• uuniik

    MAT/HUSHÅLLS KOSTNAD....?!

    Hej!

    En sak som jag inte riktigt hållt koll på nu på sistone, därför undrar jag:

    Hur mkt lägger ni ut på mat/hushållet per månad? Och hur många är ni i familjen? (Ca summa på mat o hygienartiklar och "normal" konsumtion, inge lyx.)

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden MAT/HUSHÅLLS KOSTNAD....?!
  • Monchichier
    ostpaj skrev 2017-02-23 21:05:36 följande:

    Vad är problemet med storkok? Det är ekonomiskt. Man fryser in. Jag har ingen lust att äta kalops 9 dagar i rad. Varför skulle jag inte äta gårdagens quornfärssås till lunch idag? Skulle jag kasta den istället, eller göra en helt ny mat till bara mig? Havregrynsgröt tycker jag är gott och går att variera i all oändlighet. Varför får jag inte äta det jag tycker är gott? Förstår inte riktigt problemet. Vad äter du då? Ekologisk oxfilé odlad på egen tomt på frukostmackan?


    Japp! Jag har en oxe som gror i trädgårdslandet! Det är snart dags att beskära honom så att han förgrenar sig.
  • 8airam8
    ostpaj skrev 2017-02-23 21:08:17 följande:

    Levnadsglädjen är att kunna tänka. T.ex ska jag bjuda 17 personer på lunch i helgen. Och efterrätt. Handlade igår till kalaset och det gick på straxt under 400. Säg att jag handlar lite till som glömts och lägg till 200, vilket inte är troligt men iaf. Tror inte du är ekonomisk alls vad det gäller mat, annars hade du förstått ;)


    Vad kommer kalaset att kosta och vad bjuder du gästerna på?
  • Monchichier
    ostpaj skrev 2017-02-23 21:08:17 följande:

    Levnadsglädjen är att kunna tänka. T.ex ska jag bjuda 17 personer på lunch i helgen. Och efterrätt. Handlade igår till kalaset och det gick på straxt under 400. Säg att jag handlar lite till som glömts och lägg till 200, vilket inte är troligt men iaf. Tror inte du är ekonomisk alls vad det gäller mat, annars hade du förstått ;)


    Jodå, ville jag så skulle jag lätt kunna kunna komma undan med 300kr/mån i matkostnader (utan att riskera näringsbrist). Nu vill jag inte det och prioriterar andra saker. Jag vill inte lägga ner tid på att planera mat och behöver det inte heller. Jag vill lägga ner min tankekraft på andra viktigare saker. Det räcker gott (pun intended) med att tänka på vilken mat man är sugen på när man väl är i affären.
  • ostpaj
    Monchichier skrev 2017-02-23 21:16:51 följande:
    Jodå, ville jag så skulle jag lätt kunna kunna komma undan med 300kr/mån i matkostnader (utan att riskera näringsbrist). Nu vill jag inte det och prioriterar andra saker. Jag vill inte lägga ner tid på att planera mat och behöver det inte heller. Jag vill lägga ner min tankekraft på andra viktigare saker. Det räcker gott (pun intended) med att tänka på vilken mat man är sugen på när man väl är i affären.

    Okej. Och därför har vi också olika matkostnader.
  • ostpaj
    8airam8 skrev 2017-02-23 21:16:47 följande:
    Vad kommer kalaset att kosta och vad bjuder du gästerna på?

    Gör matpaj i långpanna. Sallad och bröd till. Efter blir det typ pannkaksbuffe. Ska steka massa pannkakor, till det glass, vaniljsås och olika frukter att ha till. Enkelt!
  • Mrs Green

    Nu när vi medvetet snålar för att jag pluggar gör vi av med ca 4000 kr/månad för 2 vuxna och en 12-åring. Annars, när båda jobbar, har vi Linas matkasse och handlar resten på Mathem och då blir det minst 6000 kr/månad. 

