• Anonym (Lyckligt steriliserad)

    Lyckligt steriliserad

    I höstas gjorde jag slag i saken och steriliserade mig.

    Jag är man, lyckligt gift, sexuellt aktiv men efter att både jag och min fru passerat 40-strecket och med två välskapta barn i bagaget kände jag att det vara dags att sätta definitiv punkt och göra mitt sexliv lite friare. Min hustru slutade med p-piller inför första graviditeten för lite drygt sex år sedan och efter två graviditeter och ett missfall tycker jag att hennes kropp kan få slippa ytterligare ingrepp, både vad gäller hormonpreparat och andra preventivmedel.

    Jag känner själv att jag har gjort mitt, jag har inte lust att bli pappa igen "på äldre dar", och funderade noga igenom konsekvenserna av en vasektomi. När allt kommer omkring var det ett mycket enkelt beslut för mig, av flera olika skäl. Jag vill inte sätta fler barn till världen.

    Jag och min hustru har haft ett alldeles utmärkt och varierat sexliv de senaste åren. De gånger vi känt för att ha vanlig penetrerande sex har kondom fungerat helt OK, även om ingen av oss tycker det är en höjdare. Vi har utforskat andra sätt att ha sex på och det har faktiskt varit skönt och uppfriskande att hitta på andra lösningar, men det har trots allt alltid funnits en liten oro för att utlösningen hamnar där den inte skall och att det leder till ännu en graviditet...

    Beslutet fattade jag själv, för min egen skull, men min hustru backade upp mig till 100% när jag berättade hur jag tänkte kring detta.

    Tre månader efter ingreppet, och en negativ spermaanalys senare, är jag att betrakta som helt steril. Jag måste säga att det känns helt underbart, och har gett oss en härlig nystart! Nu får det bokstavligt talat spruta så mycket det vill och var det vill, utan att det får några konsekvenser överhuvudtaget!

    Jag kan inte annat än att sälla mig till skaran som hyllar detta enkla, fantastiska och definitiva preventivmedel. Sterilisering rekommenderas varmt för er som känner er klara med barnafödandet!!

    Om någon av er vill veta mer om ingreppet eller annat kring detta ämne så är ni välkomna med era frågor!

Svar på tråden Lyckligt steriliserad