• royce

    Hjälp! När har jag ägglossning??

    Hej alla!
    Det här blir ett lite långt inlägg men jag sammanfattar mina frågor längst ner. ;)

    Jag och min man försöker bli gravida.
    Det jag behöver hjälp med är att reda ut lite frågor kring ägglossning då mina senaste cykler har fått mig att bli fundersam. 

    * Min cykel har senast gångerna varit 28-29 dagar (kan variera mellan 27-33 ibland.)


    * Enligt Clearblues digitala ÄL-test så har jag ÄL på CD18-19 (CD=cykeldag). I samband med detta hade jag senast inga ÄL-smärtor överhuvudtaget, varken dagarna innan eller efter.

    * Enligt tempen (FF, FertilityFriend) ska jag dock ha haft ÄL på CD 13. På CD13 fick jag en liten, liten blödning. Var lite blod på pappret, syntes bara lite röd-brunt. Några dagar innan, på CD 9, hade jag lite molande värk i ryggslutet. Tyckte det kändes som ÄL-värk men tänkte inte mer på det eftersom det enligt min fasta övertygelse var mer än en vecka kvar till ÄL.

    Jag har efter de senaste månadernas ÄL-testande börjat tro att våra problem med att bli gravida kanske ha att göra med att jag har ÄL så sent eftersom lutealfasen (dagarna mellan ÄL och BIM) blir för få. Varpå jag även börjat använda en progestronkräm för att öka våra chanser. Vi har även "sparat" oss till dagarna kring CD18 för att verkligen pricka in ÄL.

    MEN. Min stora fundering är nu - har vi tänkt helt fel?
    Jag kanske inte alls har ÄL på CD18 utan tidigare på CD13, vilket ger en jättebra lutealfas på ca 15 dagar.

    Mina FRÅGOR är alltså:
    1. När tror ni att jag har ÄL?
    2. Kan ÄL-smärtor inträffa flera dagar före ÄL?
    3. Kan ÄL-test visa positivt för sent?
    4. Kan man få blödningar vid ÄL?

    Jag blir enormt tacksam för alla svar!! <3

  • Svar på tråden Hjälp! När har jag ägglossning??
  • Jag är bara jag

    1. När tror ni att jag har ÄL?
    Äl-test brukar stämma, men kan ha fel. Har du andra symptom du kan tyda som äl? Flytningar eller annat?

    2. Kan ÄL-smärtor inträffa flera dagar före ÄL?
    Ja,det kan dom. Lika väl som under tiden eller efter.

    3. Kan ÄL-test visa positivt för sent?
    Ovanligt, men kan hända.. Vanligare band äldre kvinnor

    4. Kan man få blödningar vid ÄL?
    Ja, ovanligt, men kan hända.

  • royce
    Jag är bara jag skrev 2017-02-17 15:09:52 följande:

    1. När tror ni att jag har ÄL?
    Äl-test brukar stämma, men kan ha fel. Har du andra symptom du kan tyda som äl? Flytningar eller annat?

    2. Kan ÄL-smärtor inträffa flera dagar före ÄL?
    Ja,det kan dom. Lika väl som under tiden eller efter.

    3. Kan ÄL-test visa positivt för sent?
    Ovanligt, men kan hända.. Vanligare band äldre kvinnor

    4. Kan man få blödningar vid ÄL?
    Ja, ovanligt, men kan hända.


    Tack så mycket för svar!!
    1. Jag har aldrig tänkt desto mer på flytningarna eller när jag har olika...Bara märkt av att de varierar, ibland vattniga o ibland klistriga nästan. Hur ska flytningarna vara vid ÄL?

    3. Jag är 30, räknas man som äldre då? ;)
  • Milou3
    royce skrev 2017-02-17 15:32:07 följande:

    Tack så mycket för svar!!

    1. Jag har aldrig tänkt desto mer på flytningarna eller när jag har olika...Bara märkt av att de varierar, ibland vattniga o ibland klistriga nästan. Hur ska flytningarna vara vid ÄL?

    3. Jag är 30, räknas man som äldre då? ;)


    Har du känt på din tapp?

    Om den är högt upp ( så att du knappt når med fingret) och samtidigt är mjuk som läpparna är äl på g!

    Inget jag brukar göra men testade förra och förrförra cykeln mest för att kolla om det stämde och det gjorde det!

    Min cykel är på 28 dagar och jag har äl dag 10-13. Så om man har sex varannan dag från dag 8-15 så har man förhoppningsvis gjort vad man kunnat. Bästa vore ju iof att fortsätta ha sex varannan dag hela tiden men inte alltid tid, möjlighet eller ork finns :)
  • royce
    Milou3 skrev 2017-02-17 15:48:33 följande:
    Har du känt på din tapp?

    Om den är högt upp ( så att du knappt når med fingret) och samtidigt är mjuk som läpparna är äl på g!

    Inget jag brukar göra men testade förra och förrförra cykeln mest för att kolla om det stämde och det gjorde det!

    Min cykel är på 28 dagar och jag har äl dag 10-13. Så om man har sex varannan dag från dag 8-15 så har man förhoppningsvis gjort vad man kunnat. Bästa vore ju iof att fortsätta ha sex varannan dag hela tiden men inte alltid tid, möjlighet eller ork finns :)
    Ah spännande! :) Ska prova känna efter den här gången!

    Vi har faktiskt pratat om att ha sex nu varannan dag så fort mensen tar slut, men det blir ju lätt lite tvunget och inte alltid så kul när man har det schemalagt. För min egen del så känner jag att det kan jag väl stå ut med för att bli gravid men jobbigare för min man dock som måste prestera varje gång. :/
  • Milou3
    royce skrev 2017-02-17 15:56:21 följande:

    Ah spännande! :) Ska prova känna efter den här gången!

