• Joico

    Babybjörn vs. Ergobaby

    Jag väntar vårt första barn till våren och har köpt två olika selar. En Babybjörn och en Ergobaby. Båda selarna verkar ändå ha barnet i liknande positioner, liksom att benen ligger på varsin sida om bäraren. På Babybjörn-selen kan man dra i nå dragkedjor där barnet har sin rumpa, och då kan barnets ben antingen hänga mer neråt eller vara mer ut åt sidorna, som en groda. På samma sätt som den alltid sitter i Ergobaby-selen tycker jag.

    Jag har läst så himla mycket om Babybjörn men inte riktigt förstått problemet. Det verkar vara just det där med benens position dock? Så vitt jag kan se så sitter ju barnet ungefär lika med sina ben/höfter i båda? 

    Bild på barn i Babybjörn
    www.babybjorn.se/app/uploads/2015/10/one6.jpg

    Bild på barn i Ergobaby
    www.poshbaby.com/assets/images/images/prod_photos/ergobaby-360-carrier.jpg

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-02-02 16:18
    Ett tillägg dock: I båda selarna ska spädbarn inte sitta groda. I Ergobaby har man ju ett spädbarnsinlägg och i Babybjörn ska man ha dragkedjorna öppna så benen hänger mer rakt ner.

  • Svar på tråden Babybjörn vs. Ergobaby
  • Hryssa

    Babybjörn ger inte en ergonomisk sits och rekommenderas inte av de som har koll på detta.


    Själv har vi skaffat en bärsjal men annars brukar ergobaby rekommenderas om man vill ha sele.

  • syntharen

    Den Babybjörn jag har (som är en orginal och 6,5 år gammal), den har all vikt på axlar och rygg så jag orkar inte bära nån äldre bebis i den längre stunder. Jag har även en Ergobaby orginal också och där ligger ju mesta vikten på höfterna på den som bär så det blir inte alls lika jobbigt för rygg och axlar. Sedan sitter väl bebisen bättre i Ergobaby fast jag tror inte bebisen bryr sig så mycket. Jag tycker iaf att Ergobaby är bekvämare och skönare.

  • Carambolan

    Mycket är historiskt groll också. De gamla "klassiska" babybjörn var betydligt sämre ur ergonomisk synvinkel än vad de modeller är som säljs nu.

    Idag är det inte benen och höfterna så mycket som ryggpositionen som skiljer. I ergobaby får barnet en mer naturlig c-kurva på ryggen (liknande om du bär ett spädbarn i famnen) medan babybjörnen håller ryggen mer rak.

  • Joico

    Nu har jag ju ingen bebis än men båda selarna känns rejäla över höfterna och har tjockt vadderade axelband. Tycker det känns som att båda avlastar och lägger bra med tyngd på höfterna, inte axlarna. Men som sagt - jag har inte provat.

    Ergobabyn jag har köpt är nog äldre än Babybjörnen...

  • LaFontaine

    Jag tycker att Babybjörnen är bekvämare än Ergon. Min sambo tycker tvärtom och eftersom det är han som bär mest fick han välja.

Svar på tråden Babybjörn vs. Ergobaby