• Malva2015

    testa att äta mjölkfritt

    Någon som kan tipsa om vad man väljer ist för Bregott och mjölk om man ska utesluta mjölk / mjölkprotein ett tag?
    Läst att soyaprodukter inte är bra.

  • Svar på tråden testa att äta mjölkfritt
  • Kenya

    Har testat men det var så äckligt att jag började äta mjölkprodukter igen . Det värsta var nog mjölkfritt smör & margarin .. usch.. smakade typ kemiskt och väldigt lustig konsistens..

    Nä du får nog fråga någon som är duktig på att låtsas att de gillar mjölkfritt

  • Pastella

    Vi äter carlshamns mjölkfria smör, den lätta varianten är mycket fluffigare än den vanliga som är lite mer som margarin.

  • Pastella

    Istället för att dricka mjölk så deicker man vatten, juice eller något annat. Havremjölk ersätter mjölk jättebra i pannkakor etc men inte i drickglas!

  • nnnnnnnn

    Det beror ju helt och hållet på vad man behöver ersätta...

    Mjölk i glas - tyvärr, finns inget likvärdigt, vissa tycker att det är gott med andra drycker men mjölksmaken får du klara dej utan.

    Mjölk i kaffe - ersätt med iKaffe. Det smakar lite pappkartong, men funkar, särskilt om man skummar och pudrar med kardemumma eller kanel.

    Mjölk i pannkaka eller bakverk - ersätt med Icas solhavre Vanilj dvs vaniljhavremjölk. Gott!

    Mjölk i oboy - ersätt med iKaffe

    Kall creme fraische - Alpro naturell soygurth (soja) eller Oatley fraische

    Varm creme frasische tex i pastasås - iMat + redning till rätt konstistens

    Matlagningsgrädde - iMat

    Youghurt - oatley havregurth mango är godast eller alpro go passionsfrukt (soja)

    smör på mackan - becel lätt (ingen annan sort av becel är mjölkfri)

    Smör att steka i - Kockens val flytande eller olja eller milda mjölkfri eller milda culinesse flytande om man inte klarar sig med vanliga oljor som olivolja, rapsolja och liknande

    Smör i bakning - se stekning

    ost - kört om man vill äta gott

    glass - läs på sorbet, det är oftast godare än havrevarianterna. Åt en supersmarrig mango-sorbet i veckan, ingen mjölk i den...

    Smoothie - ersätt mjölk/youghurt med juice

  • Royalle

    Jag blandar cocosmjölk med soya chokladdryck. Mitt barn är känsligt, men reagerar inte på soyaprodukter. Jag vill dricka just för att det är berikat och jag vill inte få kalciumbrist.

  • Paradiselöver

    Hej! Jag kan verkligen tipsa om kokosolja att steka i, går även att ha på smörgåsen. Men jordnötssmör, chashewsmör, mandelsmör är supergott. Jag brukar ha mycket avocado på smörgås. Havreghurten tycker jag är god. Gillar även kokosdrycken eller mandeldryck att göra smoothies på.

    Lycka till ????????

  • legomum

    Finns jättemycket alternativa produkter på marknaden just nu speciellt när fler coh fler bli veganer.
    Vi dricker tex oatlys havremjölk, den passar oss bäst.

    Tror väldigt mycket handlar om inställning också, vill man ha liknande fungerar det mesta som alternativ men vill man ha lika då är det rätt kört.

  • halfbaked

    Äter Becel på smörgåsen, även när jag inte är mjölkfri.

    Bakar med Milda eller Carlshamn mjölkfria margarin.

    Dricker vatten el juice istället för mjölk.

    Gör supergoda pannkakor på Sojamjölk eller havremjölk.

    Gör mannagrynsgröt och såser på havremjölk Oatly.

    Istället för vispgrädde till desserter har jag sojagrädde Alpro (god!)

    Istället för grädde i maten har jag havregrädde iMat (ingen smakskillnad).

    Äter mörk choklad, icas märke eller garant är också mjölkfri tror jag.

    Fikar Gillekakor, Delicatobollar, mjölkfria mumsmums. Eller bakar en mjölkfri kladdkaka, chokladbollar eller vad som helst.

    Kom igen - bortsett från halvfabrikat är det inte svårt att vara mjölkfri. Finns ju substitut för allt. Varför är sojaprodukter inte bra? Vet att barn under 2 år som är mjölkallergiker ska undvika det dock men jag äter det (ammar en mjölkallergiker och varit mjölkallergisk själv upp i tonåren).

Svar på tråden testa att äta mjölkfritt