• Anonym (Frågv­is)
    Äldre 19 Feb 16:53
    20554 visningar
    29 svar
    29
    20554

    Födelsemärken, är detta sant?

    Vissa av mina är mörkare mitt i, fortfarande bruna men lite mörkare mitt i.

    Min läkare sa att så länge de är runda, inte ändrar form eller blir såriga så är det ingen fara.

    Är det sant?

  • Svar på tråden Födelsemärken, är detta sant?
  • Äldre 19 Feb 19:17
    #1
    +2

    Din LÄKARE har sagt att det är så..en person som läst flera år på sin utbildning. Men du väljer att fråga på familjeliv?! Allvar!

  • Äldre 19 Feb 19:19
    #2

    bra

  • Anonym (Frågv­is) Trådstartaren
    Äldre 19 Feb 19:54
    #3
    +1

    Alltså jag ville bara dubbelkolla. Och ja, har hänt att läkare haft fel förr. Så jag ville dubbelkolla om det fanns någon som har lika eller hört likadant. Inte meningen att göra någon upprörd.

  • Äldre 19 Feb 19:59
    #4

    Finns massa info om detta på internet. Googla vet jag.

  • Äldre 19 Feb 21:41
    #5
    +1

    Antingen är detta en konspiration (för har hört detsamma från flera dermatologer) eller också är det helt enkelt sant.

  • Anonym (Frågv­is) Trådstartaren
    Äldre 19 Feb 22:10
    #6

    Okej. Tack för att ni svarar, men det är lite tråkigt att få svar som dessa. Jag ville diskutera detta med någon som hört lika eller har lika. Jag vet att man kan googla och ska lita på läkare, men jag ville höra det från flera.

  • Anonym (sasa)
    Äldre 19 Feb 22:17
    #7

    Jag tog bort mina med hjälp av ett hårstrå från hästsvans ( folkmedicin från Balkanländerna ).Du klipper ett hårstrå från en hästsvan ( nvänd sax , ryck inte ) och så knyter tu helt enkelt en knut runt födelsemärket och drar åt snabbt.Det blöder nästan inget och växer aldrig tillbak.Inga är heller blir det efteråt.

  • Äldre 19 Feb 22:45
    #8

    Eh. Det är en LÄKARE som sagt det. Ta det lugnt!
    Förövrigt så ska man vara försiktigt med det utstickande - inte det som smälter in. Som jag t.ex. jag har väldigt många födelsemärken, de flesta är ojämnt formade och ojämna i färgen - vilket normalt sett anses som en risksignal. Men eftersom att bokstavligen 99% av mina födelsemärken ser ut så, är det inte farligt för mig - tvärtom normalt. 
    - Sagt av min mamma, hudsjuksköterska med 25 års erfarenhet inom nyss nämnda.

  • Anonym (svårt­)
    Äldre 19 Feb 23:04
    #9
    Ooops skrev 2017-02-19 19:17:21 följande:
    Din LÄKARE har sagt att det är så..en person som läst flera år på sin utbildning. Men du väljer att fråga på familjeliv?! Allvar!
    Eh... en läkare har inte flera års erfarenhet av födelsemärken (såvida det inte är en hudläkare). I utbildningen ingår det någon enstaka dag med just detta. Vilket ofta är för flera år sedan när läkaren väl behöver bedöma ett märke. En vanlig läkare kan inte mer om detta än vad jag kan hitta på google.

  • Äldre 19 Feb 23:14
    #10

    Man ska ta bort födelsemärken om de är ojämna, typ att de inte har en rund kant utan att de har lite konstiga former. Det är också ett dåligt tecken om de har olika färger som tex brunt, vitt och svart. Men är de runda och är lite mörkare nånstans så är det nog inget att oroa sig för, men känner du dig orolig så kan du insistera att du vill ta bort det.

Svar på tråden Födelsemärken, är detta sant?