    Vi har faktiskt pratat om att ha sex nu varannan dag så fort mensen tar slut, men det blir ju lätt lite tvunget och inte alltid så kul när man har det schemalagt. För min egen del så känner jag att det kan jag väl stå ut med för att bli gravid men jobbigare för min man dock som måste prestera varje gång. :/


    Ja exakt, långt från alla killar fixar att ha sex under "press" vilket det på sätt och vis blir.

    Min sambo vet inte ens när jag har äl och inget jag berättar men han förstår nog då jag blir lite mer "på" vissa dagar under månaden :)
  • royce
    Milou3 skrev 2017-02-17 16:17:25 följande:
    Ja exakt, långt från alla killar fixar att ha sex under "press" vilket det på sätt och vis blir.

    Min sambo vet inte ens när jag har äl och inget jag berättar men han förstår nog då jag blir lite mer "på" vissa dagar under månaden :)
    Det kan ju vara smart att göra så :) men jag klarar inte av att hålla tyst! :D haha
  • Jag är bara jag

    Jag hade bara flytningar före och under äl i 4 dagar så jag kunde aldrig missa äl. Dagen efter var jag snustorr igen. Du räknas f.ö som ung-efter 40 är äldre. Glad

  • royce
    Jag är bara jag skrev 2017-02-17 17:48:10 följande:

    Jag hade bara flytningar före och under äl i 4 dagar så jag kunde aldrig missa äl. Dagen efter var jag snustorr igen. Du räknas f.ö som ung-efter 40 är äldre. Glad


    Okej, tack! :D
  • royce

    En liten uppdatering kring mitt forskande! Glad
    Kanske fler där ute som är i samma sits som jag?


    Jag är idag på CD 14, cykeln beräknas vara 29 dagar.


    ÄL-tester: Mycket svaga = Negativa
    Temp: Sjunkit från stadiga 36,41 till 36,10 = -0,31 grader
    Sekret: Trådigt (äggvitesekret? blir ca 4 cm trådar mellan fingrarna)
    Tappen: Mjuk och mer öppen än dagarna innan (det märks skillnad faktiskt!)


    Enligt alla test och undersökningar förutom ÄL-stickorna så verkar ju ÄL vara på ingång!


    Börjar tvivla på att ÄL-testen fungerar för mig?
    Eller så använder jag de på helt fel sätt? Använder RFSU:s stickor den här cykeln, och inte morgonurin utan alltid kring lunch när det hunnit gå 4 timmar.


    Natural Cycles har hela den senaste veckan beräknat att min ÄL ska inträffa imorgon på CD15 och det verkar ju stämma rätt bra!
    Tempen den här cykeln:
    CD 1-3: sjönk från 36,77 till 36,67
    CD 4: 35,88 
    CD 5: 36,17
    CD 6-12: varierade endast mellan 36,40-36,42
    CD 13: 36,31
    CD 14: 36,10

    To be continued! Skrattande

  • royce
    royce skrev 2017-03-02 15:56:11 följande:

    En liten uppdatering kring mitt forskande! Glad
    Kanske fler där ute som är i samma sits som jag?


    Jag är idag på CD 14, cykeln beräknas vara 29 dagar.


    ÄL-tester: Mycket svaga = Negativa
    Temp: Sjunkit från stadiga 36,41 till 36,10 = -0,31 grader
    Sekret: Trådigt (äggvitesekret? blir ca 4 cm trådar mellan fingrarna)
    Tappen: Mjuk och mer öppen än dagarna innan (det märks skillnad faktiskt!)


    Enligt alla test och undersökningar förutom ÄL-stickorna så verkar ju ÄL vara på ingång!


    Börjar tvivla på att ÄL-testen fungerar för mig?
    Eller så använder jag de på helt fel sätt? Använder RFSU:s stickor den här cykeln, och inte morgonurin utan alltid kring lunch när det hunnit gå 4 timmar.


    Natural Cycles har hela den senaste veckan beräknat att min ÄL ska inträffa imorgon på CD15 och det verkar ju stämma rätt bra!
    Tempen den här cykeln:
    CD 1-3: sjönk från 36,77 till 36,67
    CD 4: 35,88 
    CD 5: 36,17
    CD 6-12: varierade endast mellan 36,40-36,42
    CD 13: 36,31
    CD 14: 36,10

    To be continued! Skrattande


    Fortsättning:


    CD 15: 36,31
    CD 16: 36,47 
    CD 17: 36,54 (Äggviteflytningar på riktigt! Tappen högt upp, öppen)
    CD 18: 36,40 (Rätt lite flytningar, blandat lite vitt och klart. Tappen högt, möjligen lite hårdare men fortfarande öppen)


    ÄL har inte inträffat ännu, idag på CD18 var ÄL-testet nästintill positivt tidigare på dagen men ikväll lite svagare. Har också kraftiga ÄL-värkar idag, går inte att ta miste på! Måste också flika in att äggviteflytningarna inte gick att ta miste på!


    Tappen har sedan CD14 känts mjuk och öppen. Senaste dagarna har det dock känts som att den är högre upp och idag tror jag att den var lite hårdare än innan, men fortfarande öppen.


    Angående ÄL-testen så litar jag återigen på dom! :D Jämför jag min kurva med månaden innan så gör min temp en dipp, en liten höjning, en lite mindre dipp och sedan återigen en höjning då ÄL inträffar. Så nu väntar jag på en tempökning, spännande att se om det ter sig på samma sätt som förra gången. 

Svar på tråden Hjälp! När har jag ägglossning??