• milla2017

    Nån med erfarenhet av sängvätning hos barn?

    Hej,

    Tycker ni detta bör utredas av läkare? Har pratat med BVC och de anser ej att man ska gå vidare i dagsläget.

    Snart 5 årig flicka som varit torr sen 2 år, nattetid 2,5 år. Inga olyckor efter blöjan borta. Hon har börjat kissa i sängen om nätterna sedan ett halvår tlllbaka. Kissar aldrig ner sig dagtid. Vi har kollat UVI och socker hos VC. En vecka kan hon vara torr sen näst vecka kan hon kissa ner sängen varje natt. Givetvis har vi plastad frotte, hon vill ej ha blöja vilket är helt ok. Vi gör inget stor sak av det men ändå påfrestande för henne. Tar upp henne att kissa innan vi lägger oss men ofta gör det ingen skillnad. Dricker inte enormt mkt om kvällarna heller. Fick en lillasyster för 1 år sen, nån trodde det kunde vara en psykisk reaktion men hon har inte påverkats negativt av detta vad vi kan se eller uppleva, snarare tvärtom.

    BVC säger att hon helt enkelt inte är torr ännu men hur kan detta plötsligt bara komma? Ska jag gå vidare till läkare iaf? Finns det något sjukdomstillstånd som jag missar? Eller ska vi bara vara coola och tvätta på typ..

    Tacksam för alla erfarenheter kring detta!

  • Svar på tråden Nån med erfarenhet av sängvätning hos barn?
  • Lena

    Du ska söka vård eftersom hon var torr så länge innan dess. Det står tydligt på 1177.

  • milla2017

    Ja, och jag har sökt på VC som sagt som testat för UVI och Socker men mer vill de inte göra. Inte heller BVC sköterska ansåg att läkare skulle kopplas in. Men jag litar inte alltid på vården och vill veta andras erfarenheter.

  • cosinus

    Det är väl just UVI och socker man brukar vilka kolla så det har de ju redan uteslutit.

    Jag skulle satsa mina pengar på förstoppning.

    Min ena var sängvätare till 9 års ålder där vi till slut fick hjälp av larm men han har även behövt en lång behandling med movicol för att få bukt med förstoppning som gör att tarmen blir förstorad och irriterar urinblåsan. Så fort vi slarvade med movicol några dagar kom sängvätningen tillbaka och det har varit hans enda symtom.

    Det är ju inte helt ovanligt att lite större dagisbarn drar sig för att bajsa på dagis och då hamnar man lätt i en ond spiral där vissa veckor kan vara helt ok och andra får man olyckor.

  • Näng

    Distriktssköterska här. Jag tänker i flera olika banor och hade bokat in er hos en distriktsläkare eller barnspec.mottagning. Många frågor hade jag också ställt.

  • milla2017
    Näng skrev 2017-02-22 22:45:46 följande:

    Distriktssköterska här. Jag tänker i flera olika banor och hade bokat in er hos en distriktsläkare eller barnspec.mottagning. Många frågor hade jag också ställt.


    Intressant, vill du utveckla lite? Lite tips på vad jag själv ska ha i åtanke? Jag har bokat privatläkare och ska dit den 28/2. Tacksam för svar!
  • milla2017
    cosinus skrev 2017-02-22 22:14:15 följande:

    Det är väl just UVI och socker man brukar vilka kolla så det har de ju redan uteslutit.

    Jag skulle satsa mina pengar på förstoppning.

    Min ena var sängvätare till 9 års ålder där vi till slut fick hjälp av larm men han har även behövt en lång behandling med movicol för att få bukt med förstoppning som gör att tarmen blir förstorad och irriterar urinblåsan. Så fort vi slarvade med movicol några dagar kom sängvätningen tillbaka och det har varit hans enda symtom.

    Det är ju inte helt ovanligt att lite större dagisbarn drar sig för att bajsa på dagis och då hamnar man lätt i en ond spiral där vissa veckor kan vara helt ok och andra får man olyckor.


    Tack, faktum är att hon gått på Movicol som yngre men nu sköter sig magen perfekt. Om det inte är en förstoppning högre upp vill säga men hon klagar inte på magont eller har problem med aptiten.
  • cosinus

    Min son hade verkligen inga andra symtom än kissandet på förstoppning. Inget magont, ingen dålig aptit, inte hård i magen, ingenting...

    Eftersom hon haft problem tidigare och slutat med movicol känns den teorin ännu troligare.

  • milla2017
    cosinus skrev 2017-02-23 19:57:38 följande:

    Min son hade verkligen inga andra symtom än kissandet på förstoppning. Inget magont, ingen dålig aptit, inte hård i magen, ingenting...

    Eftersom hon haft problem tidigare och slutat med movicol känns den teorin ännu troligare.


    Ok, det var ju en intressant aspekt! Jag förutsatte att förstoppning innebar någon typ av symptom men då kan det ju vara en teori. Jag kanske ska ge henne laktulos några dagar för att se om magen behöver hjälp.. Tänk om det skulle lösa problemet!
  • Ingatårar

    Jag har erfarenheter om sängvätande barn! Har ett barn som gör det själv. Har ni inte fått göra ett ultraljud på blåsan? För oftast varför sängvätning sker är att barnet samlar på sig en viss del urin som sedan kommer på natten. Det finns även också en körtel bakom näsan som kan vara förstorad som kan vara orsaken till detta. Jag har fått kisslakan och gjort ultraljud, fått kolla körteln bakom näsan och fått medicin utskrivet till detta barn.

    Har ni sängvätning sedan tidigare i familjen?

  • run33
    Även vi har en grabb som kissade i sängen. Efter många och långa samtal med läkare och tillhörande utredningar såsom Movikol samt ultraljudsundersökning av njurar så har vi hittat en lösning. 
    Vi tog bort sötsaker och snabba kolhydrater i hans diet och då slutade han att kissa på sig. Förklaringen är att en sötare kost minskar utsöndring av antidiuretiskt hormon. Inte helt enkelt att ta bort all vanlig pasta, ris och potatis, och så får man leta upp alternativa produkter såsom pasta som är baserat på bönor mm. Men som sagt det fungerade för oss.
Svar på tråden Nån med erfarenhet av sängvätning hos barn?