• Fayleh

    Kan de ändra sig?

    Min lill* fis i magen har lagt sig på fel hål, dvs med rumpan ner, nu i vecka 36. Blev erbjuden vändningsförsök, men det har jag inte velat gå igenom, dels för att det innebär vissa risker i sig men även för att när jag väl landat i att det kan bli planerat snitt pga sätesbjudning så kändes det så vansinnigt bra? Har två barn sedan innan, födda "den vanliga vägen", en gräslig och en ok förlossning, men jag känner nu att ett kejsarsnitt vore så otroligt skönt!

    Nu är min fråga - OM man kommer in till den planerade snittiden och bebisen helt plötsligt vänt sig senaste veckan - avbryts då operationen??? Låg och hade ångest hela natten i natt för att det skulle kunna bli så... Någon som vet?

  • Svar på tråden Kan de ändra sig?
  • viseversa

    Ja om bebisen vänder sig igen och lägger sig med huvudet neråt kommer antagligen snittet ställas in. Det är inget man gör om man inte måste.

  • Cecese

    Jag hade planerat snitt inbokat med andra barnet eftersom hon låg tvärs eller i säte. Runt 10 dagar före snittet (13 dagar före bf) vände hon sig med huvudet ner och då avbokades allt. Ja, de bokade in snittet bara 3 dagar före bf eftersom det var runt jul och de snittar bara vissa dagar så snittet bokades in på nyårsafton.

  • Fayleh

    Men hur är det om den vänder sig precis till dagen för snittet då? Det är nu 9 dagar kvar och den ligger kvar på "fel håll" så än så länge är det ju lugnt, men om man kommer upp samma morgon som snittet och allt är iordning så kan de väl inte gärna ställa in, vore ju fruktansvärt opsykologiskt liksom?

  • Cecese
    Fayleh skrev 2017-03-07 08:36:14 följande:

    Men hur är det om den vänder sig precis till dagen för snittet då? Det är nu 9 dagar kvar och den ligger kvar på "fel håll" så än så länge är det ju lugnt, men om man kommer upp samma morgon som snittet och allt är iordning så kan de väl inte gärna ställa in, vore ju fruktansvärt opsykologiskt liksom?


    Om snittet bara är inbokat pga att bebisen ligger fel kan det ställas in om bebisen lägger sig rätt även om det sker dagen före snittet.
  • Cecese

    Där jag bor kan snittet också ställas in eller skjutas upp om det kommer akuta saker mellan. Händer inte ofta men risken finns.

  • Belair79

    Vi kontrollerar alltid med yttre palpation/ultraljud innan operation så barnet ligger kvar i säte. Har den vänt sig och ligger i huvudbjudning ställs operationen in.

Svar på tråden Kan de ändra sig?