  • 8airam8

    Två vuxna, tre barn varav ett är tonåring, ett går i lågstadiet och ett är litet och i blöjor. Jag kämpat för att hålla vår kostnad för mat och hygien på tusen kronor i veckan. Oftast ligger vi lite över detta ändå. Frukost varje dag är havregrynsgröt, min lunch som mammaledig är gårdagens middag och alla äter ett mål lagad mat efter skola och jobb. Ibland the och knäckebröd eller gröt innan natten.

    Jag förstår inte hur folk gör?

  • ostpaj
    8airam8 skrev 2017-02-23 21:45:12 följande:
    Två vuxna, tre barn varav ett är tonåring, ett går i lågstadiet och ett är litet och i blöjor. Jag kämpat för att hålla vår kostnad för mat och hygien på tusen kronor i veckan. Oftast ligger vi lite över detta ändå. Frukost varje dag är havregrynsgröt, min lunch som mammaledig är gårdagens middag och alla äter ett mål lagad mat efter skola och jobb. Ibland the och knäckebröd eller gröt innan natten. Jag förstår inte hur folk gör?

    Kanske stora portioner? Blir ju automatiskt mer mat. Tonåringar äter nog mer än min 3-åring t.ex. om ni äter mackor på kvällen kanske ni köper olika pålägg? Ost, skinka, gurka, tomater osv? Min 3-åring vill bara ha leverpastej. Eftersom jag inte är någon mackätare så behöver jag bara köpa leverpastej á 12 kronor :)
  • Monchichier
    8airam8 skrev 2017-02-23 21:45:12 följande:

    Två vuxna, tre barn varav ett är tonåring, ett går i lågstadiet och ett är litet och i blöjor. Jag kämpat för att hålla vår kostnad för mat och hygien på tusen kronor i veckan. Oftast ligger vi lite över detta ändå. Frukost varje dag är havregrynsgröt, min lunch som mammaledig är gårdagens middag och alla äter ett mål lagad mat efter skola och jobb. Ibland the och knäckebröd eller gröt innan natten.

    Jag förstår inte hur folk gör?


    Man tittar på priser och inte ursprung. Man nerprioriterar hållbart och miljövänligt, handlar efter säsong, lusläser butikernas erbjudanden på söndagar. Man fryser ner mycket, kombinerar mycket, har mycket torrvaror och konserver. Och så blir det mycket snabba kolhydrater.
  • 8airam8
    ostpaj skrev 2017-02-23 21:49:09 följande:

    Kanske stora portioner? Blir ju automatiskt mer mat. Tonåringar äter nog mer än min 3-åring t.ex. om ni äter mackor på kvällen kanske ni köper olika pålägg? Ost, skinka, gurka, tomater osv? Min 3-åring vill bara ha leverpastej. Eftersom jag inte är någon mackätare så behöver jag bara köpa leverpastej á 12 kronor :)


    Ganska adekvat exempel på mat över en dag här hos oss:

    Frukost: kokar havregrynsgröt som äts med mjölk och någon sorts sylt, kaffe

    Förmiddagsfika (för annars dör jag): knäckebröd eller smörgås med ost och smör, kaffe eller ett glas mjölk till.

    Lunch: gårdagens middag, dricker vatten

    Middag: potatis och en rätt på billigaste råvaran fullt stunden - oftast köttfärs eller kyckling som jag gör biffar eller gryta eller liknande utav. Att leva vegetariskt funkar kanske en dag i veckan här.

    Kvällsfika: havregrynsgröt om hungern är stor, annars the och macka med ost. Annat pålägg än ost betraktas som lyx, och osten kostar aldrig mer än 60 kr/kg.

    Bakar eget bröd. Har minimalt med frukt hemma, inget slängs. Håller nere mjölkkonsumtionen. Köper yoghurt någon helg i månaden till frukost. Kollaralltid efter bra priser.
Svar på tråden MAT/HUSHÅLLS KOSTNAD....?!