• Anonym (B)

    Varför måste man söka tillstånd för abort efter v.18?

    Hej! Detta råkade bli en dubbeltråd, ska försöka få bort den andra. Kom på en sak i en annan tråd nyss och tänkte ställa det som en fråga här.

    Gränsen för abort i Sverige är ju v.22, efter detta får inga aborter ske (undanber påpekanden om hur aborter ändå kan ske efter v.22 pga att det är inte helt exakt med att bestämma ålder på fostret och kan diffra med någon dag - det är inte poängen). Detta baseras på att i v.22 anses ett foster livdugligt och därmed har chansen att överleva (om än en liten chans) utanför livmodern ifall den skulle födas nu. Så resonemanget kring detta är jag medveten om. Men varför är det så att man efter v.18 måste söka om tillstånd hos Socialstyrelsen? Vad är resonemanget bakom att söka tillstånd överhuvudtaget? Varför just efter v.18?

    Om någon vet eller kan peka mig i rätt riktning för detta skulle jag vara väldigt tacksam! :)

    P.S. Detta är ingen tråd i syfte att diskutera etiken kring abort, är endast nyfiken på detta med att söka tillstånd och varför just vecka 18.

  • Svar på tråden Varför måste man söka tillstånd för abort efter v.18?
  • Anonym (B)
    Lena skrev 2017-02-15 14:45:56 följande:

    Det torde bero på att ha marginal till de 22 veckorna.


    Jag tänkte först det också, men tyckte att det inte riktigt går ihop eftersom abort ändå fortfarande är lagligt fram till vecka 22. Eller tror du att resonemanget då är att på detta vis kan man iallafall limitera hur många foster som riskerar att aborteras bort trots att de passerat vecka 22? Men får då fortfarande inte riktigt ihop det med varför man skulle behöva motivera varför man ska få tillstånd. Varför vissa fall godkänns men andra inte - om det egentligen hänger på att man ska undvika att för utvecklade foster aborteras. Känns som en konstig logik.

    Om det skulle nu vara resonemanget så blir det intressant att spekulera i om antalet sena aborter verkligen skulle öka om man tog bort detta med tillstånd i vecka 18. I nuläget är det väl kanske runt 50 av de som söker som inte får tillstånd (kanske lite mer, kommer inte ihåg exalt). Men är tveksam till att så många fler verkligen skulle vilja ha abort såpass sent ändå. Kanske ske några få avskräcka i dagsläget pga att de måste söka om tillstånd, men oftast i dessa lägen handlar det ju om skador hos fostret, att graviditeten inte upptäcktes förrän väldigt sent, eller att det faktiskt var först ett önskat barn men något förändrades (relationen bröts upp, depression osv.). De flesta som går gravida så länge gör ju det för att de vill ha barn. De som inte vill gör ju gärna abort så fort det går liksom, dels blir det lindrigare (bra mycket jobbigare att föda ut ett barn i vecka 20 än att få en riklig och smärtsam mens i några veckor alt. En kirurgisk abort) och dels är ju knappast de första graviditetsveckorna trevliga att gå igenom.
  • Anonym (sara)

    Fast det är inte lagligt att göra aborter upp till v 22 under vilka omständigheter som helst. Det krävs väldigt speciella skäl för att man ska abortera ett livsdugligt barn. Förmodligen för att man inte vill just döda barn lättvindigt. 

  • Anonym (B)
    Anonym (sara) skrev 2017-02-15 15:04:17 följande:

    Fast det är inte lagligt att göra aborter upp till v 22 under vilka omständigheter som helst. Det krävs väldigt speciella skäl för att man ska abortera ett livsdugligt barn. Förmodligen för att man inte vill just döda barn lättvindigt. 


    Men det är ju precis det jag frågar? Varför är gränsen för att söka tillstånd satt alls och varför vid just v.18? Som sagt det aborteras inte några livsdugligt barn - därför är den absoluta gränsen satt vid v.22. Det sker mycket riktigt några få "aborter" efter v.22 pga att mammans liv är i akut fara eller fostret ändå kommer dö så fort/snart efter att det fötts. Men dessa pratar man inte som aborter, utan som igångsatt förlossning. Det är alltså inte dessa jag pratar om. Jag syftar på aborter efter vecka 18, fram till vecka 22. Varför måste man söka tillstånd? Varför måste man söka tillstånd just efter vecka 18?
  • Anonym (B)
    Lena skrev 2017-02-15 15:11:40 följande:

    V22 är inte en gräns i lagen utan en bedömning som har gjorts för när ett foster utan skador kan tänkas vara livsdugligt.

    www.socialstyrelsen.se/barnochfamilj/graviditet/abort


    Lagen säger att att abort inte får ske då fostret anse vara livdugligt. Socialstyrelsen bestämmer kring just dessa gränser och i dagsläget är den gränsen satt på vecka 22. Så indirekt är det en gräns i lagen, men såklart kan den kommer att ändras om man gör andra bestämmelser kring när livsdugligheten inträffar. Skulle gissa att det är just därför just vecka 22 inte står med i lagen, eftersom det skulle kunna förändras relativt snabbt och lagar kan ta lång tid att ändra i. Men det gör det ännu mer intressant angående vad min frågeställning i TS handlar om: varför just vecka 18? För vecka 18 står uttryckligen i abortlagen och att man därefter måste söka tillstånd.
  • Anonym (Intressant)

    Detta är ju en lag som bildades 1974 och som började gälla 1/1-1975. Då var inte barn livsdugliga i v22, de resurserna fanns inte för att rädda så små barn. I dagens läge är det en logisk förklaring till den gränsen, men troligtvis inte när lagen bildades. Så det finns ju inte någon direkt förklaring till just v22 (från början) lika lite som till v18.

