• Misseee

    Lvu

    Kan soc säga att man inte får åka utanför sitt egna län? Det är så att runt nyår åkte jag till Stockholm för att träffa en kompis, det slutade åt skogen då hon lämnade mig där helt ensam och tog mina saker & gav min telefon till någon mupp i Märsta.

    Fick dock tag på alla saker sen som tur var! Men, när jag kom hem var inte soc så glad på mig. Han tycker att jag inte tar ansvar och blablabla, det är inte direkt så att jag trodde detta skulle hända? Hur som helst, han sa att han inte vill att jag åker utanför mitt län. Kan soc göra så? Jag måste tillägga att jag har lvu. Jag är 18 år och bor i en egen lägenhet och soc hjälper mig ekonomiskt. Jag tycker det låter väldigt konstigt att dom får göra så här? Jag borde väl ändå få åka ifrån mitt egna län eller ska jag sitta i Dalarna och ruttna?? Tacksam för svar, för är trött på denna håla och behöver en semester

  • Svar på tråden Lvu
  • Anonym (C)

    Om du är lvu:ad så är du under tvångsvård och soc bestämmer hur den vården ska ordnas och var du ska vistas. Så ja, de kan bestämma det.

    Varför är du lvu:ad?

  • Anonym (Soc.)

    Ja om du har LVU så bestämmer vi var du får vara och göra.

  • Anonym (Hejhopp)

    Är du 18 år så är du myndig då ska soc inte lägga sig i mera väl.

  • Anonym (Hejhopp)

    Nä om hon e 18 är sär hon myndig och är enligt lagen vuxen. då ska inte soc lägga sig i mera är du myndig så är du vuxen försök ta reda på info via en advokat då du ju är 18 år.

  • Anonym (Hejhopp)

    Men hon e 18 och myndig då ska inte soc lägga sig i mera då tror jag soc gör fel.Ta å kontakta en advokat för mera hjälp vettja eller ring familjeenheten el va den kallas för. Heter nått med familj iaf.

  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Hejhopp) skrev 2017-02-24 06:36:20 följande:

    Nä om hon e 18 är sär hon myndig och är enligt lagen vuxen. då ska inte soc lägga sig i mera är du myndig så är du vuxen försök ta reda på info via en advokat då du ju är 18 år.


    Man kan vara lvuad till 21
  • Anonym (C)
    Anonym (Hejhopp) skrev 2017-02-24 06:36:20 följande:

    Nä om hon e 18 är sär hon myndig och är enligt lagen vuxen. då ska inte soc lägga sig i mera är du myndig så är du vuxen försök ta reda på info via en advokat då du ju är 18 år.


    Du har fel, man kan vara omhändertagen enligt LVU 3 paragraf upp till 21 år.
Svar på tråden Lvu