• Erixon

    Vad ska jag göra hjälp mig !

    Hej! Jag har en hund på 8år men jag har ett stort problem, han kissar inne hela tiden både i soffor samt gardiner eller på saker som står på golvet tex dotterns leksaker påsar etc. Har blivit efter att jag fick barn för 3.5år sedan, men jag känner att jag klarar inte av det längre. Han går med kisskydd men kissar även i det. Jag är hemma sjukskriven för utmattning och detta ställer till det ytligare för mig över hans beteende. Jag har rådfråga veterinär om kastrering men dom tror inte det hjälper då det verkar vara ett dumt beteende bara.

    Jag har gått i olika tankar, ska jag testa kastrering ändå? Eller ska jag hålla ut fast jag mår dåligt över situationen? Ska jag göra det svåra valet att avliva honom? Eller ska jag leta ett nytt hem utan barn och får vara ensam hund, som kanske kan få bort hans dumma beteende? Hjälp mig jag tycker det är så sjukt jobbigt ! ????

    Snälla inga dumma påhopp jag tycker det är nog jobbigt

  • Svar på tråden Vad ska jag göra hjälp mig !
  • soppnock

    Låter konstigt, ni har varit hoss vetrinären och han hittade inget fel? det är INTE nartuligt för en hund att göra sina behov där dom bor, vargar gör det inte dom trännar till och med valparna I ett tidigt stadium och bär dom från hålan så dom kan göra sina behov på annat hall.Låter jätte konstigt, har nån varit elak mot hunden? hur är han I övrigt? vart kommer den ifrån

    Sen får du ursäkta om jag sager det men avlining är vidrigt man dödar inte ett djur för den har problem man hjälper djuret, dom enda djur man bör avliva är människor för det är ett riktigt vidrigt och ont djur

  • Erixon

    Nej jag har haft honom sedan han föddes, aldrig någon som har vart elak mot honom. Men efter att jag fick min dotter så började detta beteende och jag vet ej varför. Vi är ute ca 1 gång i timmen men om jag går in 10sec senare än honom innan jag lagt på honom skyddet så skyndar han sig och hoppar upp i soffa eller kissa på gardinerna ! Känns som en kraftig protest ????

  • soppnock
    Erixon skrev 2017-02-21 15:44:30 följande:

    Nej jag har haft honom sedan han föddes, aldrig någon som har vart elak mot honom. Men efter att jag fick min dotter så började detta beteende och jag vet ej varför. Vi är ute ca 1 gång i timmen men om jag går in 10sec senare än honom innan jag lagt på honom skyddet så skyndar han sig och hoppar upp i soffa eller kissa på gardinerna ! Känns som en kraftig protest ????


    Nej nej ,alltså en hund har inte såna tankebanor ,för den finns det inget förnedrande med kissskyddet de kanske sitter lite obekävmt men that's it, hur är hans kroppsspråk när han kisser? Så jäkla svårt att ge dig råd när jag inte ser hunden ,och du är SÄKER på att ingen har varit dum mot han för jag tycker jag hör en traumtiserad hund här,Fyar du han eller berömmer han när han gör sinma behov innomhus? Och om ja hur fyar du eller berömer han?
  • soppnock
    Erixon skrev 2017-02-21 15:44:30 följande:

    Nej jag har haft honom sedan han föddes, aldrig någon som har vart elak mot honom. Men efter att jag fick min dotter så började detta beteende och jag vet ej varför. Vi är ute ca 1 gång i timmen men om jag går in 10sec senare än honom innan jag lagt på honom skyddet så skyndar han sig och hoppar upp i soffa eller kissa på gardinerna ! Känns som en kraftig protest ????


    Barnet ska inte häller vara ett problem,fullständigt nartuligt med fler valpar I en vargflock,hur är han mot ditt barn? och hur är han mot andra? hoppar han? skäller han mycket? är skallet högt elelr bjäbigt?
  • Erixon

    Han är väldigt vaktig. Nej ingen har någonsin vart elak, hände dock en tramatisk upplevelse för honom ca 1år innan beteendet började, var hemma hos mina föräldrar och dom var barnvakt åt min systers barn som släppte ut honom och hans mamma som jag ägde och hans mor blev påkörd av en bil och omkom, och han var med i hela händelsen. Efter det var han sjukt deprimerad låg bara på hallmattan och matvägrade och fick han knappt att gå ut. Så några månader senare köpte jag en ny kompis till honom. Och då blev han bättre igen. Kan hans beteende ha med det att göra ? Fast beteendet började senare.

