• Tihi

    Mobilfilmer till DVD- hur gör jag?

    Frågan är säkert jättedum men jag är inte den som är den.

    Jag har massor av filmer tagna med mobilen som ligger på min dator. Det skulle vara kul att få över alla filmer till DVD så att jag kan spela upp dom på TV lätt och dessutom ha en extra backup på filmerna.

    Hur gör jag?

  • Svar på tråden Mobilfilmer till DVD- hur gör jag?
  • Aniiee

    Ladda ner något videoprogram (rekommenderar freemake video converter om du bara ska överföra och inte hålla på och klippa, mixa och ha dig, googla, det är första träffen. Installera "avancerat" så du kan klicka bort extraprogram), köpa en packe dvd eller blu-rayskivor, föreslagsvis samma som du har brännare i datorn, har du ingen brännare så köp en sån också och sen är det bara att ladda in filerna i freemake och bränna dem.


    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Tihi
    Aniiee skrev 2017-02-23 16:23:42 följande:
    Ladda ner något videoprogram (rekommenderar freemake video converter om du bara ska överföra och inte hålla på och klippa, mixa och ha dig, googla, det är första träffen. Installera "avancerat" så du kan klicka bort extraprogram), köpa en packe dvd eller blu-rayskivor, föreslagsvis samma som du har brännare i datorn, har du ingen brännare så köp en sån också och sen är det bara att ladda in filerna i freemake och bränna dem.
    Det lät lite komplicerat för mig. Det går inte att bara markera filmerna på datorn och flytta dom till DVD som man gör med foton till en sticka eller CD?
  • Aniiee
    Tihi skrev 2017-02-23 16:44:24 följande:
    Det lät lite komplicerat för mig. Det går inte att bara markera filmerna på datorn och flytta dom till DVD som man gör med foton till en sticka eller CD?
    Kan kan du väl, men det är tveksamt om du kan spela upp de någon annan stans än på datorn då.
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Tihi
    Aniiee skrev 2017-02-23 17:11:32 följande:
    Kan kan du väl, men det är tveksamt om du kan spela upp de någon annan stans än på datorn då.
    Jaha. Det hade jag inte en aning om.

    Så hur gör man lättast det jag vill utan att ladda ner extra program?


  • Aniiee
    Tihi skrev 2017-02-23 18:58:31 följande:
    Jaha. Det hade jag inte en aning om.

    Så hur gör man lättast det jag vill utan att ladda ner extra program?
    Inte alls, är det krassa svaret.
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • kvarnfot
    Tihi skrev 2017-02-23 18:58:31 följande:
    Jaha. Det hade jag inte en aning om.

    Så hur gör man lättast det jag vill utan att ladda ner extra program?
    Filmerna från mobilen brukar vara av formatet MP4 eller 3gp. För att det skall fungera i alla DVD-spelare skall det vara i VOB-format. 
    Det flesta DVD-brännarprogram kan konvertera olika filmformat till VOB som kommer att hamna på DVD:n.
  • Tihi
    kvarnfot skrev 2017-03-13 15:51:21 följande:
    Filmerna från mobilen brukar vara av formatet MP4 eller 3gp. För att det skall fungera i alla DVD-spelare skall det vara i VOB-format. 
    Det flesta DVD-brännarprogram kan konvertera olika filmformat till VOB som kommer att hamna på DVD:n.
    Det där var rena kinesiskan för mig. Drömmer Hur ska jag göra om du förklarar det som om jag vore fem år?
  • kvarnfot
    Tihi skrev 2017-03-14 16:04:14 följande:
    Det där var rena kinesiskan för mig. Drömmer Hur ska jag göra om du förklarar det som om jag vore fem år?
    Skaffa ett DVD-brännarprogram som har konverteringsmöjlighet.
Svar på tråden Mobilfilmer till DVD- hur gör jag?