• Byrån

    Kan han använda min uppsats utan min tillåtelse?

    Hej!

    Jag har en fundering kring användandet av uppsatser på universitetsnivå. Jag har skrivit en uppsats på c-nivå som en person har tillfrågat mig att få skriva en artikel om, helt baserad på min uppsats. Jag har gått med på detta och tycker det var en väldigt roligt idé och det kändes även ganska smickrande att någon vill skriva en artikel om min uppsats för ett känt magasin. Det var personen ifråga som skrev artikeln, ordnade med foton mm. Men jag hade fortfarande min hand med i spelet och fick läsa texten och tycka till under arbetets gång. Jag ska också tillägga att jag fick inget betalt för detta, utan det här var något jag gjorde för att det var kul. Men nu vill personen ifråga använda min uppsats igen och göra en liknande artikel fast för en annan tidning. Jag kan nu känna att om hen ska använda min uppsats och min forskning till så många tillfällen så skulle ju jag vilja få ut något av det mer än "en rolig grej" eftersom jag själv lagt ner så mycket tid på den. Är det rimligt att jag ber om en ekonomiskersättning om hen vill skriva en till artikel? Om jag vill kan jag hindra personen från att använda min uppsats? Finns det några regler kring det? Det känns som om det ändå bara vore fritt fram för personen att använda sig av den även om jag skulle säga nej. Men är det någon som vet hur det ligger till?

  • Svar på tråden Kan han använda min uppsats utan min tillåtelse?
  • gahadas

    Nej det kan du inte. De får skriva om den utan att ens tillfråga dig så länge de håller sig till reglerna (citat osv).

Svar på tråden Kan han använda min uppsats utan min tillåtelse?