• Anonym (Fattigpensionär?)

    Vad får ni i allmän pension enligt orange kuvertet?

    Jag fick just mitt pensionsbesked och det känns inte som nån munter läsning.

    Jag kommer få 17500 kr i allmän pension i dagsläget. Känns verkligen inte mycket. Och dessutom ska det skattas på. Har 25 år till pension. Har även tjänstepension så jag kommer få mer än enbart detta men så är väl inte fallet för alla eller?

    Hur mycket får ni andra i allmän pension? Är ni nöjda? Hur långt har ni kvar till pension?

  • Svar på tråden Vad får ni i allmän pension enligt orange kuvertet?
  • Anonym (Anna sjuksköterska)

    Om jag går vid 65 får jag ca 20 000 plus tjänstepension på ca 5000 kr också.

    Har 15 år kvar t dess.

  • Anonym (17300)

    17300 om jag går vid 65, fast jag hopppas att jag kan jobba längre. Det känns lite med tanke på att jag har tjänat över taket i många år, men det är väl för att jag pluggade länge och de åren hade jag knappt någon inkomst alls. Tur att det kommer pensionspengar från fler håll, jag har inte loggat in och kollat hela prognosen ännu.

  • Anonym ekonom

    Utifrån din prognos skulle jag gissa att du tjänar 30+ tkr/mån och jag antar att du inte har börjar pensionsspara själv. Om du sparar 2000 kr/mån i en global aktiefond i 25 år kan du förvänta dig runt 1.400.000 kr vid pension. Det innebär att du kan ta ut ca 13000 kr netto (motsvarande ca 19000 kr brutto allmänpension). Antagligen är det mer än tillräckligt, så du kan nog fördela dem över 15-20 år. Så nu vet du hur du kan få en bra pension.

  • Anonym (Kille)

    17600 i allmän pension, om jag går vid 65. Och ca 14000 i tjänstepension. Det känns ok, men det gäller ju att man inte har för mycket ränteutgifter när man går i pension

  • Anonym (Pro)

    Jag har fem år kvar till 65. Får 19.100 kr i allmän pension. Tur jag tog tag i detta för länge sen. Får 30.200 i tjänstepension till 70 år. Sen 22.300 till 75 år sen 6000 kr.

  • Anonym (Anna sjuksköterska)
    Anonym (Kille) skrev 2017-02-18 09:31:09 följande:

    17600 i allmän pension, om jag går vid 65. Och ca 14000 i tjänstepension. Det känns ok, men det gäller ju att man inte har för mycket ränteutgifter när man går i pension


    Jäklar vilken bra tjänstepension. Får man fråga vad du tjänar ?
  • Anonym (Fattigpensionär?)
    Anonym ekonom skrev 2017-02-18 09:25:33 följande:

    Utifrån din prognos skulle jag gissa att du tjänar 30+ tkr/mån och jag antar att du inte har börjar pensionsspara själv. Om du sparar 2000 kr/mån i en global aktiefond i 25 år kan du förvänta dig runt 1.400.000 kr vid pension. Det innebär att du kan ta ut ca 13000 kr netto (motsvarande ca 19000 kr brutto allmänpension). Antagligen är det mer än tillräckligt, så du kan nog fördela dem över 15-20 år. Så nu vet du hur du kan få en bra pension.


    Tack för tipset. Jag sparar idag 1000 kr/mån och har även tjänstepension men helt ärligt så litar jag inte på nånting eftersom allt är prognoser. Dessutom kan jag tycka att det finns ett systemfel om man ska behöva se om sin egen situation i så hög grad. Ska alla verkligen behöva spara själva för att klara sig hyggligt när det är pensionsdags? Borde vi inte ha ett bättre pensionssystem än så?
  • Anonym ekonom
    Anonym (Fattigpensionär?) skrev 2017-02-18 09:45:19 följande:

    Tack för tipset. Jag sparar idag 1000 kr/mån och har även tjänstepension men helt ärligt så litar jag inte på nånting eftersom allt är prognoser. Dessutom kan jag tycka att det finns ett systemfel om man ska behöva se om sin egen situation i så hög grad. Ska alla verkligen behöva spara själva för att klara sig hyggligt när det är pensionsdags? Borde vi inte ha ett bättre pensionssystem än så?


    Staten och arbetsgivaren sätter tyvärr endast undan drygt en femtedel av din lön i pension, så jag förstår att det blir svårt för dem att kunna ge mer. Ett alternativ är att höja pensionsavsättningarna på bekostnad av individens lön, men jag tycker det är fel. Jag är liberal och tycker att man själv får sörja för sig själv till en viss del. För vissa personer nöjer sig med mindre pension om man får leva livet mer nör man är ung och andra tycker tvärtom :)
Svar på tråden Vad får ni i allmän pension enligt orange kuvertet?