• Anonym (Carro)

    Varför är det så svårt att låta människor vara osociala?

    Jag trivs att vara ensam, jag avskyr att bli störd hemma, jag vägrar öppna dörren för oanmälda besökare för jag trivs utan sällskap. Hur svårt ska det vara att acceptera det här?

    Hela samhället går ut på att vara social, hela tiden, med alla, alltid. Om jag inte vill träffa människor så är det klassat som onormalt. Jag vill inget hellre än att flytta långt som fan ut i vildmarken, minst tre mil till närmaste granne, men har tyvärr inget möjlighet till det i dagsläget. Jag avskyr att bo i lägenhet, alla dessa människor överallt, det tar all min energi. 


    Och folk i omgivningen som tar " jag har inget planerat i helgen" som en inbjudan att hälsa på, släpa ut mig på diverse olika sociala tillställningar, för deras uppfattning är att jag har ju tråkigt eftersom jag inte har något att göra. Ingen reflektion alls över att jag är nöjd med att göra absolut ingenting, alldeles för mig själv, hemma, ensam. Och trots flertalet förklaringar så verkar det inte gå in alls.


    Är det här vanligt, att inte acceptera att en del vill vara för sig själva och faktist mår bra av det?

  • Svar på tråden Varför är det så svårt att låta människor vara osociala?
  • Anonym (---)

    Vi är ju alla olika. Själv respekterar jag fullt ut om folk vill vara för sig själva. Men säger man inte något så kanske andra tror att man vantrivs med situationen, att man är ledsen för att man är själv en helg helg osv osv. Så du får nog ta och öppna lite på förlåten. OM du skulle få en inbjudan så säg du inte alls känner för att träffa folk utan vill ta det lugnt hemma. SÅNT respekterar folk!

  • Anonym (Carro)
    Anonym (---) skrev 2017-02-22 13:21:45 följande:

    Vi är ju alla olika. Själv respekterar jag fullt ut om folk vill vara för sig själva. Men säger man inte något så kanske andra tror att man vantrivs med situationen, att man är ledsen för att man är själv en helg helg osv osv. Så du får nog ta och öppna lite på förlåten. OM du skulle få en inbjudan så säg du inte alls känner för att träffa folk utan vill ta det lugnt hemma. SÅNT respekterar folk!


    Tyvärr inte alltid. Det verkar helt enkelt som om dom inte förstår, jag har sagt till men det örat lyssnar de inte på alls. 
  • Anonym (Pepp)
    Anonym (Carro) skrev 2017-02-22 13:15:21 följande:

    Jag trivs att vara ensam, jag avskyr att bli störd hemma, jag vägrar öppna dörren för oanmälda besökare för jag trivs utan sällskap. Hur svårt ska det vara att acceptera det här?

    Hela samhället går ut på att vara social, hela tiden, med alla, alltid. Om jag inte vill träffa människor så är det klassat som onormalt. Jag vill inget hellre än att flytta långt som fan ut i vildmarken, minst tre mil till närmaste granne, men har tyvärr inget möjlighet till det i dagsläget. Jag avskyr att bo i lägenhet, alla dessa människor överallt, det tar all min energi. 


    Och folk i omgivningen som tar " jag har inget planerat i helgen" som en inbjudan att hälsa på, släpa ut mig på diverse olika sociala tillställningar, för deras uppfattning är att jag har ju tråkigt eftersom jag inte har något att göra. Ingen reflektion alls över att jag är nöjd med att göra absolut ingenting, alldeles för mig själv, hemma, ensam. Och trots flertalet förklaringar så verkar det inte gå in alls.


    Är det här vanligt, att inte acceptera att en del vill vara för sig själva och faktist mår bra av det?


    Du är med andra ord introvert, precis som jag och mellan 1/3 och 2/4 av befolkningen. Så skönt att vara själv! Att ägna sig åt en hobby, läsa, kolla film, eller vad man nu gillar. Jag avskyr oväntade besök. Det känns som ett jobb. Jag gillar inte heller stora fester.

    Tyvärr är det extroverta drag som premieras i dagens samhälle, men så har det inte alltid varit och det kanske inte heller kommer att vara så för alltid.


  • Anonym (Pepp)
    Anonym (Carro) skrev 2017-02-22 13:29:34 följande:
    Tyvärr inte alltid. Det verkar helt enkelt som om dom inte förstår, jag har sagt till men det örat lyssnar de inte på alls. 
    Jag har haft samma erfarenhet tidigare. Nu efteråt har jag förstått att dessa är extroverta och aldrig skulle stå ut med att vara själva en hel helg och därför tror att alla andra är likadana.
  • Anonym (märkligt)

    Jag är mest förvånad över att du öht HAR vänner som släpar ut dig eller kommer och knackar på.

  • Anonym (Carro)
    Anonym (märkligt) skrev 2017-02-22 16:38:39 följande:

    Jag är mest förvånad över att du öht HAR vänner som släpar ut dig eller kommer och knackar på.


    Varför skulle det vara märkligt? 
  • Aniiee

    I feel you, TS.


    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • elyse

    Av ren nyfikenhet, hur och när umgås du med dina vänner, TS?

  • Anonym (Carro)
    elyse skrev 2017-02-22 21:49:18 följande:

    Av ren nyfikenhet, hur och när umgås du med dina vänner, TS?


    När jag känner att jag har lust, orkar och vill. Annars finns det väl ingen anledning, eller? Hur vi umgås, oftast utövande något gemensamt intresse. Jag går aldrig på krogen, kanske ska tilläggas, vill jag umgås med vänner så vill jag inte göra det där jag måste skrika och trängas för att göra det. Kollar på film, vandrar i fjällen, utvalda resor, fiskar, går på teater, jag tycker det är helt normala saker. Men jag gör det inte så ofta, men jag kanske har extremt extroverta människor i mina kretsar. 
  • Anonym (sjukasamhälle)

    Det är vårt sjuka samhälle där man uppmuntras att vara annorlunda, men bara rätt sorts annorlunda. Inte ute, gammaldags, fel etc. Social skills är alltid viktigast.....

    Jag flyttade långt ut på landet och driver gård där. Tycker dock om att umgås ibland, men då på mina villkor och framförallt vill jag inte bli störd hemma.

Svar på tråden Varför är det så svårt att låta människor vara osociala?