• lillamig2277

    Kan ett nytt BVC se anteckningar som den gamla gjort..

    femåringen ska snart till bvc för avslutande besök. vi gick först till ett bvc men bytte inför fyraårskontrollen till ett nytt eftersom det låg närmare vårt hem. tanten skrev in i hennes journal att hon var blyg och försiktig - trots att hon aldrig träffat henne förut. till saken hör att dottern är blyg och försiktig inför människor hon aldrig någonsin träffat förut men aldrig inför människor hon känner, på dagis etc....

    inför sista besöket funderar jag på att byta bvc, trots att det här bara är en vaccination och avslutande samtal. min fråga är dock - om jag byter, kan det nya bvc se enbart journalen eller även anteckningar som sköterskan kan ha gjort på sidan så att säga...har för mig att när man loggar in för att se journalen på nätet så finns det också en flik som heter anteckningar, men den har inte privatpersoner själva tillgång till.

    jag har bara dåliga erfarenheter av bvc så undrar nu vad sjutton hon kan ha skrivit i anteckningar.....hmm..

    tacksam för svar från nån som vet. 

  • Svar på tråden Kan ett nytt BVC se anteckningar som den gamla gjort..
  • Mat

    Nej det går inte att se de gamla anteckningar om du går till en annan BCV som tillhör en annan VC. Journaler måste i så fall skickas från de andra ställen som ni har besökt tidigare. Det sker bara om du tillåter och ger godkännande. 


    Tycker dock att din inställning mycket märklig? BVC vill gärna följa upp barnen och ha tillgång till alla journaler eftersom det kan vara mycket värdefull information för skolsköterskan sedan när hen tar över och ditt barn går i skolan.


    I sjukvården finns det tydliga lagar kring sekretess och dokumentation och vi får aldrig dokumentera egna värderingar utan endast sådant vi finner av värde att skriva ner så jag tycker inte du behöver oroa dig för vad som står. 

  • Orkide

    Tycker också din inställning är konstig. Känns som att det finns befogad oro. Om bvc har skrivit att barnet är blygt är det ju inget att bry sig om..

  • Topcom

    Det gör väl ingenting att barnet är blygt? Om hon är det så är hon ju det. Din inställning är märklig, låt BVC göra sitt jobb.

  • lillamig2277

    Tack för svaren.

    Ni får tycka precis vad ni önskar men det finns ingen befogad oro kring mitt barn alls. Det finns inget under den tiden vi gått på bvc som oroat. Det ENDA som jag någonsin reagerat över var att jag inte tycker det är professionellt av en sköterska som aldrig någonsin träffat ett visst barn förut att märka henne som blyg. Det var det enda. 

    Ha ett bra liv.

  • lillamig2277
    Topcom skrev 2017-02-07 14:49:02 följande:

    Det gör väl ingenting att barnet är blygt? Om hon är det så är hon ju det. Din inställning är märklig, låt BVC göra sitt jobb.


    jag vet inte om jag tycker det är bvc's jobb att märka barn som blyga fastän de inte har någon som helst aning...så tycker jag. kanske är hon inte blyg utan enbart avvaktande i en ny persons närvaro.....som i mitt barns fall.
  • Gladhannapanna
    lillamig2277 skrev 2017-02-07 14:51:34 följande:

    Tack för svaren.

    Ni får tycka precis vad ni önskar men det finns ingen befogad oro kring mitt barn alls. Det finns inget under den tiden vi gått på bvc som oroat. Det ENDA som jag någonsin reagerat över var att jag inte tycker det är professionellt av en sköterska som aldrig någonsin träffat ett visst barn förut att märka henne som blyg. Det var det enda. 

    Ha ett bra liv.


    Fast du skrev ju själv att hon är blyg inför personer hon inte träffat tidigare, liksom många andra barn! Inget konstigt att sköterskan skrev ner det, det är inte någonting negativt även om du själv tolkar det så.
  • lillamig2277
    Topcom skrev 2017-02-07 14:49:02 följande:

    Det gör väl ingenting att barnet är blygt? Om hon är det så är hon ju det. Din inställning är märklig, låt BVC göra sitt jobb.


    och SJÄLVKLART anser jag inte att det är ett problem om barnet är blygt.
  • vikkey

    Vet inte hur mkt det skiljer mellan vad en kan läsa i sin journal på 1177 och vad bvc kan se. I mitt län kan vi läsa anteckningar i journalen, men de är i vårt fall extremt kortfattade, typ:

    "BHV-besök. Längd, vikt."

    Eller:

    "Längd, vikt, läkar-BVC, vaccination Infanrix hexa samt Synflorix."

    Men sen vet jag tyvärr inte om bvc kan se mer anteckningar än så..

Svar på tråden Kan ett nytt BVC se anteckningar som den gamla gjort..