  • soppnock

    Nej och nej,flockmedlemar tillkommer och försvinner inget onarturligt med det

    Hur är han med sin nya flockmedlem,och vad är det för raser?

    Sen igen detta är en väldigt viktig fråga jag måste ha svar på för att kunna hjälpa dig ,vad gör DU när han kissar innomhus?

  • Erixon

    Han är en blandning mellan shih tzu/york/chihuahua

    Så han är liten. Dock alltid haft väldigt svårt att få upp honom i vikt, brukar ge honom voom köttbullar för vikten, vi brukar vara ute ca 6-10ggr /dag mellan 10-30min/gång beroende på väder. Han vill dock in fort för han är rätt frysen av sig.

  • Erixon

    Från början tyckte jag att olyckor kan hända men när det hände oftare så är det klart att jag fyar, brukar höja rösten och peka på hans kiss och säga Dazty vad har du gjort ! Då kutar han ryggen och gömmer sig. Nu vet han när han gjort fel så jag brukar inte hinna se kisset innan han visar att han gjort inne för han är snabb och gömma sig då????

  • Dexter dot com
    Erixon skrev 2017-02-21 22:51:46 följande:

    Han är en blandning mellan shih tzu/york/chihuahua

    Så han är liten. Dock alltid haft väldigt svårt att få upp honom i vikt, brukar ge honom voom köttbullar för vikten, vi brukar vara ute ca 6-10ggr /dag mellan 10-30min/gång beroende på väder. Han vill dock in fort för han är rätt frysen av sig.


    Erixon skrev 2017-02-21 23:01:04 följande:

    Från början tyckte jag att olyckor kan hända men när det hände oftare så är det klart att jag fyar, brukar höja rösten och peka på hans kiss och säga Dazty vad har du gjort ! Då kutar han ryggen och gömmer sig. Nu vet han när han gjort fel så jag brukar inte hinna se kisset innan han visar att han gjort inne för han är snabb och gömma sig då????


    Har du testat att låta hunden använda huvudet genom problemlösningar, spår, nosework mm? Mental aktivering är avstressande och nödvändigt för dom flesta hundar för att vara balanserade och harmoniska.
    Att skälla på hunden förvärrar bara det hela och att hunden nu gömmer sig är ju ett tydligt tecken på att den tappat tilliten och inte riktigt litar på dig. Hunden har ju inte gjort något fel och stressen/oron över att han inte riktigt kan lita på dig kan naturligtvis förvärrat innekissandet.

    Är hunden ordentligt undersökt av veterinär/fysioterapeut? Om du varit till vet, vad för undersökningar/prover blev gjorda?

  • BlackStar

    Du ska absolut inte avliva hunden !


    Du behöver inte svara på detta; men kanske du slarvar med att rasta hunden då du redan lider utav utmattning? Reflektera över detta för dig själv vore nog bäst så länge du är ärlig gentemot hunden!


    Kanske du är lättirriterad eller på dåligt humör ofta kan göra att den känner sig stressad.


    Orkar du inte ta hand om hunden så sälj den till någon som vill ha den.. eller ge bort den.


    Andra tankar är..


    att du säger att detta har börjat sen ni fick en dotter och dessutom har hunden faktiskt redan förlorat någon.


    Det säger mig att den kanske markerar GROVT och värnar om din dotter.


    Dock är din dotter liten och det är en Han hund, så att kastrera den vore nog det säkraste både för din dotter och hunden ! ! !


    Jag är emot kastrering då jag inte tycker att människan ska lägga sina äckliga fingrar i naturliga grejer men när barn är inblandat så får man nog tänka om !


     


    Jag hoppas att det löser sig TS önskar er alla lycka till !

  • Flisan79

    Min tik kissade inne ett tag när hon precis blivit "rumsren" (är man ju visserligen inte riktigt då men dock) Visste att det var meningslöst att banna när det väl var gjort då hundar inte kopplar i efterhand. Lyckades ta henne på bar gärning en gång och röt till ordentligt och lyfte upp henne innan hon var klar och bar ut henne. Då fattade hon direkt. Givetvis fick hon massa beröm när hon sen kissade ute.
    Har du någonsin lyckats ta hunden på bar gärning?

Svar på tråden Vad ska jag göra hjälp mig !