    Jag tycker det är en väldigt intressant frågeställning och jag hade gärna velat veta svaret. Kan det ha med barnets storlek eller utveckling att göra? 1975 gjordes ju nog inte ultraljud rutinmässigt, men de kunde ju se att då var fostret välutvecklat. Framförallt på de barn som aborterades spontant eller medicinskt. Svårt att säga hur de tänkte på sjuttiotalet, i dagens läge vet man ju så mycket mer om fostrets utveckling och kan hitta alla möjliga förklaringar.

  • Träskvatten
    ppAnonym (Intressant) skrev 2017-02-17 19:12:40 följande:
    Detta är ju en lag som bildades 1974 och som började gälla 1/1-1975. Då var inte barn livsdugliga i v22, de resurserna fanns inte för att rädda så små barn. I dagens läge är det en logisk förklaring till den gränsen, men troligtvis inte när lagen bildades. Så det finns ju inte någon direkt förklaring till just v22 (från början) lika lite som till v18.

    Jag tycker det är en väldigt intressant frågeställning och jag hade gärna velat veta svaret. Kan det ha med barnets storlek eller utveckling att göra? 1975 gjordes ju nog inte ultraljud rutinmässigt, men de kunde ju se att då var fostret välutvecklat. Framförallt på de barn som aborterades spontant eller medicinskt. Svårt att säga hur de tänkte på sjuttiotalet, i dagens läge vet man ju så mycket mer om fostrets utveckling och kan hitta alla möjliga förklaringar.
    Jag brukar diskutera i aborttrådar och denna gräns diskutears alltid flitigt.

    Såhär är det om jag inte fattat allt om bakfoten:
    Man hade rätt bra kunskap även på 1970-talet om var gränserna gick för livsduglighet. Inte pga resurser utan på fostrets utveckling. Ska foster kunna överleva innan v18 måste det först uppfinnas en fungerande konstgjord livmoder.Då foster utvecklas på samma sätt idag som 1970 är gränserna fortfarande väl fungerande.

    Leta mer i någon av alla aborttrådar kommer du hitta mer och bättre info varför lagen fortfarande funkar idag.
  • Anonym (B)
    Anonym (Intressant) skrev 2017-02-17 19:12:40 följande:

    Detta är ju en lag som bildades 1974 och som började gälla 1/1-1975. Då var inte barn livsdugliga i v22, de resurserna fanns inte för att rädda så små barn. I dagens läge är det en logisk förklaring till den gränsen, men troligtvis inte när lagen bildades. Så det finns ju inte någon direkt förklaring till just v22 (från början) lika lite som till v18.

    Jag tycker det är en väldigt intressant frågeställning och jag hade gärna velat veta svaret. Kan det ha med barnets storlek eller utveckling att göra? 1975 gjordes ju nog inte ultraljud rutinmässigt, men de kunde ju se att då var fostret välutvecklat. Framförallt på de barn som aborterades spontant eller medicinskt. Svårt att säga hur de tänkte på sjuttiotalet, i dagens läge vet man ju så mycket mer om fostrets utveckling och kan hitta alla möjliga förklaringar.


    Men v.22 står inte med i lagen, utan de har skrivit som så att man får göra abort fram till v.18 och sedan söka tillstånd för abort fram tills dess att fostret anses livsdugligt. Så därför behövs det liksom ingen förklaring för v.22, de har medvetet inte skrivit det just pga att livsdugligheten är något som kan förändras i takt med medicinska framsteg. Men varför just v.18 är satt som gränsen för helt fri abort är jag fortfarande inte på det klara med.
  • Anonym (B)
    Träskvatten skrev 2017-02-17 20:00:39 följande:

    Jag brukar diskutera i aborttrådar och denna gräns diskutears alltid flitigt.

    Såhär är det om jag inte fattat allt om bakfoten:

    Man hade rätt bra kunskap även på 1970-talet om var gränserna gick för livsduglighet. Inte pga resurser utan på fostrets utveckling. Ska foster kunna överleva innan v18 måste det först uppfinnas en fungerande konstgjord livmoder.Då foster utvecklas på samma sätt idag som 1970 är gränserna fortfarande väl fungerande.

    Leta mer i någon av alla aborttrådar kommer du hitta mer och bättre info varför lagen fortfarande funkar idag.


    Även om de inte hade full koll på livdsduglighet så var det inte något problem, eftersom livsdugligheten aldrig definieras med en specifik vecka i lagen.

    Men detta med att man ändå hade en förståelse för vad som krävdes för att ett foster så tidigt som vecka 18 skulle kunna överleva utanför livmodern, kan det vara något sådant som ligger bakom just 18 veckors gränsen?
Svar på tråden Varför måste man söka tillstånd för abort efter v.18?