• Anonym (R)

    Svårt att få ihop ekonomin

    Hej.

    Som rubriken lyder har jag och min sambo svårt att få ihop det.

    Vi lyckas varje månad men det är liksom på "håret"

    Vi är inte slösaktiga, handlar inte mycket utöver mat. Kläder till barnen med inte mycket till oss själva. Typ ett par byxor till mig max en gång om året, sen köps det ju strumpor och trosor oftare.

    Vi äter sparsamt, lagar bra mat som inte är lyxig. Alltså ingen oxfilé, hummer, räkor osv. Dricker sällan. Ingen som röker eller så..

    Min sambo har ett lån kvar sen han lämnade sitt ex han skulle vara snäll så hon kunde behålla huset och det lider vi av. Ena bilen är avbetalning den andra inte, men ingen "dyr" men många bäckar små.. sen har vi huslån.

    Vi är två vuxna och fyra barn.

    Känns som bilarna går sönder jämt känns det som.. eller ja, vi pendlar mycket och byta bromsbelägg osv kostar på.. eller en vanlig service.

    Jag har funderat på att jobba extra men vill umgås med barnen. Som det är nu jobbar jag redan varannan helg och 12 timmar per pass.

    Tipps på hur vi kan få ihop det?!

    Vi vill så gärna kunna spara för att renovera rummen till barnen eller bara kunna åka på något med barnen i sommar?! Varje månad känns som en kamp.

  • Svar på tråden Svårt att få ihop ekonomin
  • Anonym (Häpp)

    Det är tufft när man lever på gränsen. Det finns några klassiska tips men det verkar som om ni provat alla.

    En sak är räntorna, se om ni kan lägga alla lån på ert nuvarande hus, ofta går huspriserna upp och man kan ta ett större bottenlån till lägre ränta. Då kan man baka in avbetalningen på bil och gamla lån.

    Andra tipset är tyvärr att båda jobbar heltid eller åtminstone 80%. Det gör en del för barnen men alla barn mår inte dåligt av att vara länge i förskolan, de får träffa kompisar, leka mycket och får pedagisk utveckling. Man får lägga mer tid på helgerna istället.

    Finns det nån chans att fixa till det med det gamla huset och lånen. Är exets hus formellt hennes? Finns det kontrakt och avtal ? Det är riktigt tufft att gå tillbaka och riva i gamla sår men varför skall ni lida om han var för snäll ?

  • LFF

    Det är svårt att ge ett råd om hur ni ska göra när man inte har något grepp om vare sig inkomster eller utgifter men:

    *Gör en budget där ni ser alla fasta kostnader och intäkter över året så ni ser när det kommer bättre månader (där ni kan spara mer) och sämre månader.

    *Skriv upp alla inköp ni gör för att se om det försvinner pengar utan att man tänker på det i form av småköp.

    *Se över räntor på lånen, se om de går att förhandla ner

    *Gör veckobudget för matinköp

    *Lägg in ett litet sparande, om än bara 100kr på autogiro så ni inte "ser" de pengarna och därmed inte räknar med dem.

  • Anonym (R)

    Tack för tippset, ska kolla om det går att lägga om lånen, tror dock inte det gick då är vi köpte huset.

    Ja, exets hus här hennes.

    Vi jobbar heltid bägge två. Får ut runt 20 varje månad, bägge två.. ibland 23 och ibland 18 för mig, då jag får ob. Man vet liksom inte. Räkningar, lån och så är ju mycket.. vi ska vara glada om vi har 5 tusen till mat.. Men förra månaden va det bara 2 tusen kvar.. vi fick ta sparpengar, (ja.. jag har nog 500 kvar på det kontot nu)

    Sen fick vi pressent som va pengar av hans föräldrar. Lönen som kommer nu är på 18.. och min sambos 21..

    Får ta och skriva upp allt, allt allt. Och se vad som går ut.

  • Anonym (?)

    Är det nödvändigt med 2 bilar? Det blir mycket pengar. Kanske en av er kan åka kollektivt, åtminstone under en period då ni kan ställa av bilen?

  • Carambolan

    Kan någon av er byta till ett jobb som inte kräver lika mycket pendling? Om bilarna både kostar i avbetalning, drift och reparationer så känns det som ett möjligt första hål att täppa.

  • Anonym (R)

    Vi bor i glesbygden så något annat alternativ än bil finns tyvärr inte för någon utav oss. Jag har långt att åka.. och går redan nu upp vid 04.30 för att hinna till jobbet. Närmare jobb är svårt att få.. då jag blivit satt på en högre tjänst nu och det finns inte närmare.. och ner i lön vill jag inte gå.

  • Anonym (Häpp)

    Fan vad ni kämpar, jag tycker ni gör allt ni kan för att få till det. Mycket svårt att ge er råd när ni tänkt på allt och sliter varje vecka med att få ihop det.

    Växte själv upp i ett hem där vi fick låna nån hundralapp av mormor för att få ihop det på slutet av månaden. Det blev inga skolresor, inga nya kläder och inga roliga grejer. På nåt sett så lyckades mina föräldrar fixa till det så vi hade det bra och vi barn fick massor av stöd. Från och med gymnasiet fick vi ingen månadspeng eller studiebidrag, det gick till matkassan, jag fick jobba för att få ihop till fika, bio eller annat. Mina föräldrar fick inte ordning på sin ekonomi förrän brorsan och jag flyttade hemifrån och sen kunde de åka på semester och annat.

    Kansker ingen tröst men ....

  • Anonym (märkligt)

    Ni får ut ca 40 000 kr efter skatt? Även om ni har fyra barn borde ni klara er strålande!
    Sätt upp en kostnadslista vad ni har för utgifter. Kör ut ett halvårs kontoutdrag från era konton. Gå igenom post för post. Det är en del arbete, men där ser ni exakt vilka utgifter ni har och vad ni ev. kan spara in på. Är bilarna kostsamma så kanske det skulle löna sig att byta bilar. Ex.vis.

  • Anonym (märkligt)

    Det kanske skulle löna sig för er att leasa era bilar dessutom. Då har ni koll på kostnaderna. Men se igenom avtalen ordentligt så ni vet vad som ingår.

  • Jesper f

    Jag skulle svara det klassiska, det är inte dom stora inkomsterna... Det går oftast att spara lite till, om man gör en översyn. Har ni kollat El avtal? telefon avtal? Kan ni säga upp abbonemang och bara köra på kontantkort? Hemförsäkringar, bilförsäkringar? Handla billigare alternativ på maten? Kanske lägga om er kosthållning till billigare alternativ? Gör ni matlista? Vecko handla osv osv. Sitter man knappt till gäller det att karva ALLT, och då menar jag ALLT. En sparad krona är vunnen krona.

Svar på tråden Svårt att få ihop ekonomin