• Syrran85

    Plugga till barnmorska i Lund

    Hej! 


    Jag är en sjuksköterska med planer på att plugga till BM i Lund men har inte tillräckligt med hp för att komma in riktigt ännu.

    Är det någon som kan berätta hur de tycker utbildningen varit? Tuff? Kan inte tänka mig att den är lätt men vill bara höra vad andra tycker. 

    Jag har två småbarn hemma... Tar jag mig vatten över huvudet om jag väljer att plugga??


    Väldigt tacksam för svar!!

  • Svar på tråden Plugga till barnmorska i Lund
  • SannaS80

    Svar: JA du tar dig vatten över huvudet! Stackars barn som ska behöva vara så mycket på förskola bara för att du vill utveckla dig själv just under tiden de är små. Fattar inte varför alla inte bara kan vara hemma och ta hand om sina barn! Tid för plugg kommer senare. Kanske när de börjat skolan eller ännu längre fram.?

  • SysterY
    SannaS80 skrev 2018-01-31 15:43:31 följande:

    Svar: JA du tar dig vatten över huvudet! Stackars barn som ska behöva vara så mycket på förskola bara för att du vill utveckla dig själv just under tiden de är små. Fattar inte varför alla inte bara kan vara hemma och ta hand om sina barn! Tid för plugg kommer senare. Kanske när de börjat skolan eller ännu längre fram.?


    Vem ska betala för ts försörjning om hon ska vara hemma med barnen?

    Fördelen med att plugga när barnen är små är att de oftast kan vara mindre på förskola då ts inte är i skolan varje dag.
  • Syrran85

    Oj det var ord och inga visor....... Förvånad

    Men det är ju lite dem tankarna jag har.... jag vill inte ha barnen för mycket på förskolan.... 

    Men samtidigt vill jag verkligen bli barnmorska...... och jag tänker att det faktiskt är under en så pass kort period som de kommer att vara lite mer på förskolan. Utbildningen är på 1,5 år och stor del av del är praktik... Och då är det oftast oregelbundna tider, precis som jag har just nu när jag är anställd som ssk....

  • SysterY
    Syrran85 skrev 2018-01-31 22:11:08 följande:

    Oj det var ord och inga visor....... 

    Men det är ju lite dem tankarna jag har.... jag vill inte ha barnen för mycket på förskolan.... 

    Men samtidigt vill jag verkligen bli barnmorska...... och jag tänker att det faktiskt är under en så pass kort period som de kommer att vara lite mer på förskolan. Utbildningen är på 1,5 år och stor del av del är praktik... Och då är det oftast oregelbundna tider, precis som jag har just nu när jag är anställd som ssk....


    Jag har inte läst BM själv men har vänner som gjort. Och de löste dock på distans och hade endast inneveckor och resten hemmastudier. Men jag tror att överlag så kan man förmodligen göra mycket studier hemma i perioder och då kan man ha barnen mindre på förskolan.
  • Syrran85

    Ja absolut är det säkert så att det i perioder är lite mindre medan det i vissa perioder är väldigt mycket. Har pratat med en som läser till BM just nu och enligt henne är det HUR mycket som helst och hon menar på att man inte klarar det om man inte pluggar minst heltid.....

  • SysterY
    Syrran85 skrev 2018-02-06 21:40:10 följande:

    Ja absolut är det säkert så att det i perioder är lite mindre medan det i vissa perioder är väldigt mycket. Har pratat med en som läser till BM just nu och enligt henne är det HUR mycket som helst och hon menar på att man inte klarar det om man inte pluggar minst heltid.....


    Det beror nog på hur man är som person. Har vänner som jobbade deltid i perioder samtidigt som de läste till BM.
  • Anonym (N)
    Syrran85 skrev 2018-02-06 21:40:10 följande:

    Ja absolut är det säkert så att det i perioder är lite mindre medan det i vissa perioder är väldigt mycket. Har pratat med en som läser till BM just nu och enligt henne är det HUR mycket som helst och hon menar på att man inte klarar det om man inte pluggar minst heltid.....


    Jag läste till bm med tre småbarn. Minsta var 4 när jag tog examen. Pluggade i en stad 10 mil bort och det var väldigt tufft i perioder. Men visst går det om man bara vill! Blir ju betydligt lättare om man har stöd från nära och kära som kan ställa upp och hämta om det blir långa dagar på förskolan. I perioder var de ju dock betydligt mindre på förskolan än de hade varit om jag jobbat så att plugga med barn är ju inte bara jobbigt. Tycker absolut du ska plugga! Vi behöver alla bm vi kan få i detta landet just nu ;)
  • Syrran85
    SysterY skrev 2018-02-06 22:31:40 följande:
    Det beror nog på hur man är som person. Har vänner som jobbade deltid i perioder samtidigt som de läste till BM.
    Jo absolut, jag håller med! :) Det ska nog gå bara man ger sig fanken. :) Jag har absolut inte tänkt arbeta extra samtidigt. :)
  • Anonym (Lili)
    SannaS80 skrev 2018-01-31 15:43:31 följande:

    Svar: JA du tar dig vatten över huvudet! Stackars barn som ska behöva vara så mycket på förskola bara för att du vill utveckla dig själv just under tiden de är små. Fattar inte varför alla inte bara kan vara hemma och ta hand om sina barn! Tid för plugg kommer senare. Kanske när de börjat skolan eller ännu längre fram.?


    Kanske därför att föräldraförsäkringen inte tillåter att man är hemma och får betalt tills barnen börjar skolan...

    Plugg innebär förresten ofta kortare och mer flexibla tider på förskola, jämfört med jobb.
  • Syrran85
    Anonym (N) skrev 2018-02-06 22:38:31 följande:
    Jag läste till bm med tre småbarn. Minsta var 4 när jag tog examen. Pluggade i en stad 10 mil bort och det var väldigt tufft i perioder. Men visst går det om man bara vill! Blir ju betydligt lättare om man har stöd från nära och kära som kan ställa upp och hämta om det blir långa dagar på förskolan. I perioder var de ju dock betydligt mindre på förskolan än de hade varit om jag jobbat så att plugga med barn är ju inte bara jobbigt. Tycker absolut du ska plugga! Vi behöver alla bm vi kan få i detta landet just nu ;)

    Tack för dina ord! Det är lite sån här pepp som gör att man känner att det kan gå! Absolut kommer jag har stöd ifrån nära och kära. Men sen vill man ju inte att plugget ska ta så mycket tid att de är mer med dem än med sin mamma. Men det tror jag inte att det kommer att göra heller. Jag är ganska så disciplinerad och när det är plugg som gäller så är det plugg och inget annat.


    För mig kommer det också handla om ganska så lång resväg till skolan....


    Längesedan du läste? 


    Mina pojkar kommer att vara 2,5 och 4,5 år när jag börjar plugga. Problemet som jag känner är väl att de aldrig gått på förskolan. Så det blir att de i så fall kommer kastas in i den världen.... Hade egentligen tänkt vara hemma lite längre men haft lite missöden med missfall och liknande så för att psyket ska hålla får det bli en paus med barn. Kanske blir ett syskon till om några år. :) 

Svar på tråden Plugga till barnmorska i Lund