt!!!

  • AmericanJesus

    Min dotter fick både ersättning och ammade i början av hennes liv då jag inte hade tillräckligt med mjölk. Gav lite efter varje måltid ca. 30ml och efter några veckors kämpande så kunde vi börja helamma.

    Tyvärr, som så vanligt vid ersättning, blev lillan förstoppad så hon blev väldigt ledsen och kinkig. Bytte då från NAN PRO 1 till Semper Lemolac (den gula!!) och det blev en helt annan bebis. Ersättningen från Semper var mycket skonsammare mot magen och har aldrig gjort dottern förstoppad.

    Vi använder twistshake (storlek S på nappen) för att det är antikolik samt att den ska vara utformad liknande en bröstvårta vad jag hört. Funkar i alla fall toppen att variera amning/ersättning.

    I början från dag 4 gav vi 30ml efter varje amningstillfälle = ca 6-8 gånger/dag. Nu ger endast ersättning på kvällen för att hon ska vara ordentligt mätt och sova hela natten... hon är snart 6 månader!

    För att få en mätt och glad bebis så är det helt klart värt att lägga till lite ersättning! MEN vill man amma 100% vilket jag ville så är det bara att låta bebis suga så fort den är ledsen. Låg hemma i en vecka och bara ammade för att få igång min mjölkproduktion :)

Svar på tråden Ni som ammat och gett ersättning!