• Anonym (H)

    Lämna 7-åring ensam hemma.

    Hej!

    Jag undrar hur ni ställer er till att lämna en 7-åring hemma själv under en arbetsdag? Föräldern är borta mellan 6-16 ungefär, kan kanske sluta tidigare om det är lugnt.

    Barnet har en granne som kollar till hur barnet har det ibland och barnet har en mobiltelefon att ringa med om det vore något speciellt.

    Vad säger ni?

  • Svar på tråden Lämna 7-åring ensam hemma.
  • Anonym (nej)

    Jag hade inte gjort det. Barnet är alldeles för litet för en så lång dag. Nån timme kanske man kan lämna barnet själv, om det är tryggt med det. Men inte en hel dag. Bättre då att barnet är hos grannen och vise versa.

  • Anonym (Nej.)

    Jag hade aldrig gjort det. Min tjej som fyller 7 har precis fått börja va hemma själv om jag skyndar upp till affären tex. Ca 10-15 min. En hel dag låter mycket.

  • Stårschan

    Det låter som vardagen i Nils Karlsson Pyssling.

    Är det en engångsföreteelse eller något återkommande? Hur är 7-åringen och vad har hon för inställning till detta?

  • Stårschan

    Om det är en arbetsdag så är det väl dessutom skoldag, med tider som ska passas mm. Jag hade nog inte ens tänkt tanken med mina sjusovare till barn.

  • Anonym (C)
    Stårschan skrev 2017-02-22 10:31:47 följande:

    Om det är en arbetsdag så är det väl dessutom skoldag, med tider som ska passas mm. Jag hade nog inte ens tänkt tanken med mina sjusovare till barn.


    Nu jobbar ju folk även på helgen så det behöver inte alls vara en skoldag. Sen har ju barn även lov, studiedagar etc...
  • modsey

    Nej det skulle jag inte. Max någon timme i den åldern.

  • Anonym (C)

    Jag skulle inte ens lämna min 8,5-åring en hel dag. Han får vara ensam hemma drygt ett par timmar medan jag handlar eller går på föreläsning.

  • Anonym (H)
    Stårschan skrev 2017-02-22 10:31:47 följande:

    Om det är en arbetsdag så är det väl dessutom skoldag, med tider som ska passas mm. Jag hade nog inte ens tänkt tanken med mina sjusovare till barn.


    Det blir första gången barnet är ensam hemma och det är sportlov.

    Barnet säger väl inte så mycket om det direkt.
  • Anonym (Kille)
    Anonym (H) skrev 2017-02-22 10:38:34 följande:

    Det blir första gången barnet är ensam hemma och det är sportlov.

    Barnet säger väl inte så mycket om det direkt.


    Tror inte barnet riktigt förstår heller hur det känns att vara hemma ensam så länge.

    Jag har barn 6 o 8 år. Lämnar väl dem typ en kvart eller så, kanske skulle funka nån h eller så. Men inte en hel arbetsdag.

    Hur tänker du kring mat och sådant?
  • Fru Ve

    Inte en 7-åring en hel dag. Om man inte har fritidsplats i vanliga fall finns ofta möjlighet att söka s.k. "lovplats" där barnet får vara på fritids på lov. Annars kanske barnet har någon klasskompis vars förälder är hemma den här dagen så barnet kunde vara där? Min son går i åk 3 och han kan vara ensam enstaka dagar, men då brukar jag be mormor/morfar att hämta honom vid 11-tiden på förmiddagen och så får han vara hos dem några timmar om han vill (ofta vill han bara äta lunch där och sen åka hem igen då han tycker de är gamla och lite "tråkiga" Glad). Men det känns för tidigt för en 7-åring. Jag tycker max ett par timmar i den åldern.

Svar på tråden Lämna 7-åring ensam hemma.